וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר ענק: תוסף אומגה 3 מגביר מקרי שבץ אצל אנשים בריאים

עודכן לאחרונה: 22.5.2024 / 12:52

מחקר שכלל כמעט חצי מיליון בני אדם גילה כי מה שחשבנו על אומגה 3 לא בהכרח נכון. החוקרים גילו כי נטילת התוסף עלולה לגרום למחלות לב ושבץ בקרב אנשים בריאים שנוטלים אותו

ד"ר מורן הויזמן-קדם מסבירה מהן הסיבות לשבץ אצל ילדים ואיך מזהים אותו/מערכת וואלה

שמן דגים המופק מדגים שומניים כמו סלמון, מקרל ופורל מומלץ לעתים קרובות בשל ההשפעות האנטי דלקתיות שלו, במיוחד אצל אנשים עם מחלות לב וכלי דם, לחץ דם גבוה, שומנים גבוהים ודלקת מפרקים שגרונית. דגים שומניים הם מקור מצוין לשתי חומצות שומן מסוג אומגה 3 שגוף האדם זקוק להן אך אינו יכול לייצר בעצמו: חומצה דוקוסהקסאנואית (DHA) וחומצה איקוספנטאנואית (EPA).

עם זאת, למרות שזה עשוי להיראות כמו רעיון טוב עבור אנשים בריאים להוסיף גם שמן דגים כדי לסייע במניעת מחלות, תוצאות מחקר גדול וארוך טווח שפורסם אתמול (שלישי) בכתב העת BMJ Medicine, מצביעות על כך שזה ייתכן שלא המקרה.

החוקרים מצאו ששימוש בשמן דגים על בסיס קבוע עשוי למעשה להגביר את הסיכון של אנשים בריאים להמשיך ולפתח מחלות לב ושבץ מוחי בפעם הראשונה. עם זאת, שימוש קבוע עזר להאט את ההתקדמות של מחלות לב קיימות. זה גם עזר להפחית את הסיכון שלהם למוות.

אומגה 3. Jeffrey Moore, ShutterStock
אומגה 3/ShutterStock, Jeffrey Moore

החוקרים כללו 415,737 אנשים ממחקר הביובנק הבריטי. למעלה ממחצית (55%) מהמשתתפים היו נשים, וגילם נע בין 40 ל-69. המידע שנאסף על האנשים כלל את השימוש שלהם בתוספי שמן דגים ואת הצריכה התזונתית שלהם של דגים שמנים ולא שמנים. המחקר עקב אחר בריאותם של אנשים עד למותם או לסיום המחקר במרץ 2021. כשליש מהאנשים אמרו שהם השתמשו בתוספי שמן דגים על בסיס קבוע, כאשר רובם מבוגרים, לבנים ונשים.

בקרב אלה שלא היו להם מחלות לב ידועות בתחילת המחקר, שימוש קבוע בתוספי שמן דגים היה קשור לסיכון מוגבר של 13% לפתח פרפור פרוזדורים וסיכון גבוה ב-5% ללקות בשבץ מוחי. עם זאת, אותם משתמשים קבועים בשמן דגים שסבלו מממחלות לב בתחילת המחקר ראו סיכון נמוך ב-15% לעבור מפרפור פרוזדורים להתקף לב וסיכון נמוך ב-9% להתקדמות מאי ספיקת לב למוות.

sheen-shitof

גם בגוף וגם בפנים

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

מדוע שמן דגים עשוי להשפיע אחרת על אנשים בריאים?

ד"ר מייקל או. מקיני, רופא ב-Health Outlook בג'קסונוויל, פלורידה, הסביר לאתר healthline כי חומצות השומן אומגה 3 המצויות בתוספי שמן דגים נחקרו רבות ונמצאו בעלות השפעות אנטי דלקתיות והן להורדת שומנים בדם.

"באנשים עם מחלות לב מבוססות, תכונות אלו יכולות לייצב את הפלאקים הטרשתיים, להוריד רמות של טריגליצרידים בסרום ולשפר את תפקוד האנדותל, ובכך להפחית תופעות לוואי קרדיווסקולריות", אמר. עם זאת, מקיני ציין שהמצב לא כל כך פשוט כאשר אנשים במצב בריאותי טוב.

"היתרונות הפוטנציאליים שלהם במינונים גבוהים של אומגה 3 יכולים להגביר את הסיכון לדימום על ידי ההשפעות הנוגדות קרישה שלהם גוברת על התועלת אצל אנשים חסרי סיכונים משמעותיים למחלות לב וכלי דם", הוא הצהיר.

בנוסף, נטילת תוספי שמן דגים כשאתה בריא עלולה גם לגרום לחוסר איזון של חומצות שומן ואולי בטעות להגביר את הסיכון של אדם למחלות לב, על פי מקיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully