וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החומר המבטיח שיכול להגן על המוח מדמנציה

ד"ר דלית דרימן מדינה

עודכן לאחרונה: 19.6.2024 / 8:35

הגן Klotho ידוע בתכונות האנטי-אייג'ינג המשמעותיות שלו. מחקר שנערך לאחרונה יכול לסייע ביצירת טיפולים ותרופות חדשות לעצירת המחלה שרק הולכת ונהיית שכיחה יותר

ד"ר נועה ברגמן מסבירה מה גורם לאלצהיימר, האם יש דרך למנוע את המחלה, ואיך מטפלים במי שכבר חלה/מערכת וואלה!

ככל שהאוכלוסייה העולמית מזדקנת, שכיחות הדמנציה ממשיכה לעלות, מה שהופך אותה לתחום קריטי במחקר הרפואי. מחקר שפורסם לאחרונה במגזין הרפואי Cureus בוחן את התפקיד של חלבון Klotho בהגנה על עצבים ורקמת המוח, מה שמרמז על כך שהוא יכול להציע אפיקים טיפוליים חדשים לדמנציה ומחלות עצבים ניווניות אחרות.

Klotho הוא גן הממוקם על כרומוזום 13q12, הידוע בתכונות האנטי-אייג'ינג המשמעותיות שלו. הוא מקודד לחלבון שקיים גם בצורה הקשורה לקרום התא וגם בצורה מסיסה. הצורה הקשורה לקרום התא קשורה בעיקר לוויסות של זרחן וסידן. הצורה המסיסה, שנמצאת בדם, בשתן ובנוזל השדרה (CSF), משפיעה על תעלות יונים ועל איתות גורמי גדילה.

הקשר בין Klotho והזדקנות

אחד הממצאים הבולטים ביותר לגבי Klotho הוא השפעתו על ההזדקנות. מחקרים הראו כי רמות ה-Klotho המסיס בדם יורדות עם הגיל, מה שקשור למחלות שונות הקשורות לגיל. כאשר הגן ל-Klotho מושתק או פגום, הדבר מוביל לתוחלת חיים קצרה יותר, בעוד שביטוי יתר של הגן מאריך את תוחלת החיים. ממצא זה מצביע על כך ששמירה על רמות גבוהות יותר של Klotho עשויה לעכב את הופעתן של מחלות הקשורות לגיל ולהאריך את שנות החיים הבריאות.

המוח, בהיותו אחד האיברים הפגיעים ביותר להזדקנות, מפיק תועלת משמעותית מ-Klotho. החלבון נמצא בשפע באזורי מפתח במוח, כולל ההיפוקמפוס והקורטקס, שהינם אזורים חיוניים לזיכרון ולקוגניציה. הוכח כי Klotho מגן על תאי עצב על ידי הפחתת נזק חמצוני, קידום שיקום מעטפת העצבים (העשויה מהחומר מיאלין), ועיכוב דלקת עצבית.

בהקשר של מחלות ניווניות עצביות כגון אלצהיימר, פרקינסון וטרשת נפוצה, נראה כי Klotho מציע השפעות הגנה משמעותיות. הוא עוזר בשמירה על תפקוד הסינפסות (שהם האזורים בהם תאי העצב מתקשרים זה עם זה), ובמניעת נזק עצבי, והוא עשוי לעכב ואף לשקם כמה היבטים של ירידה קוגניטיבית.

ההשפעות המגנות של Klotho מתווכות באמצעות מספר מסלולים ביוכימיים. לדוגמה, הוא משפיע על מסלול האיתות של גורם גדילה דמוי אינסולין-1 (IGF-1), שהוא חיוני לצמיחת תאים ולהישרדותם. על ידי עיכוב מסלול זה, Klotho מפחית נזק חמצוני ומשפר את הביטוי של אנזימים נוגדי חמצון כמו סופראוקסיד דיסמוטאז, ובכך מגן על תאי העצב מנזק.

Klotho גם משפיע על מסלול איתות הנקרא Wnt, ומעורב בהתרבות והתמיינות של תאים. בהקשר של מחלות עצבים ניווניות, הפעלה מוגזמת של מסלול האיתות Wnt יכולה להוביל להזדקנות התאים ולדלקת עצבית. Klotho מפחית את ההשפעות הללו על ידי עיכוב מסלול האיתות Wnt, ובכך משמר את תפקוד תאי העצב.

undefined. ShutterStock
גן שמשפיע על ההזדקנות/ShutterStock

השלכות על טיפול בדמנציה

דמנציה, במיוחד מחלת אלצהיימר, מאופיינת בהצטברות של רובדי עמילואיד בטא וסבכי טאו (Tau tangles) במוח. תכונות פתולוגיות אלו מובילות לאובדן סינפסות ותאי עצב, וכתוצאה מכך לירידה קוגניטיבית. נמצא כי Klotho מפחית את היווצרותם של רובדי עמילואיד בטא ומעכב את היווצרות סבכי טאו, שהם מרכזיים בפתולוגיה של מחלת האלצהיימר.

יתרה מכך, היכולת של Klotho לשפר את פינוי עמילואיד-בטא מהמוח מדגישה עוד יותר את הפוטנציאל שלו כטיפול מבטיח. על ידי הגברת הביטוי של מעבירי עמילואידים (שמפנים את העמילואיד-בטא מהמוח אל זרם הדם), Klotho מאפשר פינוי יעיל של העמילואיד-בטא מהמוח, ובכך מפחית את ההשפעות הרעילות שלו.

מספר מחקרים הדגישו את הקשר ההפוך בין רמות Klotho לבין חומרת מחלות העצבים הניווניות. לדוגמה, רמות נמוכות יותר של Klotho נצפו בחולים עם מחלת אלצהיימר בהשוואה לקבוצת ביקורת של אנשים בריאים. בנוסף, מחקרים בבעלי חיים הוכיחו שביטוי יתר של Klotho יכול לשפר תפקודים קוגניטיביים ולשפר את ההגנה העצבית.

בהתחשב בממצאים המבטיחים הללו, סביר להניח שמחקר עתידי יתמקד בפיתוח אסטרטגיות טיפוליות שיכולות להעלות את רמות Klotho במוח. טיפול כזה יכול לכלול טיפול גנטי, שבו הגן Klotho מועבר ישירות למוח, או פיתוח של תרופות שיכולות לשפר את הביטוי או הפעילות של Klotho.
סיכום

הגילוי ש-Klotho הוא בעל יכולת להגן על מערכת העצבים פותח אפשרויות מרגשות לטיפול בדמנציה ומחלות עצב ניווניות אחרות. על ידי השפעה על מסלולים ביוכימיים מרכזיים, Klotho לא רק מגן על תאי עצב מנזק אלא גם משפר תפקודים קוגניטיביים. ככל שהמחקר מתקדם, הפוטנציאל של טיפולים מבוססי Klotho יכול להביא תקווה חדשה למיליוני אנשים הסובלים ממצבים קשים אלה. הבנה ורתימת הכוח של Klotho אכן יכולה לסמן פריצת דרך משמעותית בחיפוש אחר הזדקנות בריאה ואיכות חיים משופרת.

ד"ר דלית דרימן מדינה היא מומחית ברפואת המשפחה ורפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully