וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקשר המפתיע: זה סוג הסרטן שנגרם כתוצאה מאי צחצוח שיניים

ד"ר ערן פרמון

עודכן לאחרונה: 4.6.2024 / 9:09

שמירה על בריאות חלל הפה כבר מזמן לא קשורה רק לבריאות השיניים. מחקרים רבים הראו איך זולגים חיידקים מהפה לאיברים שונים בגוף ויוצרים מחלות. מחקר חדש מתאר איך חיידקים מהפה מפתחים גידולים סרטניים במעיים

איך לצחצח נכון את השיניים עם מברשת אלקטרונית?/Krysta

היגיינת פה ירודה נמצאה קשורה במחקרים קודמים למחלות לב ולסוכרת.

במאמר שפורסם לאחרונה בעיתון המדעי החשוב "Nature" דיווחו חוקרים מאוניברסיטת "הרווארד" ואוני' סיאטל על כך שמצאו ריבוי של מושבות חיידקים מסוג פוזובקטריום בגופם של אנשים רבים שחלו בסרטן המעי הגס. מדובר בחיידק שנפוץ מאוד בחלל הפה, בעיקר במצבים של מחלות חניכיים קשות. מאידך - הוא נדיר ביותר במערכת העיכול.

החוקרים בדקו כ-200 מקרים של סרטן המעי הגס וסרטן החלחולת ומצאו מושבות נרחבות של פוזובקטריום בכ-50% מהמקרים. הימצאות מושבות החיידקים נמצאה קשורה גם להחמרה במצב הרפואי וגם לפרוגנוזה חריפה יותר של הסרטן.

האיגוד האמריקאי לחקר הסרטן אוסף מידע במשך שנים על קשר אפשרי בין מחלות חניכיים לסוגים שונים של סרטן, ובעיקר סרטן המעי הגס. בעבר נמצא שלאנשים עם מחלת חניכיים יש סיכוי גבוה ב-17% לפתח פוליפים ואדנומות (גידולים לא-סרטניים שפירים על קירות המעי הגס, שנחשבות ל"מבשר" (שלב ראשון) של סרטן המעי הגס או סרטן החלחולת) במעי. הסיכוי אף גבוה יותר בקרב אנשים שאיבדו בממוצע ארבע שיניים או יותר.

שיניים צהובות. ShutterStock
מהפה למעיים. כך משפיעה הגיינת הפה על התפתחות גידולי סרטן בגוף/ShutterStock

החוקרים טוענים שפיצחו את המנגנון במסגרתו מגיעים אותם חיידקים מהפה למעיים: מדובר בזליגה של החיידקים מחלל הפה למעיים תוך עמידות לחומציות המעי, והיצמדות לפוליפים קיימים או יצירה של פוליפים חדשים סביב מושבות החיידקים.

"חלל הפה מכיל מבחר גדול של מזהמים פוטנציאליים", כותבים החוקרים. "פקטורים שונים, כולל היגיינה אוראלית ירודה, גורמים גנטיים, עישון, סוכרת והשמנה עלולים להשפיע גם הם לרעה על תגובת המערכת החיסונית בגוף, ועשויים להגביר את הסיכון ליצירה ואף להחמרה של סרטן מעי גס".

ממצאים אלה מדגישים את חשיבות ההקפדה על תחזוקת השיניים והחניכיים. סוגים שונים של חיידקים ומזהמים הנמצאים בחלל הפה באופן רגיל, עלולים לפגוע ברקמות שונות בגוף, ולהגדיל את הסיכון לסרטנים שונים, לרבות סרטן המעי הגס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully