וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלח בישול וקרם הגנה: כל מה שלא הכרתם על טיפול בצריבות המדוזה

ד"ר להבית אקרמן, מומחית ברפואת עור

עודכן לאחרונה: 23.6.2024 / 12:25

בסוף השבוע הקרוב צפוי להגיע נחיל מדוזות לחופי ישראל - מה שאומר הרבה אנשים שיקבלו צריבות. רופאת עור מסבירה איך לטפל ונותנת טיפים שכנראה לא הכרתם

בווידאו: "ים של מדוזות" בתחנת הכוח רוטנברג של חברת החשמל/חברת החשמל

בקיץ שעבר הגיעו לישראל יחסית מעט מדוזות, אך השנה הצפי הוא שהן הגיעו בהמוניהן ובסוף השבוע הקרוב צפוי להגיע נחיל לחופי ארצנו. מדובר בנחילים של המדוזה 'חוטית נודדת' המוכרת לנו, יחד עם כמה מינים אחרים, פחות צורבים. אבל אם בכל זאת חפצתם ביום שמשי של ים ונצרבתם ממדוזה, הנה כל דרכי הטיפול:

כמו כל דבר ברפואה, רפואה מונעת היא הרפואה הטובה ביותר. יודעים שיש מדוזות? נסו עד כמה שניתן להימנע ממגע ולא להיכנס למים. בכל מקרה אם נכנסים למים, תצטיידו בבגד ים עם שרוולים ארוכים (יעיל גם נגד שמש וגם נגד צריבות) או בגדי גלישה.

בנוסף לשרוול ארוך, קיים קרם הגנה דוחה עקיצות שיעילותו אומנם עוד לא מספיק מוכחת, אך אם מורחים ממנו שכבה עבה ואחידה זה מהווה שכבת הגנה נוספת לעור הגוף. זו אומנם לא הגנה מלאה בפני מדוזה, אך זה כן יכול להקל בעת צריבה.

חשוב לזכור כי סוג המדוזה הקיימת בחופי ישראל היא מדוזה מסוג 'חוטית נודדת' ובניגוד לזן הקטלני הקיים בתיאלנד- הקובייתית - לא מדובר בצריבה מסכנת חיים.

צריבת מדוזה. ShutterStock
צריבת מדוזה/ShutterStock

איך מטפלים בעקיצה?

יש לנסות קומפרסים עם מים בשילוב מלח ואם לא עוזר לפנות לעזרה רפואית. עניין החומץ כבר פג מן העולם וכך גם לגבי שתן. שימו לב כי עדיף שלא להשתמש במי מלח מהים כאשר שוטפים את הצריבה, כי ארס או חלקי מדוזה יכולים להיות גם שם.

מה כן לעשות? לשטוף במי ברז תחת זרם חזק שישטוף את הארס, וכשחוזרים הביתה לעשות קומפרסים חמים עם מעט מלח בישול (כן כן, מלח בישול) באמצעות בד טריקו. להספיג טוב ולהניח על האזור הצרוב לרבע שעה כמה פעמים. המלח ככל הנראה יסייע לנטרל את הארס.

במקרים קלים קומפרסים ומשחות להקלה של כוויות כמו ביאפין, אלוורה וכדומה, יסייעו בהחלמה. ישנם גם מספר תכשירים ללא מרשם כמו מים תרמליים, סיקפלסט ודרמליבור. ובמקרים קשים כאמור- לפנות לייעוץ רופא עור (ניתן עור בשירותי אונליין או דרך שירותי מיון עור בקופה). רק במקרים קשים מאד הטיפול יהיה סטרואידים סיסטמיים ואפילו אשפוז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully