וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תסמונת ירושלים: ההפרעה הנפשית הנדירה שנקשרה לעיר הבירה

ד"ר שרון פורת

עודכן לאחרונה: 5.6.2024 / 10:28

לכבוד יום ירושלים החל היום, ביקשנו מפסיכיאטרית מומחית שתסביר לנו הכל על תסמונת ירושלים, מי לוקה בה והאם היא ניתנת לטיפול?

מחקר חדש גילה כי חומת ירושלים נבנתה בימי עוזיהו ולא בידי המלך חזקיהו/צילום ועריכה: יניב ברמן ואסף פרי, עיר דוד

ירושלים, עיר מיוחדת במינה, נחשבת קדושה לשלוש הדתות המונותאיסטיות - יהדות, נצרות ואיסלאם. הסמטאות העתיקות, האתרים הקדושים, והאווירה הרוחנית יוצרים יחד חוויה ייחודית ועוצמתית, ומהווים מוקד משיכה למיליוני תיירים בשנה. לפעמים, הקסם הזה יכול להשפיע באופן קיצוני ובלתי צפוי. ישנם אנשים הלוקים בתופעה המכונה "תסמונת (או סינדרום) ירושלים", שחווים את העיר בצורה מנותקת מהמציאות.

תסמונת ירושלים היא הפרעה נפשית די נדירה, המאופיינת בהזדהות עמוקה עם דמויות ואמונות דתיות, שבאה לידי ביטוי בצורת מחשבות שווא בעלות תוכן דתי או מיסטי, ולעתים גם הזיות שמיעה או ראייה. אנשים שלוקים בה, לרוב תיירים או צליינים, מתחילים להאמין שהם דמויות מהתנ"ך או מהברית החדשה. הם עשויים לראות את עצמם כמשיח, נביא, או אפילו דמות אלוהית, ומתחילים להתנהג בהתאם.

הכותל המערבי ירושלים. ShutterStock
עיר מיוחדת במינה/ShutterStock

למה זה קורה?

ההתנהגות של הלוקים בתסמונת ירושלים יכולה להיות דרמטית ובלתי צפויה. הם עשויים לנאום בכיכרות העיר, לנסות לגייס מאמינים, ואף לפעול בצורה קיצונית כדי "להגשים" את הייעוד המשיחי שלהם. במקרים מסוימים, התנהגות זו עלולה להוות סכנה לעצמם או לסביבתם. אחד המקרים המפורסמים הוא של תייר אוסטרלי שהצית את מסגד אל-אקצא בשנת 1969 והוביל לסערה בעולם המוסלמי.

הסיבות המדויקות לתסמונת ירושלים עדיין לא ברורות לחלוטין, אך נראה שהשילוב של האווירה הדתית וההיסטורית של ירושלים, יחד עם נטייה קודמת להפרעות נפשיות, יוצר את התנאים המושלמים להתפרצות התופעה. העוצמה הרגשית של המקום יכולה להציף אנשים מסוימים - כאמור, בעיקר אלה עם רקע פסיכיאטרי קודם - ולהוביל אותם למצב פסיכוטי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

דרכי התמודדות וטיפול

ברוב המקרים, הטיפול בתסמונת ירושלים כולל אשפוז פסיכיאטרי, טיפול תרופתי, וטיפול נפשי. המטרה היא לעזור למטופלים להתאושש מהמצב הפסיכוטי ולחזור לחייהם הרגילים. החזרה לסביבה המוכרת והתמיכה של המשפחה והקהילה הם חלק חשוב בתהליך ההחלמה.

ד"ר שרון פורת היא מתמחה לפסיכיאטריה ב"מרחבים" ובמכון מנטליקס לרפואת הנפש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully