וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמבפה שבר את האף: למה הוא יעלה לשחק עם מסכה על הפנים?

פרופ' אייל וינקלר וד"ר ביאדר בילאל

עודכן לאחרונה: 20.6.2024 / 9:20

אחרי ששבר את אפו במשחק הפתיחה של נבחרת צרפת, צפוי קיליאן אמבפה, לפי דיווחים בצרפת, לחזור ולשחק עם מסכה מיוחדת. פרופ' אייל וינקלר וד"ר ביאדר בילאל על הפציעה והדרך לטפל בה

פ.ס.ז' חוגגת עם קיליאן אמבפה את שיא השערים של המועדון/מתוך האתר הרשמי של פ.ס.ז'

העיתונות הספורטיבית העוקבת אחר משחקי היורו הרגיעה את אוהדי הכדורגל ומסרה שפציעתו של אמבפה אינה קשה וכי הוא ישחק במשחק הבא עם "מסיכה", מה המשמעות ומה הסיבה לשימוש באותה מסיכה, במיוחד אצל ספורטאים?

מבלי לדעת מה היו הממצאים הרפואיים מבדיקותיו של קיליאן אמבפה ניתן היה לראות שאחרי החבלה באפו, דימם קליאן דרך האף.

השברים הנגרמים לאף מתחלקים למספר סוגים עיקריים: החשובים שבהם עבור אוהדי הספורט הם שברים פתוחים לעומת סגורים. הסוג השני שברים עם או בלי פגיעה ברקמות הרכות, כלאמר בריריות האף ובמחיצה.

שחקן נבחרת צרפת קיליאן אמבפה. רויטרס
אף על פי: יעלה לשחק ככל הנראה, עם מסכה. אמבפה דקות לאחר הפציעה/רויטרס

למראית עין, נראה היה שהשבר של אמבפה היה ללא מעורבות העור החיצוני של האף, כלומר המדובר בשבר סגור. ייתכן בהחלט שהייתה גם פגיעה בעור החיצוני, שנתפרה ואת זה נדע אולי כשיעלה לשחק במשחק הבא של צרפת שיתקיים ככל הנראה במוצ"ש.

במידה ונגרם בנוסף לשבר של עצמות האף, גם נזק לרקמות הרכות, הטיפול בדרך כלל נעשה על-ידי תפירת הריריות וקיבוע העצמות כדי למנוע את תזוזתן. הפגיעה לאף חמורה יותר ככל שמספר השברים ונרחבותם גדולה יותר.

ברוב המקרים מומלצת מנוחה מפעילות ספורטיבית של הספורטאי למשך מספר שבועות לפחות בכדי לאפשר לשברים להתאחות היטב במקומם. ככל שתתרחש תזוזה נוספת של עצמות האף השבורות, יתארך תהליך הריפוי ועלולה אפילו להיגרם פגיעה קבועה בצורת האף, בתפקודו בהעברת אוויר ואפילו ביכולת להריח. קיבוע השברים משמעותי איפה להחלמת וריפוי המקום, לשם הענקת הזמן הנדרש לעצמות להתאחות מחדש.

תהליך האיחוי (כמו בכל עצמות הגוף), נמשך שבועות והוא מתאפיין בעיקר בהשקעת סידן לצורך איחוי והדבקה ביולוגית מחדש של קווי השבר.

עוד בוואלה!

רוצים להוזיל הוצאות משפחתיות? חבילת סלולר משתלמת במיוחד!

לכתבה המלאה
פרופסור אייל וינקלר
ד״ר ביאדר בילאל, 
מומחים בכירוגיה פלסטית ואסטטית
מרפאות וינקלר קליניק תל אביב מודיעין. באדיבות המצולמים
פרופסור אייל וינקלר (מימין) וד"ר ביאדר בילאל/באדיבות המצולמים

מסכה שמיוצרת במדפסת תלת-ממד ומותאמת אישית לפנים

הטיפול המקובל במקרים קלים של שברים או פגיעה בריריות האף הוא הנחת גבס חיצוני על גבי האף והנחת טמפונים מבפנים בכדי למנוע תזוזה ודימום. הגבס שאנו מניחים על שברים בעצמות מטרתו קיבוע המאפשר גם החלמה מהירה וגם איחוי השבר באופן המדויק ביותר לפי קווי השבר שנגרם בזמן החבלה.

במקרה של אמבפה הוחלט, לפי הפרסומים, שהשחקן יחד עם הצוות הרפואי, מבקש לחזור לפעילות מלאה, בטווח זמנים מהיר ביותר, ולעלות לשחק כבר במשחק הקרוב.

על פי פרסומים אלו, אמבפה ישחק כשעל פניו מונחת מסיכת פלסטיק אשר שתקובע ותהודק לראשו על ידי גומיות.

המסכה, שתהיה שקופה, עשויה פלסטיק והיא תבנה במיוחד לפי מבנה פניו של השחקן. מסיכות אלה מיוצרות כיום בטכנולוגיית הדפסת תלת-ממד לפי צילומים חיצוניים והדמיות רדיולוגיות והן מותאמות באופן מיוחד לפניו של המטופל.

מסכה זו תאפשר לאמבפה לשחק ללא חשש מפגיעה נוספת לאפו, פגיעה שעלולה להחמיר את מצבו. האם השחקן יהיה כמו חדש? את זה כבר אין לדעת. רק נותר לחכות למשחק ולקוות שאכן כך יהיה.


הכותבים: פרופסור אייל וינקלר וד"ר ביאדר בילאל, מומחים בכירורגיה פלסטית ואסטטית, מרפאות וינקלר קליניק תל אביב ומודיעין

  • עוד באותו נושא:
  • שבר
  • אף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully