וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיסון ל-HIV בדרך? 100% יעילות לזריקה מונעת שניתנת פעמיים בשנה

דורון קופרשטין

עודכן לאחרונה: 25.6.2024 / 22:15

במחקר שכלל כ-5,300 נשים, אף לא אחת מהמשתתפות שקיבלה את הזריקה הדו שנתית, נדבקה בנגיף. "תוצאות המחקר היו כה דרמטיות עד כדי כך שהמחקר הופסק טרם זמנו כי לא היה אתי להמשיך ולתת לקבוצות הביקורת תרופות אחרות", אומר ד"ר דוד ששה, מומחה למחלות זיהומיות

ליאור נאור ושי אליעזר צבי מדברים על אנדיטקטבל/מערכת וואלה!

בשורה במאבק בנגיף ה-HIV. תוצאות מחקר שהתפרסמו בסוף השבוע הראו, לראשונה אי פעם, כי ניתן בעזרת טיפול מונע שניתן בזריקה פעמיים בשנה, למנוע באופן מוחלט הדבקות חדשות בנגיף שגורם למחלת האיידס.

"מדובר בתוצאה דרמטית ביותר, מכיוון שלא רק שמדובר בטיפול יעיל ביותר (ובמחקר זה הודגמה 100% יעילות), הרי שמתן בזריקה פעמיים בשנה מורידה חסמים אדירים של צורך בהקפדה על טיפול יום יומי שמהווה חסם משמעותי לרבים", מסביר ד"ר דוד ששה, מומחה למחלות זיהומיות מבית החולים איכילוב.

הטיפול נקרא לנקפביר. מדובר בתרופה שמעכבת את יכולת השכפול של נגיף ה-HIV. כיום התרופה מאושרת לטיפול בנשאי HIV שהנגיף בגופם הפסיק להגיב לשאר הטיפולים הקיימים נגד הנגיף.

במחקר החדש, שנקרא PURPOSE, ניתנה התרופה כטיפול מונע (PrEP), אחת לחצי שנה לכ-5,300 נשים בדרום אפריקה ואוגנדה. "מדובר באוכלוסייה בסיכון גבוה מאוד להדבקה ב-HIV. יש לזכור שיש אזורים בדרום אפריקה שעד גיל 25 שליש מהנשים חיוביות ל-HIV", אומר ד"ר ששה.

במסגרת המחקר השוותה היעילות של התרופה לשני טיפולים אחרים שניתנים כטיפול מונע, "טרובדה", שנלקחת בכדור פעם ביום וניתנת גם בישראל, ותרופה מונעת חדשה שניתנת גם היא בטיפול יומי בשם "דיסקובי".

מבחנות דם נשלחות לבדיקות HIV. הונדורס, דצמבר 2009. AP
הצלחה של 100%. לא נרשמה אף הדבקה עם התרופה החדשה אותה נוטלים בזריקה פעמיים בשנה/AP

המחקר הופסק באמצע כדי לתת התרופה לקבוצות שלא קיבלו אותה

"תוצאות המחקר היו כה דרמטיות עד כדי כך שהמחקר הופסק טרם זמנו כי לא היה אתי להמשיך ולתת לקבוצות הביקורת תרופות אחרות. בעוד שמתוך 2,100 נשים שקיבלו לנקפביר היו אפס מקרי הדבקה, הרי שבקרב 1,068 נשים מקבוצת הביקורת שקיבלה טיפול מונע עם טרובדה היו 16 מקרי הדבקה", אומר ד"ר ששה.

כיום טרובדה היא הטיפול המונע היחיד שזמין בישראל. בעולם ישנו טיפול נוסף, שניתן בזריקה פעם בחודשיים, אך הוא אינו כלול בסל התרופות ולא נמצא בשימוש בישראל. "החיסרון בטיפול הזמין היום בארץ טמון ראשית בדרך נטילתו - הצורך לקחת כדור מדי יום, כאשר חוסר הקפדה מוריד את יעילותו. גם יעילותו אמנם גבוהה מאוד אך איננה מושלמת ותוארו מקרי הדבקה על טרובדה".

ד"ר ששה מציין כי אין מדובר בחיסון ל-HIV, אלא בטיפול שמונע הדבקה בכל הנוגע למנגנון הפעולה של הטיפול. אולם תדירות מתן הטיפול מתקרבת לתדירות של חיסונים שונים, כמו חיסוני שפעת. הוא מזכיר עוד כי המחקר בדק את יעילות הטיפול למניעת הדבקה ב-HIV בקרב נשים. "לכן קבוצת היעד הראשונה לטיפול היא נשים במדינות מתפתחות בהן שכיחות ה-HIV גבוהה. זו בשורה ענקית לאפריקה - היבשת שסובלת באופן הקשה ביותר ממגפת האיידס. מדינות נוספות סובלות משיעורי HIV גבוהים ובהן מדינות ברית המועצות לשעבר", הוא אומר.

בעולם המערבי רוב מקרי ההדבקה מתרחשים בקרב גברים המקיימים יחסי מין עם גברים ונשים טרנסיות. "יש כעת ציפייה ותקווה גדולה. כי במקביל, טיפול זה נבדק גם בקרב אוכלוסייה זו. המחקרים בגברים המקיימים יחסי מין עם גברים טרם הסתיימו ותוצאותיהם טרם פורסמו, ויש ציפייה גדולה בנוגע ליעילות התרופה בקבוצה זו", מוסיף ד"ר ששה. "כולי תקווה שעם השלמת המחקרים ואישור התרופה לשימוש מונע ימצא גם הפתרון הכלכלי להנגיש את התרופה, ראשית באפריקה ובמדינות מתפתחות. אפשר לקוות כי כמו שנמצא פתרון עם תרופות חדשות אחרות (מדובר בתרופות יקרות מאוד), החברה שפיתחה את התרופה תאפשר גישה אליה במחיר נגיש בעולם המתפתח, כאשר השקעתה תזכה לכיסוי ורווח ממכירתה בעולם המפותח".

sheen-shitof

עוד בוואלה

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully