וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנה דרך די פשוטה לבדוק אם אתם אוהבים את בני הזוג שלכם

מה תפקיד הורמון האהבה בשיפור הזיכרון שלכם, ואיך בעזרת 4 שיטות קלות תוכלו לשפר את הדרך בה המוח שלכם זוכר

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

לא זוכרים את יום ההולדת של בני הזוג שלכם? אולי אתם לא מספיק אוהבים אותם. מחקר חדש חקר את התפקיד של האוקסיטוצין -"הורמון האהבה" בתהליכים קוגניטיביים ובזיכרון, למה זה עשוי להביא לפריצת דרך בטיפול באלצהיימר? ומלבד לאהוב - מה עוד אנחנו יכולים לעשות כדי לשפר את הזיכרון?

האוקסיטוצין, הורמון מופק במוח, ידוע בתרומתו לתהליכים של קשרים חברתיים ואהבה. המחק , התמקד בנוירונים המפרישים אוקסיטוצין באזור במוח הנקרא היפותלמוס, אזור חשוב המפקח על הורמונים ותפקודים ביולוגיים רבים. הניסויים הראו כי הפעלה ספציפית של נוירונים אלו שיפרה את יכולת הזיכרון וזיהוי עצמים חדשים, תוך הגברת פעילות באזור נוסף במוח הנקרא גרעין סופרממילרי. גרעין זה משחק תפקיד חשוב בעיבוד זיכרונות ובהתנהגות.

הממצאים של המחקר (שנערך על עכברים) מצביעים על כך שהאוקסיטוצין לא רק מסייע ביצירת קשרים חברתיים אלא גם תורם לתפקודים קוגניטיביים מתקדמים כמו הזיכרון. הבנת המנגנונים המדויקים של פעולת האוקסיטוצין במוח עשויה להוביל לגילויים חדשים לטיפול במחלות קוגניטיביות כמו אלצהיימר, המאופיינת בין היתר בפגיעה ביכולות הזיכרון.

איור של אהבה. ShutterStock
איור של אהבה/ShutterStock

"הייצוג של הזיכרון במוח האנושי בא לידי ביטוי במספר מנגנונים עצביים הפועלים במקביל, אך לא תמיד בשיתוף פעולה אחד עם השני". מסביר איתי עניאל, חוקר מוח ומומחה בפיתוח אסטרטגיות זיכרון.

"לכן מומלץ לבחון כל פתרון לשיפור הזיכרון באופן מבוקר. ככלל, עוררות רגשית גבוהה מסוגים שונים משפיעה על קידוד המידע בזיכרון ועל שמירתו בטווח הארוך למשך זמן רב יותר. יחד עם זאת, היא גם יכולה בחלק מן המקרים להסיח את דעתנו מהמידע החשוב. כאשר עוצמת הרגש גבוהה יותר, כמו במצב של התאהבות, המוח עסוק מאוד בעיבוד רגשי עמוק ולכן לעיתים קשה לו יותר במקביל להתרכז ולהקצות קשב לקליטת מידע חדש וחשוב. לכן, נדרש לבדוק את ההשפעה החיובית לכאורה של האוקסיטוצין אל מול גורמים משפיעים אחרים על תפקודי הזיכרון לטווח הקצר והארוך" מסביר עניאל.

עניאל מציין משתף בארבעה כלים מעשיים שייסעו לכם לחזק את הזיכרון:

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

שימוש במידע חזותי

דרך הדמיון אנו יכולים לראות את הזיכרון באופן חזותי ולהפעיל במקביל אזורים מוחיים שונים המייצגים את המידע שנרצה לזכור. על ידי שימוש באלמנטים חזותיים כגון תמונות וסמלים, אנו מקודדים מידע באופן יעיל יותר, זאת במקביל לסוגי מידע אחרים שהמידע החזותי מפעיל לנו במוח כגון מילים, צלילים, משמעות ורגשות. תהליך זה מחזק את הקישוריות במוח ואת הרשתות האסוציאטיביות המייצגות את המידע. ככלל, מומלץ לצד הקליטה של מידע מילולי-שפתי בזיכרון, לקלוט אותו במקביל גם באופן חזותי.

יצירת הקשר סיפורי

בניית הקשרים סיפוריים למידע שנרצה לזכור, מסייעת גם היא לחיזוק המידע הזיכרון. על ידי שזירת עובדות לסיפורים, אנו יוצרים קשרים משמעותיים המסייעים בשימור הזיכרון ושליפת מידע מדויקת ומהירה יותר. שיוך נתונים לקו עלילה מפעיל תהליכים קוגניטיביים מרובים, מה שהופך את המידע לזכיר יותר בטווח הארוך. אסטרטגיית הסיפור תורמת ליצירת עניין ומשמעות ולמעורבות רגשית גבוהה יותר בחומר הנלמד, מה שמוביל ותורם לשיפור ההבנה וחיזוק הזיכרון.

מיקוד קשב

הפניית תשומת לב ממוקדת למידע, תוך נטרול מודע של מסיחי דעת, חיונית לקידוד ושמירת המידע בזיכרון באופן יעיל. על ידי הפנייה מודעת של קשב סלקטיבי למידע, אנו למעשה מקבלים החלטה מודעת לקלוט את המידע לזיכרון ולהתחיל בתהליך העיבוד והשמירה. במילים אחרות, יהיה לנו קשה יותר עד בלתי אפשרי לזכור מידע אם לא נהיה קשובים אליו בזמן הקליטה. מהי המשמעות הפרקטית? העבירו את מכשיר הטלפון הנייד למצב שקט בזמני למידה והימנעו משלל הסחות הדעת הרבות הקיימות בסביבה.

ארמון זיכרון

אסטרטגיית "ארמון הזיכרון", משפרת את קידוד ושמירת המידע בזיכרון על ידי שיוך מידע למיקומים מרחביים מוכרים. על ידי כך שאנו מדמיינים מקום מוכר, כמו בית או מסלול קבוע ומקשרים אליו פרטי מידע המקושרים למיקומים ספציפיים במרחב המוכר, אנו יוצרים רשת אסוציאציות המאפשרת לנו להפעיל את המידע בצורה מאורגנת יותר ולשלוף אותו בצורה יעילה ומהירה יותר. באסטרטגיה זו, אנו עושים שימוש מודע במידע קיים וחזק בזיכרון כגון מיקומים ספציפיים בסלון הבית שלנו, ומקשרים אליו מידע חדש וחלש יותר בזיכרון כגון רשימת מושגים חדשים, כך שעל ידי המידע החזק אותו אנו זוכרים זמן רב, אנו למעשה מחזקים את המידע החלש שאותו קלטנו זה עתה. ככלל, מומלץ להשתמש באסטרטגיה זו בתהליכי למידה וזיכרון מורכבים לטובת שיפור הקידוד, השמירה ושליפת המידע שחשוב לנו לזכור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully