וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשוב לדעת: זו הסיבה שכדאי לכם לאכול את הירקות בתחילת הארוחה

סימה פלג, דיאטנית קלינית

17.6.2024 / 7:59

האם אפשר לאכול כמה ירקות שרוצים ומה יותר בריא - קפוא או טרי? וגם - פרט חשוב מאוד על מי שאוכלים הרבה ירקות כל היום ועדיין עייפים. תזונאית עם כל הפרטים

כל מה שאתם צריכים לדעת על סיבים תזונתיים/מערכת וואלה!

השבוע נחגג יום הירקות טריים (כן, יש כזה) וזו הזדמנות עמולה לשבור כמה מיתוסים על אחד המרכיבים הכי בריאים בארוחה שלכם.

ירקות הם כל חלקי הצמח האכילים: שורשים, פקעות, עלים, גבעולים ופירות. לירקות שפע של תועלת בריאותית, מינרלים, סיבים וויטמינים. אי אפשר לחשוב על דרך טובה יותר לגוון, ולהעשיר את הארוחות והצלחת שלנו הודות למגוון הצבעים, הטעמים והצורות של הירקות. בנוסף, הם מכילים אחוז גבוה של מים, בעלי צפיפות קלורית נמוכה ועתירים בסיבים תזונתיים ולכן תורמים מאד לשובע ועשויים לסייע בשמירה על משקל תקין.

אכילת ירקות בתחילת הארוחה תסייע להפרשה מוגברת של הורמון שובע המופרש במערכת העיכול בתגובה לנוכחות מזון ותפחית צריכת מזונות מזיקים, כמו מזון מעובד ומזון עתיר שומן רווי.

אז מה עושים? בכדי לקבל את המגוון הרחב של החומרים המזינים ותחושת השובע מומלץ לאכול ירקות מ-5 קבוצות הצבע: ירוק, אדום, כתום-צהוב, סגול ולבן. כל ירק מכיל תמהיל שונה וייחודי של ויטמינים, מינרלים ופיטוכימיקלים כך שלגיוון יש תפקיד משמעותי. בנוסף, עדיף לאכול את הירק כמזון שלם וטרי ככל הניתן.

סלט ירקות. ShutterStock
כמה שיותר צבעים/ShutterStock

שבירת מיתוסים על ירקות

בירקות קפואים אין ויטמינים?
לא נכון, הירקות הקפואים נקטפים, נחתכים ומוקפאים. ערכם התזונתי נשמר אף יותר מירקות ששהו זמן רב על המדף בסופר.

ירקות מבושלים מאבדים את הוויטמינים?
לא נכון, אמנם ויטמין C נהרס בחום, אך הבישול מעלה את הכמות והזמינות של פיטוכימיקלים כמו הליקופן, נוגד חמצון חשוב נגד סרטן ומחלות נוספות.

ירקות חתוכים מראש יאבדו מערכם התזונתי?
לא נכון, ירקות שנחתכו מראש ישמרו על הסיבים והמינרלים שלהם. ויטמין C יתפרק מהר יותר, אך הרווח של ירקות טריים וזמינים למאכל עולה על ההפסד.

ירקות זה נשנוש "בחינם"?
לא נכון, לכל מאכל, גם לירקות יש משמעות קלורית. חשוב לא פחות מהערך התזונתי להתייחס כאן להרגלי אכילה, שהרי הנשנוש עצמו הוא אינו מומלץ.

אכילת כמות גדולה של ירקות יכולה לגרום לעייפות? נכון חלקית
אכילת כמות גדולה של ירקות עלולה לגרום לעייפות, ביחוד אם אוכלים מהר ולא לועסים טוב. אכילה מסודרת, טיול אחרי ארוחה גדולה ובישול ירקות מסויימים, בעיקר מצליבים כמו ברוקולי וכרובית יסייעו להורדת תחושת העייפות.

סימה פלג היא דיאטנית קלינית ותזונאית ספורט במכבי שירותי בריאות, מחוז דרום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully