וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא ישנתם הלילה? קבלו טיפים לשינה רגועה של תינוקות

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 25.6.2024 / 10:43

אחד התפקידים שלכן, כאמהות לתינוק קטנטן, הוא לעזור לו לישון טוב. הנה כמה דברים שכדאי שתדעו

תינוק שוכב על הבטן. ShutterStock
תינוק שוכב על הבטן/ShutterStock

"למה הוא ישן ביום וער בלילה?", "היא בטוח עייפה, אז למה היא לא ישנה?", "אולי הוא יתרגל לישון על הידיים שלי"? - אם אתן אמהות טריות, המשפטים האלה בוודאי חלפו בראשכן יותר מפעם אחת. אין ספק ששינת התינוקות היא עולם מרתק, ומה שנראה לכן כל כך טבעי מסתמן כמשימה לא פשוטה בכלל במקרים רבים. עמית סמנון, יועצת שינה מוסמכת שיטת לילה טוב, מלווה גמילה מחיתולים ומדריכת הורים, מבקשת לצייד אתכן בידע וטיפים שיעזרו לתינוק שלכן (וגם לכן) לסגל הרגלי שינה, או פשוט...לישון:

חשפו לאור במהלך היום והקפידו על החשכה בלילה

מכיוון שהשעון הביולוגי לא מתייצב לחלוטין עד גיל 3 חודשים והתינוק ישן במשך רוב היממה, הוא לעתים רוצה לישון יותר ביום ובלילה? לחגוג. זה טבעי אך ניתן לשנות זאת. חשפו את התינוק לאור במהלך היום והקפידו על סביבה חשוכה ורגועה בלילה. זה יעזור מאוד לתינוקות שנולדו עם שעון ביולוגי הפוך להתרגל לחיים החדשים מחוץ לרחם.

ספקו לבייבי מגע, קול ותנועה

בשלושת החודשים הראשונים, על אף שהתינוק כבר מחוץ לרחם, הוא עדיין מרגיש בטרימסטר הרביעי של ההריון. מהסיבה הזאת, הוא זקוק לתנאים שמדמים את הרחם מבחינת תנועה, קרבה אליכן וקול: מנשא, עגלה, ידיים, עירסול, עיטוף, רעש לבן, ועוד. המגע מבסס את תחושת הביטחון והאמון, התנועה מסייעת להרגעה והקול גם הוא משרה עליו ביטחון, כי זה הקול שלכן אותו הוא מכיר ואוהב עוד מהרחם.

העבירו במהירות מהידיים לעריסה

אם התינוק נרדם עליכן ותרצו להעביר אותו לעריסה עשו זאת בצורה מהירה יחסית ולא איטית (כדי שלא יתעורר), בשילוב מגע - טפיחות, ליטוף או הנחת יד. במקביל, השתמשו בקול מונוטוני וכך התינוק יוכל לחקות את הקול ולהרגיע את עצמו.

אל תחששו מהקניית הרגלים "רעים"

מחקרים מצאו שתינוק עד גיל 5 חודשים אינו בשל רגשית ופיזיולוגית ללימוד עצמאי של הרגלי שינה או כל הרגל אחר. עד אז הוא מסתגל לסביבה ויוצר קשר ואמון עם ההורה המטפל. אל תחששו מהרגלים בגילאים הללו (למשל, "להרגיל להירדם על הידיים"), ספקו לתינוק מה שהוא זקוק לו.

שימו לב לסימני עייפות וצרכי התינוק

היו קשובות לצרכים, לסימני עייפות ולתגובות של התינוק בכל יום. הדרך שבה הוא נרדם היום, היא לא בהכרח הדרך שבה הוא יירדם מחר, בעוד שבוע או בעוד חודש. תינוקות מתפתחים ומשתנים כל הזמן וכך גם הצרכים שלהם. הוא יכול להעדיף הרדמה בהנקה, בנענוע קל, במנשא או במיטה - הכל הולך וגם משתנה, העיקר שתקשיבו לתינוק ותתאימו את עצמכן אל הצרכים שלו.

זהו את כאבי הגזים והקלו על הבייבי במהלכם

סביר להניח שבשבועות הראשונים לחייו, הבייבי שלכן יסבול מגזים ואלו, איך לא, ישפיעו גם על השינה שלו. הגזים צפויים לעבור בערך בגיל שלושה חודשים, ובינתיים עליכן להיות שם בשבילו ברגעים הקשים. שימו לו שירים מרגיעים או רעש לבן, הרימו אותו לתנוחת נמר על עץ או ערסול, העניקו לו חום ותנועה, הכל כדי להקל על התקפי הגזים. כשהוא יהיה רגוע ולא יסבול מכאב - הוא יצליח לישון.

שמרו על אווירה רגועה בזמן הרדמה

התינוק מרגיש אתכן, כך שאם תהיו לחוצות - הוא יבחין בכך והלחץ עלול לעבור אליו. אם אתן מיואשות מניסיונות הרדמה שלא מצליחים או מתחילות להילחץ, קחו נשימה עמוקה ונסו להיות רגועות. אפילו קחו רגע לעצמכן ונסו שוב מאוחר יותר. הבייבי שלכן זקוק לאווירה רגועה ואתכן - שלוות ונינוחות.

תינוק ישן בעריסה. ShutterStock
תינוק ישן בעריסה/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully