וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רופאת עור מזהירה: זה הסימן היחיד בציפורן שאסור להתעלם ממנו

עודכן לאחרונה: 23.5.2024 / 7:56

יכול להיות שמעולם לא שמעתם על זה, אבל פס חום בציפורן יכול להיות סמן משמעותי לאבחון של סרטן מלנומה נדיר יחסית וקטלני. הנה כל מה שצריך לדעת

תאים סרטניים של מלנומה/מוגש כשירות לציבור בחסות חברת BMS

ד"ר לינדזי זובריצקי, רופאת עור מוסמכת שבסיסה במיסיסיפי, "מתחננת" ל-1.4 מיליון העוקבים שלה ב-TikTok לבדוק את הציפורניים שלהם לאיתור קו אנכי, שיכול להצביע על מלנומה של הציפורן (Subungual melanoma), סוג נדיר אך חמור של סרטן עור.

"אם יש לך פס אנכי עם פיגמנט כהה שיורד במורד הציפורן שלך, זה בהחלט צריך להיבדק", אמר זובריצקי בקליפ של 48 שניות שגרף עשרות אלפי צפיות.

"יכול להיות שזו צורה חמורה מאוד של סרטן עור", הוסיפה. "אמנם זה לא נפוץ, אבל אפשר לפספס אותו בקלות אם אתה לא יודע מה אתה מחפש".

מלנומה של הציפורן מהוות רק 0.7% עד 3.5% מכלל המלנומות הממאירות ברחבי העולם. סיכויי ההישרדות של החולה תלויים בשלב של הסרטן באבחון ועד כמה הוא מתפשט. מלנומות אלה נוטות להשפיע הכי הרבה על הבוהן והאגודל, אך יכולות להופיע על כל אצבע. המלנומה מופיעה כשינוי צבע חום-שחור של הציפורן, כאשר היא מאובחנת לעיתים קרובות כזיהום פטרייתי.

ד"ר להבית אקרמן מומחית ברפואת עור, מסבירה: "סרטן עור הינו הסרטן השכיח ביותר והוא נחלק לכמה סוגים- בעיקר מלנומה ונון מלנומה. המלנומה היא סוג הפחות שכיח למזלינו אבל אחד מהסרטנים הקטלניים ביותר שיש. בעוד שאנחנו יודעים שחשיפה לשמש הינו גורם סיכון לסרטן עור (ובעיקר כוויות שמש), יש עוד גורמים (גנטיים ואחרים) שקשורים לסרטן הזה ולכן זה עלול להופיע גם באיזורים שאינם חשופים לשמש כמו גניטליה, כפות ידיים ורגליים, לוע וגם בציפורניים".

לדבריה, "מלנומה יכולה להיראות ככתם חום לא סדיר, לא סימטרי, מדמם בעל מספר צבעים, ומלנומה על ציפורן יכולה להידמות למעיין פס אנכי חום כמו פטריה. "מצד שני", היא מדגישה, "לא כל כתם חום אנכי בציפורן הוא מלנומה. כתמים חומים בציפורניים יכולים להיגרם מחבלה, שטף דם, מזיהום על ידי פטרת וגם יכולה להופיע פיגמנטציה חומה בציפורן שהיא שפירה לחלוטין - בדיוק כמו שיש כתם שפיר בעור, כך גם בציפורן. תופעה זו קרויה מלנוניכיה סטריאטה".

sheen-shitof

שדרגו את הביצועים

הארכת משך האקט ושיפור ההנאה במיטה - במבצע מיוחד

בשיתוף "גברא"

אז מתי נחשוד שכתם חום בציפורן אינו תקין?

"כל כתם בציפורן כדאי שיבדק על ידי רופא עור ובהקדם", מסבירה ד"ר אקרמן. "יש היום שירותי רפואה אונליין דרך קופות החולים וניתן לקבל ייעוץ ראשוני זמין משם".

אם יש כמה כתמים אורכיים כאלה זה פחות חשוד.

אם הכתם קיים זמן רב ואיננו משתנה - אזי שהוא גם פחות חשוד.

אם הכתם גדל עם הציפורן ועולה למעלה עם צמיחתה גם זה פחות מטריד.

אבל מה כן צריך להדליק לנו נורה אדומה?

אם יש סימן חום גם מעבר לבסיס הציפורן - כלומר בכתם נמשך מהציפורן וחוצה את הגבול התחתון שלה - זה אמור להטריד מאוד את המטופל".

מדובר על סרטן אגרסיבי, ולכן חובה לאבחן מהר, לבדוק ולעקוב, ובמידת הצורך לקחת ביופסיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully