וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עישון מקצר לכם את החיים, אבל לא תאמינו בכמה שנים

פרופ' דוד שטרית

עודכן לאחרונה: 31.5.2024 / 9:52

ידוע כי עישון סיגריות מזיק לבריאות בהרבה אופנים, אבל רבים מאמינים כי הנזקים קטנים משמעותית ממה שהם במציאות. הפיתרון - גמילה מעישון, וכמה שיותר מהר

קויק: עישון, אילוסטרציה/envato

אין זה סוד שהסיגריות מכילות אלפי חומרים מזיקים ועשרות חומרים מסרטנים. היום כבר ידוע באופן וודאי שעישון מקצר את משך החיים בעשר שנים בממוצע. מלבד הנזק הישיר לריאות, אשר מתבטא בשיעור גבוה של מחלות דרכי נשימה כמו אסתמה, ברונכיטיס ונפחת, העישון מגביר בצורה משמעותית מחלות לב וכלי דם, כולל אירועים מוחיים וצליעה משנית, ועד לחסימה בכלי הדם ברגליים. היום ידוע ללא ספק כי סרטן ריאות, כמו גם סרטן הלוע, הוושט, שלפוחית השתן, הקיבה והלבלב כולם שכיחים הרבה יותר בקרב מעשנים.

אבל לא רק סיבוכים אלו מתרחשים בעקבות העישון, אלא אפילו פגיעה יומיומית באיכות החיים, כמו שיעול ליחתי, פגיעה בכושר הגופני ואף פגיעה בחיי המין של המעשנים, למשל: אין אונות ופגיעה בפוריות ובאיכות הזרע, אשר מלווים את המעשנים.

בנוסף, ישנה שכיחות גם בפגיעה בעור הפנים והגוף, בהזדקנות מהירה של העור ומלווה בקמטים מרובים. כל אלו מחייבים על חישוב מסלול מחדש ומציאת דרכים לגמילה מעישון.

גבר מעשן. ShutterStock
מקצר את החיים בעשור/ShutterStock

כיום קיימות סדנאות לגמילה מעישון בכל קופות החולים, אשר מסייעות מאוד והופכות את תהליך הגמילה לקל יותר. בנוסף, קיימים תחליפי ניקוטין שונים, כגון: מדבקות ניקוטין ואף סוכריות ניקוטין - אשר מטרתם היא להפחית את התלות בסיגריות.

חשוב לציין, כי העלייה במשקל, לאחר הפסקת עישון ,אשר מפחידה רבים, הינה לרוב לזמן קצר ובמספר קילוגרמים בודדים בלבד, ולכן אין ספק כי הסכנה מהמשך העישון חמורה פי כמה מעלייה זו במשקל. חשוב להבין כי הנזקים הנגרמים מהעישון אינם הפיכים, בחלקם הגדול, ולכן יש חשיבות גדולה להיגמל מעישון בהקדם.

הוכח כי בקרב חולי ריאות, המפתחים את נפחת הריאות, הפסקת עישון הינה הכלי הטיפולי החשוב ביותר, הרבה מעבר לשימוש במשאפים ולשיקום ריאות, ולכן אצל כל חולה עם מחלת ריאות חשוב מאוד לשלב סדנת גמילה מעישון, במקביל לטיפול התרופתי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

ריאה של מעשן מול ריאה בריאה

מה לגביי סיגריה האלקטרונית?

בשנים האחרונות סיגריות אלקטרוניות הפכו פופולריות במיוחד ובמיוחד השימוש בה בקרב בני נוער. כיום אין ספק כי גם בסיגריה האלקטרונית קיים נזק רב. חלקן הגדול מכיל ניקוטין המביא להתמכרות ואף חשש למעבר ממנה לסיגריות רגילות בהמשך. כמו כן, קיימות השפעות על הזיכרון ותיתכן אף פגיעה קוגניטיבית ממש כמו בשימוש בסיגריות, ולכן השימוש בהן אינו מומלץ לבני נוער ואף למבוגרים, וחוזרת ההמלצה לגמילה מלאה מעישון.

לסיכום, אין עוררין על הנזק הגדול הקיים בעישון בחיי היומיום ועל כלל מערכות הגוף, לטווח הארוך. הריאות הן עיקר אתר הפגיעה, אך כפי שצוין, הן לא המערכת היחידה הנפגעת. אנו חייבים לעצמנו ולבני משפחתינו להפסיק את העישון בכל דרך אפשרית וכיום האפשרויות לכך הן מרובות ונגישות.

פרופ' דוד שטרית הוא מנהל מערך הריאות במרכז רפואי מאיר, כפר סבא ומתנדב בארגון "למענכם" בראשותו של חתן אות הנשיא, הרב יוסי ערבליך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully