וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שתיית קפה יכולה לעזור למנוע את המחלה הקשה הזו

עודכן לאחרונה: 27.5.2024 / 7:35

מחקר ענק שכלל משתתפים רבים נערך במשך שנים, גילה כי לקפה יש יתרון בשמירה על המוח מפני מחלת הפרקינסון שפוגעת במוח בצורה הרסנית

5 דברים שאולי לא ידעתם על קפה/מערכת "אסור לפספס"

אנחנו יודעים שלדברים שאנחנו אוכלים ושותים יש השפעה משמעותית על הבריאות שלנו, ומחקר חדש מצא קשר נוסף בין שתיית קפה לבין סיכוי מופחת לחלות במחלת פרקינסון.

כשבחנו נתונים שנאספו על 184,024 אנשים על פני 13 שנים בממוצע, צוות החוקרים הבינלאומי מאחורי המחקר מצא שלצרכני קפה היה סיכון נמוך יותר לחלות בפרקינסון מאשר לאלו שלא שתו קפה כלל. המחקר פורסם בכתב העת Neurology.

ניתוח נוסף של מדגם של מאות אנשים עם רמות נמדדות של פרקינסון ושל המטבוליטים העיקריים של קפאין, פרקסנטין ותיאופילין, בדם - מצא שיש להם קשר הפוך עם הסיכון לפתח פרקינסון.

קפה אפסרסו. ShutterStock
קפה אפסרסו/ShutterStock

זה אומנם לא המחקר הראשון שמצא קשר בין קפה לפרקינסון, אבל הוא הולך רחוק יותר ממחקרים קודמים באופן שבו הוא בחן סמנים ביולוגיים של צריכת קפאין שנים לפני שאובחנה מחלת פרקינסון.

במחקר נמצא כי 25 האחוזים המובילים של שותי הקפה היו בעלי סיכון נמוך ב-40 אחוז ללקות בפרקינסון, בהשוואה לאלו שלא שתו קפה כלל. בכל צרכני הקפה במחקר, הפחתת הסיכון שנמדדה נעה בין כ-5 ל-63 אחוזים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

למה דווקא קפה?

בהתבסס על מחקרים קודמים, ההערכה היא שהאופן שבו קפאין שומר על זרימת דופמין במוח עשויה להיות הסיבה לתופעות אלו. פרקינסון במוח מאופיין בהפחתה בדופמין, עקב אובדן תאי עצב במה שנקרא substantia nigra. כתוצאה מכך התוצאה הקלינית מתבטאת בקשת רחבה של תסמינים מוטוריים ותסמינים שאינם מוטוריים. מומחים מעריכים כי מחלת הפרקינסון משפיעה על לפחות 1% מהאנשים מעל גיל 60 ברחבי העולם, ובארה"ב לבדה יש למעלה ממיליון חולים.

"ההשפעות הנוירו-פרוטקטיביות הללו עולות בקנה אחד עם הממצאים שלנו, שחשפו קשר הפוך בין קפאין, פרקסנטין ותאופילין לבין שכיחות מחלת פרקינסון", כותבים החוקרים.

בהתחשב באופן שבו קפאין פוגע בתאי העצב שלנו, זה אולי לא מפתיע שנראה שיש קשר למחלות ניווניות. עם זאת, מכיוון שאנו עדיין לא בטוחים כיצד בדיוק מתחיל פרקינסון במוח, קשה להיות בטוחים.

"קפה הוא המשקה הפסיכואקטיבי הנצרך ביותר בעולם", כותבים החוקרים. "לפענח את ההשפעה הביולוגית של קפאין על מחלת פרקינסון יש לא רק השלכות חשובות על בריאות הציבור, אלא גם שיפור באטיולוגיה של מחלת פרקינסון וטיפוח אסטרטגיות מניעה פוטנציאליות."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully