וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלו 3 המזונות הכי גרועים לבריאות השיניים - והשיטה הפשוטה למניעת הנזק

עודכן לאחרונה: 29.5.2024 / 15:48

רבים מאיתנו טועים לחשוב שמזונות מתוקים, ורק הם, מזיקים לשיניים ומובילים לחורים. אלא שיש לא מעט מזונות אחרים שעושים שמות לאמייל של השן. וגם אם אכלתם ממזונות אלו - יש שיטה מאוד פשוטה למניעת נזקים בפה

רופא שיניים מדגים איך לנקות בצורה נכונה את מברשת השיניים/@dr.m_

סוכריות? ברור שהן מזיקות לשיניים, אבל מסתבר שיש עוד לא מעט סוגי מזון שחייבים להיזהר מהם כשמדובר בבריאות הפה. אלו שלושת סוגי המזונות מהם צריך להיזהר הכי הרבה:

משקאות ממותקים או חומציים
זה כולל משקאות מוגזים, משקאות ספורט, משקאות אנרגיה ואפילו מיצי פירות שכולנו סבורים שהם בריאים לחלוטין. "הם האשמים הגדולים ביותר, כשמדובר בנזק לשיניים כתוצאה משאריות מזון", טוענת רופאת השיניים ד"ר לאנה רוזנברג.

"כל משקה המכיל כמות גבוהה של סוכר נצמד לאמייל של השן ובין השיניים ומזיק מאוד לבריאות הפה, כי זה יכול להוביל לריקבון", הוא מוסיפה.

מזונות ומשקאות חומציים יכולים גם הם להזיק. אלו כוללים קפה, יין ושוב, מיצי פירות. "החומציות עלולה לשחוק את אמייל השן, מה שעלול להוביל לחורים, ריקבון, רגישויות שונות בשיניים ועוד", אומרת רוזנברג. "במיוחד אם אתם צורכים כמויות גדולות של משקאות אלו".

מזונות דביקים
כשמדברים על מזונות דביקים, הדבר הראשון שעולה בראש הן סוכריות הגומי חביבות הילדים. אכן, מדובר במזון בעייתי שמשאיר אחריו עקבות רבות בשיניים. אבל גם מזונות שנחשבים בריאים עשויים להיות דביקים ומסוכנים לבריאות הפה. פירות יבשים, למשל, נדבקים לשיניים באותה מידה.

המזונות הדביקים ממש נצמדים אל אמייל השן וגם ברווחים בין השיניים, מה שמקשה במיוחד על ניקוי הפה. וכך, גם אם צחצחתם שיניים, שאריות מזון אלו עלולות להישאר שם ולגרום במשך הזמן לחורים בשיניים.

פחמימות מותססות
כן, מסתבר שגם לחם, פסטה, צ'יפס ואפילו קרקרים, מסוכנים לבריאות הפה. "הבעיה עם מזונות אלו היא שהם מתפרקים לסוכרים בתוך הפה, נדבקים לשיניים ומגדילים את הסיכוי לעששת", אומרת וויטני דיפוג'יו. "המזונות האלה נדבקים בקלות לשיניים וברווחים בין השיניים, לוכדים בתוכם סוכרים שהחיידקים ניזונים מהם, ומייצרים חומצות מזיקות לשן".

פסטה ברוטב רוזה. ShutterStock
פסטה ברוטב רוזה/ShutterStock

כך תוכלו למנוע נזק לשיניים - גם אם אכלתם מזונות אלו

אל דאגה, לא תצטרכו לוותר על פיצה, פסטה וגם לא על ממתקים מדי פעם כדי להשאיר את השיניים שלכם בריאות. ישנן מספר דרכים להפחית את ההשפעות המזיקות של מזונות אלו, מעבר לשמירה סדירה על היגיינת פה טובה כמו צחצוח שיניים לפחות פעמיים ביום ושימוש יומי בחוט דנטלי:

הקפידו על סדר אכילה מתאים: "הסדר שבו אתם אוכלים, יכול להשפיע על בריאות השיניים שלכם", אומרת השיננית הוותיקה וויטני דיפוג'יו. "כך למשל, אכילת מזון בריא וסיבי יותר, כמו תפוחים או גזר לאחר צריכת מזון ממותק או דביק, יכולה לעזור לנקות את השיניים באופן טבעי. הסיבים הרבים בגזר או בתפוח יכולים ממש להעלים מהשיניים את חלקיקי המזון שאכלתם ואת הסוכרים, ובכך להפחית ביעילות את הסיכון להצטברות פלאק ועששת".

הקפידו לשטוף את הפה במים: שתיית מים, כולל שטיפה עצמית עם מים לאחר אכילת מזון מתוק או דביק יכולה לסייע בסילוק חלקיקי מזון וסוכרים מהפה, טוענים המומחים. "שטיפה עם מים וצחצוח כשעה מאוחר יותר, לא מיד אחרי האכילה, בהחלט תסייע", אומרת רוזנברג.

שלפו מסטיק - זה עוזר: מסטיק שמכיל קסיליטול - ממתיק ללא סוכר, יכול "לעזור להגביר את זרימת הרוק בפה. יותר רוק בפה יסייע להיפטר מאותן שאריות מזון שאנחנו רוצים בסילוקם, ובנוסף - מסטיק יכול לנטרל את החומציות בפה, במקרה שצרכתם מזון או משקה חומצי", מציינת דיפוג'יו.
הרוק שלך הוא חומר ניקוי טבעי, מוסיפה רוזנברג, "ככל שאתם לועסים יותר, כך כמות הרוק בפה תגבר, מה שיגרום לשיניים שלכם להתנקות מהר יותר באופן טבעי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully