וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייה בתחלואת סרטן ריאה: אין תסמינים מקדימים - אבל יש בדיקה חינמית למחלה

פרופ' אליזבטה דודניק

עודכן לאחרונה: 31.5.2024 / 9:56

מספר החולים בסרטן ריאה עולה בהתמדה, בעיקר בגלל אחוז המעשנים הגבוה. למרות שלמחלה כמעט ואין תסמינים בשלבים המוקדמים, בדיקה אחת שמוצעת בחינם, יכולה לגלות מה מצב הריאות שלכם והאם יש סיבה לדאגה

בווידאו: רופאים ישראלים מספרים על פריצות הדרך והמחקרים החדשים לטיפול בסרטן ריאות/צילום: אינטרוויזיה

גילוי מוקדם וטיפולים חדשניים מעלים את הסיכוי להירפא מסרטן ריאה. האם ניתן למנוע את המחלה? כיצד ניתן לגלות את המחלה בשלב מוקדם? מהם התסמינים שצריכים להדליק נורות אזהרה? מי נמצא בסיכון מוגבר לחלות ואיך לחשב את רמת הסיכון האישית? איזה טיפולים חדשים עשויים להביא לריפוי? כל מה שצריך לדעת על הסרטן הקטלני ביותר בישראל

עלייה בתחלואה - אבל ירידה בתמותה

על פי נתוני משרד הבריאות, בשנת 2020 אובחנו בישראל 2,637 חולי סרטן ריאה חדשים, מהם 1,646 גברים (1,364 יהודים ואחר ו-282 ערבים) ו-991 נשים (927 נשים יהודיות ואחר ו-64 ערביות). מדובר בעלייה במספר מקרי סרטן ריאה חדשים בהשוואה לעשור הקודם (2,269 מקרים בשנה). יחד עם זאת, יש סיבות לאופטימיות: בשנים האחרונות חלה ירידה בתמותה ממחלה זו, הודות לפריצות דרך משמעותיות באופן הטיפול ושימוש בבדיקות הסקר שמאפשרות איתור סרטן ריאה בשלבים המוקדמים.

אפשר למנוע סרטן ריאה!

למעלה מ-20% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל מעשנים. כ-85% מהתחלואה בסרטן ריאה נגרמת בעקבות עישון סיגריות. לאחר הפסקת עישון, הסיכון לחלות בסרטן ריאה יורד עם השנים. הסיכון למות מסרטן ריאה 10 שנים לאחר גמילה יורד בחצי. גורמי סיכון נוספים הם זיהום אוויר, חשיפה למתכות, אסבסט, רדון, כימיקלים שונים, והיסטוריה משפחתית של סרטן ריאה. אנשים הסובלים ממחלות ריאה כרוניות נמצאים אף הם בסיכון מוגבר. גורם סיכון נוסף הוא חשיפה לקרינה טיפולית בעקבות מחלות ממאירות, כדוגמת לימפומה מסוג הודג'קין וסרטן שד.

sheen-shitof

שדרגו את הביצועים

הארכת משך האקט ושיפור ההנאה במיטה - במבצע מיוחד

בשיתוף "גברא"

הסרטן השקט

בשני שליש מהמקרים, סרטן ריאה מתגלה בשלבים מתקדמים בהם הגידול פלש לרקמות הסמוכות או שלח גרורות. תסמיני המחלה הם: שיעול (יבש, ליחתי או דמי), קוצר נשימה, כאבי בית חזה, ירידה במשקל, עייפות וחולשה. בהופעת התסמינים אלו מומלץ לפנות לבירור אצל רופא משפחה, או רופא ריאות.

ריאה של מעשן - מול ריאה בריאה

גילוי מוקדם מציל חיים

בדיקת סי-טי בית חזה בקרינה נמוכה, היא הבדיקה היחידה היעילה לגילוי מוקדם של סרטן ריאה. הבדיקה הוכחה במחקרים כמעלה פי 3 את הסיכוי לגלות את המחלה בשלבים המוקדמים, וכתוצאה מכך, מפחיתה את הסיכון למות מהמחלה ב-15-20%.

הבדיקה מיועדת לאוכלוסייה בסיכון ומומלצת לאנשים מגיל 50 ומעלה, שעישנו במהלך חייהם 20 שנה, כחפיסה אחת ביום ויותר (לדוגמא, עישון של חפיסת סיגריות אחת ביום במשך 20 שנה). הבדיקה מיועדת למעשנים פעילים, או לכאלו שנגמלו מעישון ב-15 השנים האחרונות. בדיקת הסקר זמינה לביצוע במסגרת פיילוט ארצי עבור מבוטחי כל קופות החולים העונים לקריטריונים.

בדקו בעצמכם: האם אתם בסיכון?

לבדיקת רמת הסיכון האישית לחלות בסרטן ריאה, פותח בביה"ח אסותא כלי דיגיטלי ייחודי בשם My LC Check. הכלי מתבסס על מודלים מדעיים ומאפשר לשער את מידת סיכון בפשטות. המשתמשים באפליקציה מקבלים גם המלצות לגבי אופן הפחתת הסיכון, גמילה מהעישון, וביצוע בדיקת הסקר לאבחון מוקדם.

מסלול הבירור המהיר

הוכח מדעית שלזמן החולף ממועד האבחון עד לטיפול יש משמעות מייטיבה ואף מצילת חיים, במיוחד בסרטן ריאה. לכן, אנו פועלים לקצר תהליכים ממועד האבחון ועד תחילת הטיפול. מרפאות לבירור מהיר של ממצאים ריאתיים חשודים מאפשרות הליך בירור מזורז הכולל ביצוע בדיקות הדמיה, ביופסיה ואיפיון מולקולרי של הגידול. הפעלת צוות רב מקצועי במרפאות הללו תורמת רבות למהירות ואיכות הטיפול הרפואי הניתן.

הדמיה של ריאות של חולה סרטן ריאות. ShutterStock
בשני שליש מהמקרים, סרטן ריאה מתגלה בשלבים מתקדמים בהם הגידול פלש לרקמות הסמוכות או שלח גרורות/ShutterStock

לא רק כימותרפיה

עד לפני כעשור ההתייחסות לסרטן ריאה הייתה כאל מחלה אחת, ואילו כיום מבינים שמדובר בתתי מחלות רבות ושבכל אחת יש לטפל באופן שונה. היום הגישה מתבססת על התאמת טיפולים ספציפיים, ביולוגיים ואימונותרפיים, למאפיינים השונים של הגידול - הדבר שמאפשר לחסוך מתן כימותרפיה במקרים רבים.

מוטציות וטיפולי מטרה

כניסתם של הטיפולים הביולוגיים, הנקראים גם טיפולי מטרה, לפני כעשור, היתה המהפך הראשון בטיפול בסרטן ריאות גרורתי.

כיום ידועות לנו בסרטן ריאות 10 מוטציות משפעלות, שלטיפול בהן פותחו תרופות ביולוגיות שונות - ספציפיות לכל מוטציה. מוטציות משפעלות גורמות לשגשוג תאי הסרטן ואילו טיפולי מטרה "מכבים" את פעילותן.

בזכות הטיפולים הביולוגיים, מטופלים מצליחים לחיות לצד מחלתם שנים רבות, ביניהם חולי סרטן ריאה גרורתי נושאי מוטציה בגן ALK, שתוחלת חייהם עלתה בממוצע במעל 5 שנים. זאת, בהשוואה להישרדות של פחות משנה בעבר, כאשר הטיפול היחיד שעמד לרשותנו היה כימותרפיה. הטיפולים הביולוגיים משמשים כיום גם למחלה מוקדמת, בפרט כנגד סרטן ריאה נושא מוטציות ב-EGFR ו-ALK. הם ניתנים לאחר הניתוח להסרת הגידול, ומצליחים להוריד את הסיכון לחזרת המחלה ב-80%.

התרופות שמפעילות את מערכת החיסון להילחם בגידול

תרופות אימונותרפיות מפעילות את מערכת החיסון להילחם בתאי הסרטן, בדיוק כפי שהיא נלחמת בווירוסים ובחיידקים. לפני עידן האימונותרפיה, זמנם של החולים עם סרטן ריאה גרורתי היה קצוב, ורק 5% מתוכם היו שורדים 5 שנים ויותר. ואילו היום, בזכות האימונותרפיה, 15-30% מחולים אלו חיים לצד מחלתם למעלה מחמש שנים.

סרטן ריאות. ShutterStock
בזכות הטיפולים החדשים, חולי סרטן ריאות חיים לצד מחלתם שנים רבות/ShutterStock

הישרדות חסרת תקדים

לפי תוצאות מחקרים אחרונים שבדקו משלב של שתי תרופות אימונותרפיות בשילוב עם כימותרפיה מינימלית, או ללא כימותרפיה, חולים עם סרטן ריאה גרורתי מסוג תאים לא קטנים (NSCLC) שטופלו במשלב שרדו יותר בהשוואה לחולים שקיבלו טיפול כימותרפי בלבד.

המחקר הראשון בדק משלב אימונותרפי ללא כימותרפיה. מחקר זה ארך 6 שנים, שהוא זמן המעקב הארוך ביותר לטיפול אימונותרפי. במחקר נראה שהטיפול גרם להכפלת שיעורי ההישרדות בתום 6 שנים, בהשוואה לחולים שטופלו בכימותרפיה בלבד. 22% מהחולים עם ביטוי חיובי של ביומרקר PD-L1, ו-16% מהחולים ללא ביטוי של הביומרקר PD-L1 שרדו 6 שנים ויותר.

מחקר נוסף שבדק את המשלב האימונותרפי עם תוספת של שני סבבי טיפול כימותרפי בלבד, הדגים גם הוא יעילותו של המשלב, בהשוואה לכימותרפיה, לרבות בקבוצות חולים הקשות יותר לטיפול. לדוגמא, חולים עם סרטן ריאות של תאי קשקש (Squamous cell carcinoma) ש-20% מהם שרדו לאחר 4 שנות מעקב, וזאת לעומת 10% בלבד עם כימותרפיה. וחולים ללא ביטוי של הביומרקר PD-L1 ש-23% מהם שרדו לאחר 4 שנות מעקב לעומת 13% בלבד עם כימותרפיה.

היעלמות הגידול ברבע מהחולים

בשל יעילותם הרבה, טיפולים אימונותרפיים ניתנים כיום עוד לפני הניתוח להסרת הגידול במטרה לחסל את התאים הסרטניים ולמנוע חזרת המחלה לאחר הניתוח. מחקר שפורסם במגזין הרפואי היוקרתי New England Journal of Medicine הראה שמתן שלוש מנות בלבד של משלב הכולל אימונותרפיה וכימותרפיה לפני הניתוח להסרת הגידול בריאה, מעלים! את הגידול ב-24% מהחולים, בהשוואה ל-2% מהחולים עם כימותרפיה בלבד. חשוב עוד יותר לציין כי מתן המשלב מקטין בכ-32% את הסיכון לחזרת מחלה לאחר הניתוח. משלב טיפולי זה רשום בישראל וזמין במסגרת סל שירותי הבריאות.

מפסיקים טיפול אבל ההשפעה נמשכת

התרופות האימונותרפיות "מחנכות" את מערכת החיסון לזהות את התאים הסרטניים. לכן גם אחרי הפסקת הטיפול, השפעתן עשויה להימשך. במרבית המחקרים שבדקו את המשלבים האימונותרפיים במחלה גרורתית, הטיפול הופסק כעבור שנתיים. תוצאות מעקב ארוך טווח של המחקר שבדק את השילוב של שתי תרופות אימונותרפיות, מעידים על כך שבמרבית המטופלים הטיפול נותר יעיל גם שנים רבות לאחר הפסקת הטיפול.

הכותבת הינה מנהלת תחום גידולי בית חזה, אסותא מרכזים רפואיים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully