וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שעלת היא מחלה מסוכנת לילדים, ובתינוקות היא אף קטלנית יותר

עודכן לאחרונה: 25.6.2024 / 15:32

תינוק בן 5 שבועות נפטר היום משעלת לאחר שאימו לא התחסנה נגד המחלה. מתי הכי בטוח להתחסן ומה חשוב לדעת על המחלה שנמצאת בעליה בשנה האחרונה

מסדרון חדר מיון, בית חולים. ShutterStock
מרבית האשפוזים הם של תינוקות לא מחוסנים בני פחות מחצי שנה/ShutterStock

תינוק כבן חודש וחצי מאזור ירושלים נפטר משעלת, כך מעדכנים היום (שלישי) במשרד הבריאות. מהחקירה האפידמיולוגית עלה כי אמו של התינוק לא התחסנה בהיריון.

ד"ר רוני פרבר, מנהל המחלקה לבריאות הציבור, קופת חולים מאוחדת אמר כי "שעלת עלולה לגרום לסיבוכים ואף להיות מסכנת חיים, במיוחד בתינוקות קטנים וניתנת למניעה על ידי חיסוני השגרה בגיל הילדות. לרוב ההדבקה גבוהה בעיקר באזורים של אוכלוסייה צפופה עם אחוזי התחסנות נמוכים".

הוא מוסיף כי :"התחלואה קשה יותר ככל שהתינוק צעיר יותר (מתחת לגיל שנה). כשליש מהתינוקות מתחת לגיל שנה שחולים בשעלת זקוקים לטיפול בבית החולים. מרבית האשפוזים הם של תינוקות לא מחוסנים בני פחות מחצי שנה". על פי הערכות כ-1-2 אחוזים מהתינוקת מתחת לגיל שנה שנדבקים במחלה - מתים.

מה זה שעלת?

שעלת היא מחלה זיהומית של דרכי הנשימה הנגרמת בשל חיידק הפרטוזיס והיא נחשבת למדבקת מאוד ואף לאלימה. המחלה תוקפת מבוגרים מדוכאי חיסון ובעיקר ילדים והיא מתאפיינת בחום, נזלת ושיעול מתמשך שאינו עובר.

תינוק מקבל חיסון לצהבת. ShutterStock
השעלת מסוכנת במיוחד אצל ילדים מתחת לגיל שנה/ShutterStock

מי צריך להתחסן?

החיסון לשעלת במסגרת חיסון מחומש ניתן בגיל חודשיים, ארבעה חודשים, חצי שנה ובגיל שנה. לאחר מכן הוא ניתן בכיתה ב' ואז בכיתה ח'.

במשרד הבריאות ממליצים גם לנשים בהריון להתחסן בין שבועות 27-36. החיסון אמור לספק נוגדנים הן לאם והן לעובר מפני המחלה הזיהומית, שגובה מדי שנה את חייהם של כשני תינוקות בממוצע בישראל.

על אף שהמחלה נחשבת למסוכנת ומדבקת, באזורים בהם שיעורי החיסון גבוהים, היא אינה קיימת. כאשר רוב האוכלוסייה מחוסנת נוצרת מעין חיסוניות סביבתית, כך שהחיידק אינו נמצא באוכלוסייה. החיסון הוא הטיפול היעיל ביותר כנגד השעלת, שכן מתן אנטיביוטיקה אינו משנה משמעותית את מהלך המחלה, ולכן עיקר הטיפול הוא סימפטומטי לצורך הקלה על התסמינים.

על פי משרד הבריאות החל מינואר 2023 חלה עלייה בתחלואת שעלת בישראל. כדי להגדיל את הכיסוי החיסוני לשעלת, גיל החיסון הראשון נגד שעלת בטיפות חלב הוקדם, מגיל 8 שבועות לגיל 6 שבועות, בכדי לאפשר ליילוד ליצור נוגדנים עצמיים בשלב מוקדם.

מהם תסמיני השעלת?

"תסמיני השעלת הם התקפים חוזרים של שיעול עוויתי המסתיימים בשאיפת אוויר מאומצת, שיעול המלווה באודם בפנים ובהכחלה, ורידי צוואר בולטים ועיניים בולטות, ייתכנו הקאות והפרשה מוגברת של רוק מהפה, שיעול קשה שיכול להימשך מספר שבועות ובתינוקות קטנים ייתכן שתופענה הפסקות נשימה עם או בלי שיעול. ההחלמה משעלת היא הדרגתית עם הפחתה בתדירות התקפי השיעול ועוצמתם עד להבראה מלאה", מוסיף ד"ר פרבר.

לדבריו, סיבוכי מחלת השעלת כוללים דלקת ריאות (1 מכל 8 חולים), התייבשות, פרכוסים, הפרעות שינה, קרעים בריאות, שבירת צלעות ואף דלקת המוח שנגרמת כתוצאה מהפרעה באספקת הדם למוח והרעלן של חיידק השעלת (1 מכל 20 חולים).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully