וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רבים נוטלים את התוסף הזה, וכעת מתברר שהוא לא רק מיותר אלא גם מסוכן

עודכן לאחרונה: 30.6.2024 / 10:14

אנשים רבים נוטלים מולטי ויטמין מדי יום בהנחה שזה משפר להם את הבריאות. מחקר גדול ומקיף מצא שזה עלול לעשות בדיוק ההיפך. הנה הנתונים

כל מה שאתם צריכים לדעת על סיבים תזונתיים/מערכת וואלה!

תהיו מוכנים להיות מופתעים: נטילת מולטי ויטמין יומי לא עוזרת לאנשים לחיות יותר ולמעשה עלולה להגביר את הסיכון למוות מוקדם, כך מצא מחקר גדול ומקיף. חוקרים בארה"ב ניתחו רישומי בריאות של כמעט 400,000 מבוגרים ללא מחלות ארוכות טווח משמעותיות כדי לראות אם מולטי ויטמינים יומיים הפחיתו את הסיכון למוות במהלך שני העשורים הבאים.

במקום לחיות יותר זמן, אנשים שצרכו מולטי-ויטמינים יומיים היו בסבירות גבוהה יותר מאשר אנשים שאינם נוטלים אותם למות בתקופת המחקר, מה שגרם לחוקרים הממשלתיים להעיר כי "שימוש במולטי ויטמין לשיפור אורך החיים אינו נתמך מדעית".

השוק העולמי של התוספים מוערך בעשרות מיליארדי דולרים מדי שנה. בארה"ב, שליש מהמבוגרים משתמשים במולטי ויטמינים בתקווה למנוע מחלות.

ויטמין. ShutterStock
שוק של מיליארדי דולרים/ShutterStock

אך למרות הפופולריות של מולטי ויטמינים, חוקרים הטילו ספק ביתרונות הבריאותיים ואף הזהירו שהתוספים עלולים להזיק. בעוד שמקורות מזון טבעיים של בטא-קרוטן מגנים מפני סרטן, למשל, תוספי בטא-קרוטן יכולים להעלות את הסיכון לסרטן ריאות ומחלות לב, מה שמצביע על כך שהתוספים חסרים מרכיבים חשובים. בינתיים ברזל, שמתווסף למולטי ויטמינים רבים, עלול להוביל לעומס ברזל ולהעלות את הסיכון למחלות לב וכלי דם, סוכרת ודמנציה.

לצורךהמחקר האחרון, ד"ר אריקה לוטפילד ועמיתיה במכון הלאומי לסרטן במרילנד ניתחו נתונים משלושה מחקרי בריאות גדולים בארה"ב. כולם הושקו בשנות ה-90 ואספו פרטים על השימוש היומיומי של המשתתפים במולטי ויטמין. הרשומות כיסו 390,124 מבוגרים בריאים בדרך כלל שעקבו אחריהם במשך יותר מ-20 שנה.

החוקרים לא מצאו ראיות לכך שמולטי ויטמינים יומיים הפחיתו את הסיכון למוות ודיווחו במקום זאת על סיכון תמותה גבוה ב-4% בקרב המשתמשים בשנים הראשונות של המעקב. הסיכון המוגבר למוות עשוי לשקף את הנזקים שמולטי ויטמינים יכולים לגרום או מגמה של אנשים להתחיל מולטי ויטמינים יומיים כאשר הם מפתחים מחלה קשה. הפרטים מתפרסמים בכתב העת Jama Network.

עוד בוואלה!

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה
סלט עדשים שחורות ובטטה. אלון מסיקה
פשוט תאכלו יותר בריא/אלון מסיקה

עוזרים במקרים מסויימים

מחבר שותף של הפרשנות שפורסמה לצד המחקר, ד"ר ניל ברנרד מאוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, אמר כי ויטמינים שימושיים במקרים ספציפיים בלבד. היסטורית, מלחים ניצלו מצפדינה על ידי ויטמין C, בעוד שבטא קרוטן, ויטמינים C ו-E ואבץ נראים כמאטים ניוון מקולרי הקשור לגיל, מצב שעלול להוביל לאובדן חמור של ראייה. לדבריו, מחקר ראשוני בשנת 2022 מצא ראיות לכך שמולטי ויטמינים עשויים להאט את הירידה הקוגניטיבית בגיל מבוגר, אך היה צורך במחקר נוסף.

עם זאת, "מולטי-ויטמינים מבטיחים יתר על המידה ולא מספקים", אמר ברנרד. "הנקודה העיקרית היא שהמולטי ויטמינים לא עוזרים. המדע לא שם". במקום לקחת מולטי ויטמינים, אנחנו צריכים לאכול מזונות בריאים, הוא אמר, המספקים מגוון רחב של מיקרו-נוטריינטים, מאקרו-נוטריינטים וסיבים, תוך הגבלת שומן רווי וכולסטרול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully