וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפחדים מרופא שיניים? זה כנראה הטיפול המושלם בשבילכם

בשיתוף zap doctors

17.6.2024 / 6:03

"דנטופוביה" גורמת למטופלים רבים להימנע מטיפולי שיניים ועלולה להחריף בשל כך את מצב בריאות הפה. לדברי ד"ר עופר אלטברגר, ממרפאת "חיוך ראשון", טשטוש עמוק יכול לייצר חוויה מתקנת ולאפשר "יציאה ממעגל הקסמים האכזרי"

אישה מפוחדת אצל רופא שיניים. ShutterStock
"חרדה דנטלית גורמת להימנעות מטיפולי שיניים כך שנוצר מעגל קסמים אכזרי"/ShutterStock

אף שנכון שמרבית האוכלוסייה לא "חובבת" טיפולי שיניים, עדיין יש מי שעבורו מדובר בסיוט של ממש. התופעה של חרדה מרופאי שיניים זכתה זה מכבר להתייחסות מחקרית והיא מוגדרת כ"דנטופוביה". שכיחות התופעה באוכלוסייה גדולה, כאשר הסכנה הגדולה היא בהימנעות של מי שסובל ממנה להגיע לרופא השיניים, לעבור טיפולים הכרחיים ולדאוג לבריאות הפה. לדברי ד"ר עופר אלטברגר, ממרפאת "חיוך ראשון" בראשל"צ, מטופלים הסובלים מחרדה מרופאי שיניים מזניחים הלכה למעשה את בריאות הפה, השיניים והחניכיים, ויוצרים מעגל קסמים אכזרי.

"חרדה דנטלית", אומר ד"ר אלטברגר, "גורמת להימנעות מטיפולי שיניים כך שנוצר מעגל קסמים אכזרי. אנשים שחרדים מפני הטיפול לא מגיעים אל רופא השיניים במשך שנים רבות וכאשר הם כבר מגיעים המצב חמור ומסובך דבר שגורר טיפול מורכב וקשה אף יותר. כתוצאה מכך החרדה הדנטלית גוברת עוד יותר וכך המעגל נמשך".

במרפאת "חיוך ראשון" מתייחסים בכובד ראש לתופעה של 'דנטופוביה' והיא עקרון מנחה שלהם בטיפולי השיניים. "אנחנו מכנים את עצמנו כ'מרפאה לפחדנים'", מספר ד"ר אלטברגר, "כי אנחנו לחלוטין מבינים את הפחדים שמרתיעים את האנשים, גדולים וקטנים כאחד, והמטרה שלנו היא לייצר בעבורם חוויה אחרת, מתקנת. כחלק מהמהות הזו, אנחנו מציעים שלל פתרונות, רגשיים, פסיכולוגיים ותרופתיים, על מנת למצוא את הדרך היעילה ביותר עבור המטופל. כמובן שהפתרונות משתנים בהתאם לצרכים ולחרדות של המטופלים".

אחת השיטות הבולטות לטיפול בחרדת שיניים במרפאת "חיוך ראשון" היא באמצעות סדציה עמוקה (טשטוש עמוק). בשיטה זו עובר המטופל מעין זריקת הרדמה, שהינה חזקה יותר מטיפול בגז צחוק, וקלה יותר מהרדמה מלאה. נציין כי טשטוש עמוק יש לבצע בבתי חולים או במרפאות שקיבלו אישור לכך ממשרד הבריאות. במרפאת "חיוך ראשון" מבצעים את הסדציה במרכז רפואי בראשון לציון שאושר ע"י משרד הבריאות לבצע טיפולים בהרדמות כלליות.

מה היתרונות בטיפול שיניים תחת טשטוש עמוק?

ד"ר אלטברגר: "טיפול בטשטוש עמוק, מאפשר למטופל להישאר רגוע וישנוני במשך כל זמן הטיפול . במהלך הטיפול לא חש המטופל כלל בכאב. לטיפול זה ישנם יתרונות רבים ובראש הראשונה התרומה שלו להפחתת החרדה של המטופל. ברגע שנטרלנו את תחושות החרדה ובמקביל לכך שהמטופל מטושטש, ניתן לבצע טיפולים ארוכים ומורכבים בקלות ובנוחות וכמובן ללא כאב. יתרון נוסף הוא בשיפור יעילות הטיפול. הרופא המטפל מבצע את הטיפול מהר וטוב יותר משום שהוא נהנה משיתוף פעולה מושלם - המטופל לא זז, לא מתכווץ אלא נינוח. התוצאה היא כי הטיפול עובר בצורה טובה ויעילה יותר".

לדברי ד"ר אלטברגר, יתרון נוסף לשימוש בסדציה עמוקה עבור מטופל חרד הוא בבטיחות המוגברת למטופל. "הטיפול", הוא מסביר, "מתאפשר ללא תזוזות פתאומיות ובלתי רצוניות של המטופל. לכן, הטיפול בטוח יותר".

צרו קשר עם מרפאת השיניים באתר ZAP דוקטורס

הכתבה באדיבות ZAP דוקטורס

האם יש צורך באמצעי זהירות כלשהם לצורך ביצוע הטשטוש?

ד"ר אלטברגר: "בהחלט. כבכל הליך רפואי יש צורך באמצעי זהירות נדרשים. במקרה זה, בטרם נחליט על ביצוע הליך של טשטוש עמוק, עלינו לבדוק את מצבו הרפואי של המטופל ולבחון האם הוא אכן מתאים לקבל טיפול זה. חשוב לציין כי ישנם מספר מצבים רפואיים ספציפיים שמחייבים שיקול מחדש ולכן חשוב מאוד לבדוק את המצב הרפואי של המטופל לפני שיוצאים לדרך".

ד"ר אלטברגר מוסיף, כי אמצעי זהירות נוסף הוא בחינת המקצועיות של הצוות המטפל. "הצוות המטפל", כך לדבריו, "חייב להיות מקצועי ומנוסה בטיפולים כאלה ובעל אישורים מתאימים לכך ממשרד הבריאות. כך, גם לגבי הרופא המטפל, הרופא המרדים וגם לגבי המרפאה שבה מתקיים הטשטוש".
"בנוסף", ממשיך ד"ר אלטברגר, "במקרים של סדציה עמוקה יש הכרח להסכמה מדעת של המטופל. על המטופל להסכים לטיפול לפני הסדציה כאשר הוא עדיין בהכרה מלאה, לאחר שהוסבר לו הטיפול בפירוט והוא הבין אותו בצורה יסודית".

האם יש צורך בהתאוששות לאחר הטיפול?

ד"ר אלטברגר: "אכן יש צורך בהתאוששות. לאחר טיפול בסדציה עמוקה המטופל נשאר תחת השגחה במשך מספר שעות והוא משוחרר לביתו ביחד עם מלווה".

שיתוף הפעולה עם המרכז הרפואי המוסמך לטיפולים בהרדמה מאפשר לצוות הרפואי של מרפאת "חיוך ראשון" לבצע הליך של טשטוש עמוק באופן תדיר. התוצאות מדברות בעד עצמן. "אחד היתרונות במרפאה שלנו", אומר ד"ר אלטברגר, "הוא בצוות הרפואי המיומן והמקצועי שעובר ביחד עם המטופל את כל שלבי הסדציה וגם את טיפול השיניים עצמו. זאת, בשונה מבתי חולים, שם עובר המטופל את הטיפול על ידי רופא שיניים שאינו מכיר ושלא הוא בחר. אצלנו, הצוות המטפל הוא הצוות שהמטופל, שגם ככה חרד, מכיר ומורגל אליו - החל ברופא השיניים עצמו והמשך בסייעת שהמטופל סומך עליה. המעטפת הזו מרגיעה גם היא חששות וחרדות".

האם באמת מדובר בחוויה מתקנת עבור מי שחרד מטיפולי שיניים?

ד"ר אלטברגר: "כמי שמלווה ומטפל מדי יום במטופלים חרדים שעוברים טשטוש עמוק, אני יכול לומר בלב שלם, שאכן מדובר בפתרון מצוין למקרים הללו, שבסופו מהווה חוויה מתקנת. לא מזמן ביצענו טיפול שיניים בטשטוש עמוק לילד בן 11 שסובל מדנטופוביה. החרדה שלו הייתה כל כך עוצמתית שהוא סירב אפילו לעבור צילומי שיניים. בסופו של דבר הוא סבל מכאבים חזקים והוחלט על טיפול בסדציה עמוקה. הוא עבר את הטיפול בהצלחה גדולה. תוך כדי הטשטוש הצלחנו לסיים את כלל הטיפולים להם היה זקוק בשעתיים, כולל סתימות ועקירות. הוא ישן במשך כל זמן הטיפול וכיום אני יכול לומר שאיכות החיים שלו השתנתה ללא היכר".

"חרדה", מסכם ד"ר אלטברגר, "היא לא דבר רציונלי, אבל עלינו למצוא דרך להתמודד איתה ולא לאפשר לה לשלוט בנו. שלא כמו בעבר, כיום יש מגוון שיטות ופתרונות, בהתאם לעוצמות החרדה ולאופיו של המטופל, וחשוב שכל מי שמפחד מרופא שיניים ועל כן נמנע ממנו, שיחפש וימצא את הדרך המרגיעה ביותר בעבורו".

חיוך ראשון. הפרדס הראשון, 32 רשל"צ. 053-9346864

בשיתוף zap doctors
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully