וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה ככל הנראה הטרנד הכי מסוכן הקיץ ב-Tiktok

ד"ר רון יניב

עודכן לאחרונה: 7.7.2024 / 11:35

ראינו כבר אינסוף של טרנדים מטופשים וחסרי טעם ברשתות החברתיות, אבל אחד מהם תופס תאוצה והוא מאוד מאוד מסוכן. אז מה סוחף אחריו אנשים ולמה הם כולם טועים לגמרי? רופא עור מסביר

כמה דברים שחשוב לדעת על תכשירי הגנה/זווית - סוכנות למדע וסביבה

לאחרונה צצים טרנדים מסוכנים ב-Tiktok- שחלקם אף גבו את חייהם של צעירים בעולם. אחד מעודד צעירים להיחשף לשמש ללא הגנה בטענה כי מקדמי הגנה מסרטנים, והשני מעודד לבדוק את רמת אינדקס הקרינה וכשהמספר גבוה, הצעירים יודעים שזה הזמן ללכת לים.

עולם הרשתות החברתיות מכיל מגוון רחב של טרנדים, חלקם תמימים וחלקם עלולים להוות סכנה של ממש. לאחרונה, צצו מספר טרנדים מדאיגים ב-Tiktok, שרבים מהם גרמו למצוקה פיזית ורגשית קשה, וחלקם אף גרמו למוות, בעיקר בקרב צעירים.

נגד שימוש במקדמי הגנה

בין הטרנדים הרבים עלה טרנד אותו מובילים מספר משפיעני Tiktok שמכנים את עצמם 'התנועה ב-Tiktok שיוצאת נגד שימוש במקדמי הגנה'. המשפיענים טוענים לכאורה כי מקדמי ההגנה מכילים כימיקלים רעילים שמזיקים לבריאות בכלל ולעור בפרט, וכי שימוש במקדמי הגנה עלול אף לגרום למחסור בוויטמין D. כך, הם מעודדים למעשה את העוקבים שלהם להיחשף לשמש ללא כל הגנה. חשוב להבין כי אחד הגורמים המסרטנים הוודאיים הוא קרינה אולטרה סגולה UVB שנובעת מהשמש. לכן, חשוב להשתמש במקדמי הגנה כאשר נחשפים לשמש ובשום אופן לא להיחשף לשמש ללא כל הגנה.

קרם הגנה אינו גורם לסרטן העור. למעשה הוא מומלץ על ידי רופאים כאמצעי הגנה מפני סרטן העור כולל מלנומה, קרצינומה של תאי קשקש וקרצינומה של תאי בסיס. החומרים הפעילים במקדמי הגנה כמו תחמוצת אבץ, טיטניום דו חמצני, אבובנזון ואחרים, נוצרו כדי לחסום או לספוג קרינה אולטרה סגולה המהווה גורם סיכון מרכזי לסרטן העור.

עם זאת, הועלו חששות לגבי מרכיבים כימיים מסוימים במקדמי הגנה ספציפיים שעלולים להיות בעלי השפעות מזיקות. מרכיבים כמו אוקסיבנזון ואוקטינוקסט נחקרו על השפעותיהם הפוטנציאליות המפריעות למערכת האנדוקרינית (מערכת ההפרשה הפנימית שהיא למעשה אוסף של בלוטות אנדוקריניות שמייצרות ומפרישות הורמונים אל מחזור הדם), אך אין ראיות חותכות הקושרות כימיקלים אלו לסרטן בבני אדם. גופים רגולטוריים, כולל ה-FDA, ממשיכים לפקח ולהעריך את בטיחותם של מרכיבי מקדמי ההגנה.

נכון שתיתכן ירידה בייצור ויטמין D בעור, שכן קרינת UVB הכרחית לסינתזה של ויטמין D בעור, אך הסיכון הטמון בכך משמעותית קטן יותר מאשר הסיכון בלחלות בסרטן העור. כמו כן, המידה שבה שימוש בקרם הגנה משפיע על רמות וויטמין D היא עדיין נושא למחקר.

לאנשים המודאגים ממחסור בוויטמין D בעור, מומלץ לשמור על תזונה מאוזנת הכוללת מזונות עשירים בוויטמין D, כמו דגים שומניים, מוצרי חלב מועשרים וחלמונים. במידת הצורך יש לשקול שימוש בתוסף ויטמין D.

אם התנועה המובלת על ידי המשפיענים שמתנגדים לשימוש במקדמי הגנה לא הספיקה לכם, קיים טרנד נוסף ולא פחות מדאיג שגם מככב בימים אלו ברשתות החברתיות ונקרא #UVIndex# או במילים אחרות - אינדקס קרינה. כחלק מהטרנד, צעירים בודקים מדי יום את רמת אינדקס הקרינה וברגע שמדד הקרינה גבוה מספיק, הם מחליטים כי זהו יום ללכת לים ולהשתזף.

קשה להצביע מה בדיוק התחיל את הטרנד שכבר מתפשט כמו אש בשדה קוצים. ב-TikTokל-#UVIndex# יש כ-60 מיליון צפיות. חיפוש אחר תוצאות הטרנד מניב מגוון רחב של תכנים, החל מאנשים שנותנים את הטיפים שלהם לתוצאות אופטימליות, כמו איזה אינדקס קרינה טוב לשיזוף, ועד להמלצות לסוגי שמני שיזוף בהם ניתן להשתמש.

חשוב לדעת כי ככל שמדד אינדקס הקרינה גבוה יותר כך יש יותר קרינת UV, מה שמהווה סיכון מוגבר לכוויות ובעיקר לסרטן עור בעתיד. אם יוצאים לשמש יש לצאת רק בשעות הבטוחות ולא בין השעות 10:00-16:00,יש לחפש צל, להצטייד בביגוד ארוך ומגן, כובע, משקפי שמש, מקדם הגנה וכמובן שתייה מרובה. אם בכל זאת אתם תוהים כמה זמן מומלץ באמת להיחשף לשמש, ובכן קשה לומר, זה תלוי בגוון העור, היסטוריה משפחתית או אישית של סרטן העור. באופן כללי ההמלצה היא כ-20 דקות בשעות הבטוחות, וכמובן להיות חכמים בשמש.

ד"ר רון יניב הוא מומחה לרפואת עור ואסתטיקה ואחראי תחום רפואת עור במאוחדת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully