וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרכיב שנמצא במשחת השיניים ועלול לגרום שבץ והתקפי לב

עודכן לאחרונה: 9.6.2024 / 10:07

הממתיקים המלאכותיים נצרכים על ידי לא מעט אנשים הנלחמים בהשמנה, אבל עוד ועוד מחקרים מראים כי הם עלולים להיות מסוכנים בעצמם. מחקר נוסף מגלה את הסיכונים

הסיבה האמיתית בגללה יש פסים על משחות השיניים/@yaron_zilberstain

אחרי שארגון הבריאות העולמי הגדיר את הממתיק המלאכותי אספרטיים כמסרטן אפשרי, כעת חוקרים מקליבלנד קליניק מצאו כי כמויות גבוהות יותר של אלכוהול סוכר, ממתיק בשם קסיליטול (Xylitol) קשורות לסיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולריים כמו התקף לב ושבץ מוחי. הממצאים פורסמו ב-European Heart Journal.

קסיליטול הוא תחליף סוכר נפוץ המשמש בסוכריות ללא סוכר, מסטיקים, מאפים ומוצרים כמו משחת שיניים. בעשור האחרון, השימוש בתחליפי סוכר, לרבות אלכוהול סוכר וממתיקים מלאכותיים, גדל באופן משמעותי במזונות מעובדים המקודמים כחלופות בריאות. אותו צוות חוקרים מצא קשר דומה בין ממתיק מלאכותי אחר בשם אריתריטול (erythritol) לסיכון קרדיווסקולרי בשנה שעברה.

ממתיקים מלאכותיים. ShutterStock
תתרחקו ממנו/ShutterStock

"מחקר זה מראה שוב את הצורך המיידי בחקירת אלכוהולי סוכר וממתיקים מלאכותיים, במיוחד מכיוון שהם ממשיכים להיות מומלצים במלחמה במצבים כמו השמנת יתר או סוכרת", אמר ד"ר הייזן, יו"ר מדעי הלב וכלי הדם והמטבוליים במכון המחקר לרנר בקליבלנד קליניק.

אלכוהולי סוכר כמו קסיליטול מיוצרים באופן טבעי על ידי גוף האדם, אבל זה לא אומר שאתה יכול פשוט לצרוך אותם בכמויות גדולות. "למרות שזו תרכובת טבעית, משתמשים בה בצורה מאוד לא טבעית, ברמה שהיא גבוהה באופן מסיבי, מסיבי ממה שהיא יכולה להופיע אי פעם בתנאים רגילים", אמר הייזן. "זה לא אומר לזרוק את משחת השיניים שלך אם יש בה קסיליטול, אבל עלינו להיות מודעים לכך שצריכת מוצר המכיל רמות גבוהות עלולה להגביר את הסיכון לאירועים הקשורים לקרישי דם".

החוקרים במחקר הנוכחי זיהו כי רמות גבוהות של קסיליטול במחזור הדם היו קשורות לסיכון מוגבר של לאירועים קרדיווסקולריים בניתוח של יותר מ-3,000 חולים בארה"ב ובאירופה ולתקופת מעקב של שלוש שנים. שליש מהחולים עם הכמות הגבוהה ביותר של קסיליטול בפלזמה שלהם היו בעלי סיכוי גבוה יותר לחוות אירוע קרדיווסקולרי. כדי לאשר את הממצאים, צוות המחקר ערך בדיקות פרה-קליניות ומצא שקסיליטול גרם לקרישת טסיות דם ולהגברת הסיכון לפקקת. החוקרים עקבו גם אחר פעילות הטסיות של אנשים ששתו משקה ממותק בקסיליטול לעומת משקה ממותק בגלוקוז ומצאו שכל מדד של יכולת הקרישה עלה באופן משמעותי מיד לאחר בליעת קסיליטול אך לא גלוקוז.

המחברים מציינים כי יש צורך במחקרים נוספים המעריכים את הבטיחות הקרדיווסקולרית ארוכת הטווח של קסיליטול. למחקר היו מספר מגבלות, כולל שמחקרי תצפית קלינית מדגימים קשר ולא סיבתיות. כך או כך, המומחים ממליצים לדבר עם הרופא האישי שלכם או עם דיאטנית מוסמכת כדי ללמוד עוד על בחירות מזון בריא ולקבל המלצות מותאמות אישית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully