וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיני מעקף או שרוול: עם איזה ניתוח יורדים יותר במשקל?

ד״ר שי מרון אלדר

עודכן לאחרונה: 10.6.2024 / 10:51

ניתוחים בריאטריים הפכו פופולרים בשנים האחרונות בישראל וברחבי העולם. אילו ניתוחים קיימים כיום בשוק, מי מהם היעיל ביותר וכמה יורדים במשקל?

למה השמנה מוגדרת כמחלה - ומתי היא באמת מסכנת אותנו?/מערכת וואלה

כוכב העונה השביעית של האח הגדול דודו כהן, חשף כי עבר ניתוח מיני מעקף (מעקף קיבה בהשקה אחת) אחרי שסבל מהשמנה במשך שנים. ניתוח מיני מעקף קיבה הוא אחד משלושה ניתוחים בריאטריים המוצעים כיום כדרך להתמודד עם מחלת ההשמנה. השניים האחרים הם ניתוח שרוול ומעקף קיבה.

ניתוחים בריאטריים, ככלל, מובילים לירידה משמעותית במשקל במצבי השמנת יתר קיצונית. הניתוח מונע תחלואה נלווית להשמנה, וגורם לנסיגה והעלמות מחלות הרקע. ניתוחים אלה יתבצעו במטופלים בעלי BMI גבוה מ- 40, או כאלה הסובלים מתחלואה נלווית הקשורה בהשמנת יתר כמו סוכרת, יתר לחץ דם, כבד שומני ועוד, ו-BMI 35 ומעלה.

ניתוח בריאטרי נועד להקטין קיבולת הקיבה, ובחלק מהניתוחים גם להפחית את הספיגה של המזון במעי הדק. הניתוחים מבוצעים בגישה לפרוסקופית ללא צורך בפתיחה של הבטן. לכן, ההחלמה היא מהירה (לרוב 2 לילות אשפוז) והם אורכים עד כשעה עד שעה וחצי.

אז מה בכל זאת ההבדלים ביניהם, איזה יעיל יותר ועבור מי?

מהם סוגי הניתוחים הקיימים?

קיבה. ShutterStock
הקיבה מוקטנת/ShutterStock

ניתוח מיני מעקף (מעקף קיבה בהשקה אחת)

הניתוח הזה הוא הגרסה הפשוטה יותר של המעקף המלא. במהלכו הקיבה האפקטיבית מוקטנת לכדי שרוול צר שמתחבר ישירות למעי הדק ומדלג על כ-150-200 ס"מ מהתריסריון והמעי הדק, בהם המזון עובר בדרך כלל. מכאן גם שמו - מבוצעת בו רק השקה אחת בניגוד לשתי השקות בניתוח המעקף המלא.

ניתוח זה משפיע על הירידה במשקל הן בעזרת צמצום נפח המזון שאפשר לאכול והן בעזרת הפחתת יכולת הספיגה שמתבצעת לאורך המעי הדק (קיצור מסלול המזון). הניתוח בהשקה אחת 'מדלג' על יותר מעי דק לעומת ניתוח מעקף 'רגיל', ועל כן מאופיין בהפחתה נוספת של ספיגת המזון. לכן השם קצת מטעה - אמנם "מיני" אבל מבחינת תת הספיגה הוא היותר אגרסיבי. הניתוח מתבצע בהרדמה מלאה ואורך כשעה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

ניתוח שרוול קיבה

ניתוח שרוול קיבה הוא הניתוח השכיח כיום בעולם. ניתוח שרוול קיבה נועד כדי להפחית את נפח הקיבה וכפועל יוצא גם את כמות האוכל הנצרך. הוא מצמצם את נפח הקיבה בכ-80% והרופא המנתח יוצר קיבה דמוית שרוול.

אחרי הניתוח חלה ירידהמשמעותית גם בתחושת הרעב כי בחלק הקיבה שהוצא מן הגוף, מופרש הורמון הרעב - הגרהלין.

ניתוח שרוול קיבה מסייע לירידה במשקל כיוון שהוא מצמצם את נפח הקיבה לכ-20% מנפחה המקורי. הוא גם משנה את מנגנוני ההפרשה של הורמוני הרעב והשובע. הניתוח כרוך בפחות תחלואה וסיבוכים נלווים בהשוואה לשאר הניתוחים הבריאטריים.

הניתוח לרוב לוקח פחות משעה, וההתאוששות מהירה כבכל הניתוחים הבריאטריים.

ניתוח מעקף קיבה

ניתוח מעקף קיבה החל כבר בשנות ה-60 והוא הוותיק מבין הניתוחים הבריאטריים והמטאבוליים. הוא לרוב נחשב עדיף, יחד עם המיני מעקף, לסובלים מסוכרת.

במהלך הניתוח מקטינים את נפח הקיבה לכיס שנפחו 30-50 סמ"ק בלבד ומחברים לקיבה הקטנה את המעי הדק. בנוסף מחברים את לולאת המעי שמובילה את האוכל מהקיבה ללולאת מעי אחרת דרכה עוברים מיצי המרה והלבלב. כלומר הניתוח מגביל את כמויות האוכל הנצרכות וגורם לתת ספיגה חלקית של המזון. ניתוח זה מיועד בעיקר למטופלים הסובלים מריפלוקס ולחולי סוכרת.

ניתוח זה מעט מורכב יותר היות והוא כרוך בביצוע שתי השקות - אשר כל אחת מהן מהווה נקודת תורפה שעלולה לגרום לסיבוכים דוגמת דלף, דימום או חסימה.

יתרונו הגדול במניעת צרבת, כמו גם שתת הספיגה בניתוח זה פחות אגרסיבית לעומת ניתוח המיני מעקף.

ניתוחים בריאטריים מהווים כלי חשוב במאבק נגד השמנת יתר קיצונית, ומספקים פתרון יעיל ובר קיימא לשיפור איכות החיים והבריאות הכללית. הניתוחים הללו מצריכים התחייבות לשינוי אורח חיים ולמעקב רפואי מתמיד, אבל המאמץ ישתלם כי התוצאות הבריאותיות החיוביות יפחיתו את הסיכון למחלות כרוניות.

ד"ר שי מרון אלדר, מנהל היחידה לטיפול ניתוחי בהשמנת יתר, מרכז רפואי תל אביב (איכילוב)

אנשים שסובלים מהשמנת יתר. ShutterStock
אנשים שסובלים מהשמנת יתר/ShutterStock

מה הנתונים מראים?

מנתונים שנאספו על ידי הרישום הלאומי לניתוחים בריאטריים שמנוהל במרכז לבגרת מחלות במשרד הבריאות, על 7,597 מנותחים בשנת 2018, רוב הניתוחים בוצעו בשיטות של מיני מעקף קיבה (46.4%) ושרוול קיבה (37.1%), ואחריהם ניתוחי מעקף קיבה רגילים עם שתי השקות (11.3%), טבעת מתכווננת (4.8%), וניתוחי הטייה של כיס המרה והלבלב (0.4%).

מניתוח של הרישום הלאומי בישראל לגבי מעקב כעבור שנה אצל אלו שעברו ניתוחים בריאטריים ראשונים בשנים 2017-2013, לא היו שינויים משמעותיים באחוז הירידה הממוצעת במשקל העודף בין אלו שנותחו בניתוח מעקף קיבה רגיל (ירידה של 80.4% במשקל) ושרוול קיבה (ירידה של 79.8%), וזוהתה תועלת גבוהה יותר בניתוחי מיני מעקף קיבה (ירידה של 87%) - שאף היא מהווה הסבר נוסף לעלייה בפופולאריות של ניתוחים אלה בארץ בשנים האחרונות.

בבחינת סיבוכי הניתוחים, בחודש הראשון לאחר הניתוח הבריאטרי אושפזו בישראל 3.7% מאלו שעברו ניתוח שרוול קיבה, 4.6% מהמטופלים בניתוח מיני מעקף קיבה ו-5.5% מהמטופלים בניתוח מעקף קיבה רגיל. בחודשים השני והשלישי לאחר הניתוח, שוב שיעור הסיבוכים שהובילו לאשפוז היה נמוך יותר בניתוחי שרוול קיבה (2.2%) ומיני מעקף קיבה (2.4%) בהשוואה למעקף קיבה רגיל (4.4%).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully