וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעשנים? אל תתקרבו לוויטמין הזה - שמאיץ התפתחות סרטן ריאה

לילך סרזו

עודכן לאחרונה: 6.6.2024 / 10:40

המצב המתוח גרם לרבים שכבר נגמלו, לחזור ולעשן. נטורופטית מסבירה אילו ויטמינים חסרים למי שמעשן, ואיזה תוסף אסור לכם ליטול אם אתם מתעקשים להמשיך עם ההרגל הלא בריא הזה

אושר לקריאה שנייה ושלישית: תמונות הממחישות את נזקי העישון יודפסו על סיגריות/ערוץ הכנסת

המלחמה והמצב המתוח מאז 7 באוקטובר רבים מאיתנו חזרו לעשן אחרי שכבר נגמלו. כך למשל, סקר שערכה מכבי מעלה ששליש מהציבור מכיר מישהו שהתחיל לעשן או שחזר לעישון לאחר שנגמל. מחצית מהם קשורים לשירות הצבאי, 12% מאלה שנגמלו - חזרו לעשן, 21% מעשנים יותר ורק 7% הפסיקו.

עישון ידוע כבעיה בבריאות הציבור שאחראית למחלות כרוניות הניתנות למניעה ולמוות בטרם עת. השפעה פחות מוכרת של העישון היא אופן השפעתו על מאגרי הוויטמינים בגוף. מעשנים עלולים לחוות מחסור בויטמינים E, B6, B12, C, וחומצה פולית כמו גם בנוגדי חמצון חיוניים. גם חוסרים תזונתיים עלולים לאורך זמן להיקשר למצבים בריאותיים שונים.

עשן הסיגריות מכיל למעלה מ-7,000 כימיקלים, והוא מקור שופע לרדיקלים חופשיים, אותן מולקולות לא יציבות ורעילות. כאשר יש ריבוי רדיקלים חופשיים ומיעוט נוגדי חמצון, נוצר מתח חמצוני, הנקשר בספרות המקצועית למחלות אוטואימוניות שונות, כגון סרטן, מחלות לב וכלי דם ועוד. אפילו "רק" שאיפה אחת של סיגריה חושפת את המעשן למיליארדי רדיקלים חופשיים.

אישה מעשנת. ShutterStock
העשן גונב ממך את הוויטמינים בגוף/ShutterStock

באופן טבעי, לגוף יש מנגנוני הגנה למתח חמצוני - והם נוגדי החמצון. הם מיוצרים בגוף או מתקבלים באמצעות תזונה העשירה במיקרו-נוטריינטים (רכיבים בעלי פעילות התומכת בתהליכי הגוף) או באמצעות תוספי מזון. אלא שעישון מדלדל את הגוף ממיקרו-נוטריינטים ונוגדי חמצון חשובים. למעשנים יש לרוב רמות נמוכות יותר של ויטמינים C ו-E, והקרוטנים השונים, אשר עשויים לשחק תפקיד בבעיות בריאות הקשורות לסיגריות.

החומרים בעשן הסיגריות מפחיתים את רמות נוגדי החמצון הזמינים בדם. לדוגמה, קדמיום בטבק מפחית את רמות הסלניום והאבץ, מינרל חשוב הדרוש לייצור נוגד חמצון - סופראוקסיד דיסמוטאז.

תוספת ויטמינים עשויה לסייע להפחית את הנזקים הקשורים ללחץ החמצוני. חשוב להדגיש כי ויטמינים אינם יכולים להעלים את הבעיות הבריאותיות הנגרמות מעישון. עם זאת, מכיוון שעישון מדלדל כמה מהוויטמינים החשובים שמשמשים גם כנוגדי חמצון, מומלץ להעשיר ולגוון את התזונה במזונות העשירים ברכיבים החסרים ולשלב תוספי תזונה נוזליים המבוססים על טכנולוגיות מתקדמות לשיפור הספיגה כמו הטכנולוגיה הליפוזמלית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

1. ויטמין C

ויטמין C הוא ויטמין מסיס במים ונוגד חמצון עוצמתי. הוא תומך במערכת החיסונית ויש לו השפעות מגנות מפני המתח החימצוני בגוף. ויטמין C כנוגד חמצון מסייע בהפחתת נזקי עישון. מסיבה זו צריכה מוגברת שלו חיונית עבור מעשנים, בפרט על רקע העובדה שעישון עשוי להוביל לירידה חדה ברמות הויטמין ברקמות, ולמעשה, עישון של כל סיגריה גורם להפחתה של כ- 25 מ"ג של ויטמין C בגוף. הקצובה היומית המומלצת לאדם מעשן גבוהה בכ-35 מ"ג מהקצובה המומלצת לאלו שאינם מעשנים. מחקרים אף מראים שויטמין זה יכול להגן ולתמוך בריאות מפני נזקי החמצון, לסייע גם במחלות ריאה חסימתיות ואף לקצר תדירות הצטננויות ולהקל על הסימפטומים הנלווים. מומלץ לשלב מזונות עשירים בוויטמין C בתזונה כגון תפוזים, גמבה, תותים ברוקולי וכרוב.

2. ויטמין D

מחקרים מצביעים על כך שקיים קשר בין רמות ויטמין D ומחסור בויטמין לתפקוד הריאות, בשל תכונותיו האנטי דלקתיות ותמיכתו במערכת החיסון של מעשנים. מחסור בוויטמין D קשור לירידה מהירה יותר בתפקוד הריאות במעשנים. אומנם ניתן על פניו לקבל ויטמין D באמצעות חשיפה מבוקרת לשמש אך רובנו נמצאים במרבית שעות היום במשרדים ואם אנחנו כבר נחשפים אליה, אנחנו נמרחים במקדם הגנה אשר מונע את היווצרות הוויטמין. למעשה, בישראל הרבה מהאוכלוסיה נוטה למחסור בויטמין החשוב.

3. ויטמיני B

מחקרים מראים שלמעשנים יש רמות נמוכות יותר של ויטמין B6 , B12 ו-B9 ( פולאט ). מחסור בקבוצת ויטמינים זו עלולה להעלות את רמות ההומוציסטאין, הקשור למחלות לב וכלי דם. אם אתם מחפשים מזונות עשירים בוויטמין B הם קטניות, אגוזים, ירקות ירוקים עליים, ברוקולי,דגנים מלאים, סלמון, דג טונה ועוד.

מאילו ויטמינים כדאי למעשן להימנע?

בטא קרוטן (B-קרוטן) הוא נוגד חמצון ומקור מצוין לוויטמין A בגוף. עם זאת, לרוב מומלץ למעשנים להימנע מבטא-קרוטן ומכל תוסף המכיל אותו. מחקר משנת 2019 שפורסם בכתב העת Nicotine and Tobacco Research Journal שכלל 29,133 גברים מעשנים בגילאי 50-69 העלה כי תוספת B-קרוטן מגבירה את הסיכויים לסרטן ריאות אצל אנשים מעשנים, ללא קשר לכמות הזפת או הניקוטין בגוף. לפיכך ניתן להחליף במזונות כמו בטטה, גזר וירקות עלים כהים, שהם לא רק עשירים בבטא קרוטן, אלא גם נחשבים בטוחים ובריאים.

כדאי לזכור, כי ויטמינים לבדם אינם יכולים לתקן נזקים הנגרמים לגוף כתוצאה מעישון סיגריות. ההמלצה הטובה ביותר היא להפסיק לעשן, וזה הצעד הראשון והחשוב ביותר להחלמה. שנה לאחר הפסקת העישון, הסיכון להתקף לב ושבץ מופחת באופן ניכר. 10 שנים לאחר ההפסקה, הסיכון לסרטן ריאות יורד בחצי. אף פעם לא מאוחר מדי להפסיק.

הכותבת היא נטורופתית ומנהלת הדרכה בחברת אקוסאפ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully