וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תופעת לוואי של סטרס וחרדה: עלייה חדה במספר הסובלים מעין יבשה

ד"ר אודרי קפלן

עודכן לאחרונה: 10.6.2024 / 9:14

שעות רבות מול הטלוויזיה, פחות שעות שינה, חזרה לעישון והמתח שמלווה את כולנו גרמו לעלייה חדה בתלונות על תסמונת העין היבשה. ד"ר אודרי קפלן מסבירה איך להתגבר על התופעה במספר צעדים קלים ליישום

איריס קול מראיינת את ד"ר אייל כהן על תסמונת העין היבשה/מערכת וואלה

בחודשים האחרונים נרשמה עלייה משמעותית במספר הפניות למרפאה של מטופלים אשר מתלוננים על תחושת צריבה בעיניים, יובש ואדמומיות - תופעות הקשורות בתסמונת בשם עין יבשה.

זה לא מאד מפתיע נוכח השעות הרבות שאנחנו מבלים מול מסכים (מחשבים וטלוויזיות) ובהתחשב ברמות הסטרס והחרדה שהישראלים חווים לאורך תקופת המלחמה, בייחוד שמתלווים אליהן פעמים רבות גם חוסר שינה ועלייה בעישון. כל אלו משפיעים לרעה על מצב העיניים שלנו, ורבים מגיעים למרפאות עם תסמינים שהולכים ומחמירים ומפריעים מאד לתפקוד היום יומי.

כשמערכת הדמעות משתבשת

במרבית המקרים הסימפטומים הללו מעידים על תסמונת ה"עין היבשה", זאת נגרמת כתוצאה מתפקוד לקוי של מערכת הדמעות. אמנם השם של התופעה מטעה - משום שהתופעה יכולה להתבטא מצד אחד ביובש של העין, צריבה וגירוי, ומצד שני דווקא בדמעות.

לא מדובר בתופעה נדירה - כרבע מהאוכלוסייה סובלים מ"עין יבשה", בייחוד בקרב קבוצות סיכון כגון אנשים בגיל השלישי, אנשים לאחר ניתוח להסרת משקפיים ואנשים שמרכיבים עדשות מגע - אנשים בקבוצות אלו סובלים מהבעיה באחוזים גבוהים בהרבה, כאשר כמעט כל אדם שני סובל מהתופעה. קבוצת סיכון נוספת הן נשים בגיל המעבר, אשר מתמודדות במקביל עם תסמינים של גלי חום ונדודי שינה.

התסמינים הבולטים של עין יבשה הם אדמומיות בעיניים, תחושת "גוף זר" בעין, אי נוחות לאחר קריאה או עבודה מול מסכים, עייפות בעיניים וטשטוש ראייה. התסמינים נובעים מכך ששכבת הדמעות, שאמורה להגן על הקרנית ולשמור על לחות העין, אינה תקינה. כתוצאה מכך, פני משטח העין חשופים יותר לגירויים וזיהומים, ולאורך זמן איכות הראייה עלולה להיפגע.

אישה צעירה משתמשת בטיפות עיניים. ShutterStock
בחלק גדול מהמקרים מספיק להשתמש בטיפות של דמעות מלאכותיות ללא מרשם/ShutterStock

קבוצות וגורמי סיכון

הגורמים המרכזיים לעין יבשה הם מגוונים. ראשית, ישנן קבוצות סיכון בולטות. עם הגיל ייצור הדמעות יורד באופן טבעי, מה שעלול להוביל ליובש בעיניים.

גורמי הסיכון הנוספים:

חוסר שינה: שינה איכותית ומספקת חשובה לתהליך תיקון הרקמות בעין. חוסר שינה עלול להאט את תהליך ההחלמה של הרקמות ולגרום ליובש בעיניים.

סטרס וחרדה: מתח נפשי עלול להשפיע לרעה על מנגנון ייצור הדמעות ולגרום להופעת תסמיני עין יבשה.

• תנאי סביבה יבשים: חשיפה ממושכת לאוויר יבש, אוויר מזגנים, עשן ואבק עלולה לייבש את העיניים ולפגוע בתקינות שכבת הדמעות.

• שימוש ממושך במחשב: עבודה ממושכת מול מחשב גורמת להפחתת תדירות המצמוצים, מצב שעלול לייבש את העיניים.

• עישון: פוגע בבלוטות הדמעות ועלול להגביר את הסיכון לעין יבשה.

• שימוש בתרופות: תרופות מסוימות, כמו תרופות להורדת לחץ דם ותרופות נוגדות דיכאון, עלולות לגרום ליובש בעיניים כתופעת לוואי.

שילוב של מניעה וטיפול

יש מה לעשות כדי למנוע את התסמינים ולהתמודד עם התופעה המציקה.

לנהל את הסטרס: אני ממליצה לכל אחד לסגל טכניקות הרפיה כמו יוגה, מדיטציה ונשימות, שיכולות לסייע בהפחתת הסטרס ולשפר את תסמיני העין היבשה.

להפחית שימוש במסכים: אם אתם עובדים מול מסכים למשך זמן ממושך, הקפידו לקחת הפסקות קבועות ולמצמץ לעתים קרובות.

להימנע משימוש ממושך בעדשות מגע: או להתייעץ עם האופטומטריסט להתאמת עדשןת מגע מיועדות להרכבה ממושכת. היום ישנן עדשות מגע עם אחוזי לחות גבוהים המספקים הגנה ונוחות במשך שעות רבות. הקפידו להסיר את עדשות המגע למשך מספר שעות כל יום ולנקות אותן היטב.

להקפיד על שינה של 7-8 שעות בלילה: יש אנשים שבגלל המצב הביטחוני לא מצליחים לישון, הקפידו לשכב עם עיניים עצומות בחושך. חשוב להימנע מעישון, להקפיד על שתיית מים מרובה אשר מעלה את איכות הדמעות, ולשמור על תזונה בריאה.

אל תתנו לעין יבשה להפריע לשגרת היום שלכם. הטיפול בעין יבשה תלוי בחומרת התסמינים ובגורמים לתופעה. בחלק גדול מהמקרים מספיק להשתמש בטיפות של דמעות מלאכותיות ללא מרשם שאפשר לרכוש בבית המרקחת. לדמעות יש מספר שכבות, אחת מהן היא שומן, השנייה היא מים והשלישית מחברת ביניהן. השומן שומר על השכבה המימית, שלא תתאדה, ובכך מגן על העין.

לכן, חשוב לשים לב להשתמש בטיפות המכילות את כל השכבות כמו סיסטיין וקומפליט, על מנת לדמות את הדמעה הטבעית של העין ובכדי שהטיפול יהיה יעיל ויקל לאורך זמן. בנוסף, מומלץ להשתמש בטיפות עיניים שאינן מכילות את החומר המשמר BAK שעלול לגרם לנזק בקרנית בשימוש לאורך זמן.

למרות שדמעות מלאכותיות אינן מטפלות במקור הבעיה אלא רק מקלות על התסמינים, מומלץ להשתמש בהן. אם התסמינים ממשיכים ואין תחושת הקלה - חשוב ללכת לרופא לבירור ולטיפול ממוקד במקור המחלה כדי לשמור על בריאות העיניים.


ד"ר אודרי קפלן מסאס היא מנתחת בכירה לגלאוקומה וקטרקט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully