וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קשה להאמין: זה אחוז הנשים שממשיכות לעשן גם בהריון - כל הסיכונים לעובר

ד"ר אביגיל מעייני

עודכן לאחרונה: 30.5.2024 / 11:48

נשים רבות ממשיכות לעשן במהלך כל חודשי ההיריון ולא תמיד מודעות לסכנות ולהשלכות של עישון לפני, במהלך חודשי ההיריון ובהנקה. את המחיר ישלם הילוד

אושר לקריאה שנייה ושלישית: תמונות הממחישות את נזקי העישון יודפסו על סיגריות/ערוץ הכנסת

את חושבת שהיית מצליחה להפסיק לעשן בהריון אם היית יודעת שזו תהיה התוצאה? "לא בטוח, אבל אולי הייתי נלחמת יותר. אז הצורך היה חזק מדי, אבל היום הייתי נוהגת אחרת. הייתי הולכת לאחת מהחברות האלה, שמציעות גמילה ולפחות מנסה", כך ענתה לי אחת מהמטופלות שלי.

מדו"ח שר הבריאות על עישון בישראל (2021) עולה כי 14% מהנשים בישראל מעשנות, מהן 40% ימשיכו לעשן בהיריון, אם כי רובן ינסו להפחית בכמות העישון. עוד עלה מן הדוח כי שליש יצליחו להפסיק לעשן בהיריון בעוד שליש רק יפחיתו. 50-60% יחזרו לעשן אחרי הלידה, רובן בתוך שלושה חודשים מהלידה. מדי שנה מתים בישראל כ-10,000 מעשנים וכ-1,500 מעשנים פסיביים, יותר ממספר הנפטרים מתאונות דרכים וממחלת האיידס.

עישון בהריון. ShutterStock
משפיע על משקל העובר. עישון בהריון/ShutterStock

ההשלכות הבריאותיות והסיבוכים

העישון כידוע משפיע על כל אברי הגוף. בסיגריה אחת ניתן למצוא כ-4,000 חומרים מזיקים לבריאות. ובהיריון? לעישון השפעה על בריאות האם והעובר. המלצות משרד הבריאות מזהירות חד משמעית כי עישון וחשיפה לעישון במהלך ההיריון עלולים לפגוע בהתפתחות העובר, והם מגדילים את הסיכון למוות בעריסה.

נשים מעשנות בהריון נמצאות בסיכון מוגבר עד פי ארבעה להיריון מחוץ לרחם, ופי שלושה למשקל לידה נמוך, לפגיעה בשלייה - היפרדות ושליית פתח, ירידה בגדילה התוך רחמית, סיכון מוגבר ללידה בטרם עת וללידת ולד מת. בנוסף, אצל 42% מהמעשנות קיים סיכון מוגבר להפלה ספונטנית לעומת 18% בלא מעשנות.

ע', בת 34, פנתה בשבוע 11 בהיריון הראשון שלה, עישנה כמעט קופסה ביום ובן זוגה עישן מעל קופסה ביום. ע' רצתה מאוד להיגמל בשביל להיות אמא בריאה ולשמור על ההיריון. לאחר שני מפגשים בלבד הפסיקה לעשן בלי תרופות, בן זוגה הפחית את כמות הסיגריות ולא מעשן יותר בבית. ע' ילדה במועד תינוק בריא במשקל תקין.

הסיבוכים בהיריון תלויים בכמות הסיגריות שהאם מעשנת, הפחתה טובה יותר מכלום. בנוסף, מחקרים מראים כי הפחתה מובילה לעיתים להפסקה. עישון בהיריון גם ישפיע על ההנקה, בכך שיפחית את ייצור החלב בכ-100 מ"ל ליום וכן יביא לירידה באיכות החלב - פחות חומצות שומן וליפידים. הניקוטין מפחית את יצור הפרולקטין (ההורמון הגורם לייצור החלב).

עוד בוואלה!

רוצים להוזיל הוצאות משפחתיות? חבילת סלולר משתלמת במיוחד!

לכתבה המלאה

עישון בהריון משפיע על משקל היילוד

בסיגריות ישנם סמים ממכרים אשר משפיעים על תפקוד המוח, מצב הרוח, המחשבות והרגשות, ביניהם ניקוטין. להתמכרות לניקוטין פן פיזי ,פסיכולוגי-נפשי והתנהגותי. נשים שחזרו לעשן לאחר הלידה טוענות שזה עוזר להן להתמודד עם הלחץ והאחריות, בשמירה על המשקל, זה הזמן היחיד שיש להן לעצמו וכי הרי התינוק נולד בריא ולכן יכולות לחזור לעשן.

מומלץ לנשים להפסיק לעשן לפחות שלושה חודשים לפני הכניסה להיריון כדי לבסס את הגמילה. ככל שמפסיקים לעשן מוקדם יותר כך פוחתים הסיכונים. להפסקת עישון בתחילת ההיריון השפעות חיוביות על משקל הלידה של התינוק, עיקר ההשפעות השליליות מקושרות לשליש השני והשלישי להיריון. הנזקים לעובר הפיכים - ילודים של נשים שמפסיקות לעשן בכל שלב של ההיריון שוקלים יותר מילודי נשים שעישנו כל ההיריון. גם הפחתת מספר הסיגריות ביום מוריד את שכיחות סיבוכי ההיריון, מוריד את מספר הלידות בטרם עת, את הפגיעה בהתפתחות הפיזית והקוגניטיבית ואת השכיחות של מוות בעריסה.

כאשר מפסיקים לעשן, הגוף מקבל יותר חמצן כבר מספר ימים לאחר הפסקת העישון, חוש הטעם והריח משתפרים, האנרגיה עולה ובהתאמה יורד הסיכון לאסטמה וברונכיטיס, למחלות לב, כלי דם, מחלות ריאות כרוניות ואירוע מוחי.

נשים מתקשות יותר בגמילה

בישראל הגמילה מעישון מעוגנת בחוק. כלומר כל מי שמעוניינת להפסיק מקבלת בחינם דרך קופות החולים או משרד הבריאות ליווי הכולל סדנה פרטנית וטלפונית, תרופות או תחליפי ניקוטין.

אלא שנתונים מראים שנשים מעוניינות פחות להפסיק לעשן מאשר גברים. הן מתקשות יותר בגמילה ומתקשות להישאר גמולות לטווח הארוך. הסיבות לכך הן השוני ברגישות ובפירוק ניקוטין אצל נשים צעירות שמהיר יותר לעומת גברים ונשים לאחר גיל המעבר, ורמות הניקוטין שלהן בדם נמוכות באופן משמעותי באותה כמות סיגריות ליום. הן גם מפחדות להשמין, אך נוטות יותר לפנות לתמיכה וייעוץ בגמילה וכן נעזרות יותר בטיפול תרופתי מגברים. כמו כן, יש להן צורך גבוה יותר בתמיכה חברתית וכן תחושת מסוגלות עצמית נמוכה יותר ודיכאון.

אצל נשים הרות נראה יותר תסמיני גמילה. אך ההצלחה בגמילה, השחרור מהתלות בסם, תחושת הגאווה האדירה על הגמילה, וכן הסיפוק שבתינוק בריא וילד ללא סיבוכי בריאות עקב עישון כפוי הם כמובן הפרס שהן זוכות לו וכמובן התרומה לבריאותן והארכת החיים בזכות הגמילה.


הכותבת היא מומחית ברפואת נשים ומיילדות, מנחת סדנאות עישון, משתתפת בפרויקט "אוויר נקי לתינוקות" של מאוחדת לנשים הרות ובני זוגן ורפרנטית גמילה במאוחדת מחוז ירושלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully