וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עליה של מאות אחוזים בדלקת כבד נגיפית. איך מונעים את התפשטות המחלה?

ד"ר מוחמד מסארוה

עודכן לאחרונה: 23.6.2024 / 8:58

נתוני משרד הבריאות החדשים גילו קפיצה של מאות אחוזים בתחלואה בהפטיטיס A, B ו-C. דלקת זו, שנגרמת על ידי וירוסים שונים, עלולה לגרום לנזק חמור לכבד ולסיבוכים בריאותיים משמעותיים. מומחה מסביר מה הסיכונים והפיתרון

בווידאו: 3 מדענים זכו בנובל לרפואה על גילוי נגיף ההפטיטיס C/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

נתוני משרד הבריאות החדשים גילו קפיצה של מאות אחוזים בתחלואה בהפטיטיס A, B ו-C. דלקת זו, שנגרמת על ידי וירוסים שונים, עלולה לגרום לנזק חמור לכבד ולסיבוכים בריאותיים משמעותיים.

דלקת כבד נגיפית היא דלקת ברקמת הכבד שנגרמת על ידי וירוסים שונים, כגון הפטיטיס A, B, C, D ו-E. וירוסים אלו יכולים לגרום למחלות חמורות בכבד, כולל נזק כרוני ושחמת. חלקם מועברים במגע עם הפרשות גוף, כמו הפטיטיס A ו-E, ואחרים דרך דם ויחסי מין, כמו הפטיטיס B ו-C.

מה ההבדל בין הווירוסים?

הפטיטיס A
הפטיטיס A מועבר דרך מזון ומים מזוהמים או במגע עם הפרשות וצואה. התסמינים כוללים כאבי בטן, בחילות, הקאות ושלשולים, והמחלה יכולה לגרום לנזק חריף לכבד. ילדים לא מחוסנים חשופים במיוחד להדבקה. החיסון יעיל במניעת המחלה, וניתן בגיל 18 ו-24 חודשים.

הפטיטיס B
הפטיטיס B מועבר דרך דם ויחסי מין. התסמינים כוללים עייפות, חום, כאבי בטן, והצהבה של העור והעיניים (צהבת). המחלה יכולה להפוך לכרונית ולגרום לנזק קשה לכבד. התינוקות עלולים להידבק מהאם בלידה, והחיסון ניתן לתינוקות מיד לאחר הלידה ומקנה הגנה ארוכת טווח.

הפטיטיס C
הפטיטיס C מועבר בעיקר באמצעות מגע עם דם נגוע, כגון שימוש במזרקים מזוהמים. התסמינים דומים לאלו של הפטיטיס B, אך המחלה יכולה להתפתח למחלה כרונית חמורה ולגרום לשחמת וסרטן הכבד. אין חיסון להפטיטיס C, אך קיימים טיפולים יעילים שמצליחים להכחיד את הווירוס בשיעורי הצלחה גבוהים מאוד.

הפטיטיס D
הפטיטיס D יכול להדביק רק אנשים עם הפטיטיס B כרונית. הוא מועבר דרך דם, והתסמינים והסיבוכים דומים לאלו של הפטיטיס B. אין חיסון להפטיטיס D, והדרך הטובה ביותר להימנע ממנו היא להתחסן נגד הפטיטיס B.

הפטיטיס E
הפטיטיס E מועבר דרך מזון ומים מזוהמים, בעיקר במדינות עם תנאי היגיינה ירודים. התסמינים דומים לאלו של הפטיטיס A, אך במדוכאי חיסון המחלה יכולה להפוך לכרונית. אין חיסון להפטיטיס E.

סרטן הכבד. ShutterStock
סרטן הכבד/ShutterStock

גם במחוז ירושלים והשפלה במכבי שירותי בריאות רואים בבירור את מגמת העלייה בתחלואת דלקת כבד נגיפיתבאזור ירושלים ומדגישים כי חיסוני הילדים הם קריטיים למניעת התפשטות וירוסי ההפטיטיס ולהגנה על בריאות הציבור. החיסון להפטיטיס A ניתן בגיל 18 ו-24 חודשים, והחיסון להפטיטיס B ניתן בשלוש מנות במהלך השנה הראשונה לחיי הילד. חיסונים אלו יעילים במניעת המחלות והסיבוכים הנגרמים מהן.

אנחנו בקהילה הרפואית בכלל ובמכבי בפרט עדים לעליה ניכרת בחשיפה לנגיפי הכבד וסיבוכים הנגרמים מזה וקוראים להורים לחסן את הילדים כמקובל נגד נגיפי ההפטיטיס A ו-B. דבר זה מונע מהם תחלואה קשה הן בעתיד הקרוב והן ברחוק.

ד"ר מוחמד מסארוה הוא מומחה למחלות הכבד ממכבי שירותי בריאות במחוז ירושלים והשפלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully