וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך זה שדווקא עכשיו רבים מסביבכם חולים בקורונה? מומחית מסבירה

ד"ר ריקי כרמי

עודכן לאחרונה: 27.6.2024 / 0:42

דווקא עכשיו, כשחם בחוץ, נרשם זינוק בארץ וגם בעולם במספר החולים בקורונה. רק במכבי נרשמה עלייה של 445% במספר החולים בחודשיים האחרונים. למה זה קורה ואיך תגנו על עצמכם?

קויק: חיסון קורונה, אילוסטרציה/envato

גם אתם שמתם לב שמספר חולי הקורונה סביבכם עלה משמעותית בשבועות האחרונים? ובכן, זה כנראה נכון. על פי נתוני מכבי שירותי בריאות בחודשיים האחרונים חלה עלייה של 445% במספר המאובחנים בקורונה. לשם ההמחשה, בחודש מאי האחרון אובחנו בממוצע 27 מטופלים ביממה ואילו בחודש יוני אובחנו בממוצע 124 מטופלים ביממה - גידול של 365% במספר המאובחנים.

אז מה אנחנו יודעים על הזן של הקורונה שהגיע לאחרונה גם לישראל? מדובר בשני זנים שמקור התפרצותם החל בארה"ב לפני מספר חודשים. שניהם מכונים FLIRT והם קבוצה חדשה של שושלת האומיקרון. הזן החדש שזוהה בישראל עד כה הוא ה- KP2. אך עדיין הווריאנט הנפוץ ביותר בישראל באופן משמעותי הוא ה-JN1 וצאצאיו שזוהו בישראל בתחילת ינואר השנה והוא גם הנפוץ ביותר בעולם.

הזנים מאופיינים ביכולת הדבקה גבוהה יותר בהשוואה לגרסאות הקודמות של וריאנט האומיקרון. עם זאת, הערכת המומחים היא שהגל הנוכחי יחלוף במהירות יחסית, עד הגל הבא שככל הנראה יופיע בתחילת החורף.

בדיקת אנטיגן חיובית לקורונה. ShutterStock
זן מדבק מאוד. FLIRT/ShutterStock

מה הם התסמינים של זני הקורונה החדשים?

על פי הדיווחים שנאספו עד כה, מדובר בתסמינים דומים לוואריינטים הקודמים - שיעול, חום, כאבי גרון, עייפות, כאבי שרירים, איבוד חושי הטעם והריח, הפרעות במערכת העיכול וכאב ראש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

האם החיסון נגד קורונה יעיל בפני הזנים החדשים?

על פי הערכות המומחים, החיסונים שניתנו נגד גרסאות האומיקרון יעילים להתמודדות עם הזנים החדשים. עם זאת, מומלץ לאנשים הנמצאים בקבוצות סיכון לנקוט משנה זהירות - להקפיד על היגיינה, להימנע ממקומות סגורים ולא מאווררים, להימנע ממפגש עם אנשים עם מחלות נשימתיות וכמובן - לגשת ולהתחסן למי שעוד לא הספיק. חשוב שמטופלים בסיכון גבוה המאובחנים בקורונה ידווחו לרופא על מנת לקבל טיפול ולמנוע החמרה.

כרגע אין הערכה שאנחנו לקראת גל תחלואה, אך כן חשוב לשים לב לכך ועל הציבור להיות ערני ולהיבדק גם לקורונה במידה שיש חום ותסמינים אופייניים. מומלץ להישאר בבית במידה ונמצאים חיוביים לקורונה כדי לא להדביק אחרים, ובכך לקטוע עד כמה שניתן את שרשרת ההדבקה.

מה ההנחיות למאומתים?

נכון להיום, אין עוד חובת בידוד למי שאומתו לקורונה. כלומר, גם אם קיבלתם תוצאה חיובית בבדיקת קורונה, אין חובה להישאר בבידוד. יחד עם זאת, צריך לזכור שעדיין מדובר במחלה מידבקת שעלולה לסכן בעיקר את מי שבקבוצות הסיכון, ולכן כדאי לפעול בצורה אחראית כלפי הסביבה לפי ההמלצות למי שאומתו לקורונה.

להישאר בבית: מומלץ להישאר בבית במשך 5 ימים ממועד הבדיקה החיובית או עד שיחלפו התסמינים (חום מעל 38 מעלות, שיעול וקוצר נשימה).

לעטות מסכה: אם יש הכרח לצאת מהבית (למשל לצורך קבלת טיפול רפואי) - מומלץ לעטות מסכה במשך כל השהות מחוץ לבית.

איך ניתן לצמצם אפשרות הדבקה?

מספר פעולות פשוטות יכולות להגן עליכם מפני הידבקות או לפחות יצמצמו את הסיכויים באופן משמעותי ביותר:

  • לחטא לעתים קרובות את הידיים במים וסבון או בחומר חיטוי על בסיס אלכוהול, בעיקר לאחר שיעול ועיטוש ולאחר מגע עם הסביבה במקומות ציבוריים - ידיות של דלתות, עמודי אוטובוסים, כפתורי מעליות. הסיבה לכך היא שהווירוס נשאר על חפצים ועובר במגע עם הסביבה.
  • להתעטש לתוך המרפק, ולא לתוך הידיים.
  • לשמור על מרחק של 2 מטרים מאנשים חולים.
  • להימנע מלחיצת ידיים.
  • להימנע ככל הניתן ממגע עם העיניים, האף והפה.

ד"ר ריקי כרמי, מומחית ברפואת משפחה מכבי שירותי בריאות

  • עוד באותו נושא:
  • קורונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully