וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: מושתלי איברים יורשים גם את האישיות של תורם האיבר

עודכן לאחרונה: 22.5.2024 / 10:00

מחקר חדש שנעשה על אנשים שעברו השתלת איברים גילה כי אצל רובם המכריע נראו שינויים באישיות. האם מדובר בשינויים אמיתיים או בניסיון לא מודע שלהם להיות דומים יותר לתורם שלהם. הנה הממצאים המעניינים

סיפור בדקה חתונה ותרומת איברים/מערכת וואלה

מחקר שמעלה הרבה מאוד תהיות מגלה שמושתלי איברים עשויים לקבל הרבה יותר מלב או כליה חדשים. לפי חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת קולורדו, מוסד רציני אגב, רובם המכריע של חולים אלו יכולים בסופו של דבר לרשת את אישיותו של התורם שלהם!

תארו לעצמכם שאתם מתעוררים מניתוח לא רק עם איבר חדש אלא גם עם סט שלם של רגשות שלא היו שם קודם. נשמע כמו משהו מסרט מדע בדיוני, נכון? עם זאת, עבור מושתלי איברים רבים, שינויים אלה הם חוויה אמיתית ומבלבלת.

סקר מקוון בקרב 23 מקבלי לב ו-24 מקבלי איברים אחרים מצא שכמעט 90 אחוזים חוו שינויים באישיות לאחר ניתוח השתלה, ללא קשר לאיבר שקיבלו. על פי המחקר שפורסם בכתב העת Transplantology רוב המטופלים במחקר אמרו שהם חוו ארבעה או יותר שינויים באישיות, ורוב השינויים הללו היו קשורים לטמפרמנט, רגשות, אוכל, זהות, אמונות דתיות/רוחניות או זיכרונות. בעוד שחלק מהנמענים הבחינו בשינוי לעבר השקפות חיוביות יותר והגברת האינטראקציות החברתיות, אחרים חוו אתגרים כמו חרדה, דיכאון או שינויים במצב הרוח.

באופן מעניין, נראה שסוג האיבר המושתל שיחק פחות תפקיד ממה שחשבו בעבר. למשל, מאז השתלות הלב האנושיות הראשונות בשנת 1967, חולים דיווחו, לעתים קרובות בחוסר רצון, על כמה שינויים מפחידים ובלתי מוסברים באישיותם.

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

הרעיון הוא שאיברים שנתרמו בעצמם יכולים לשאת זיכרונות, תכונות אישיות והעדפות אישיות מהתורם המקורי בצורה של "זיכרונות תא". הזיכרונות והתכונות הללו יוכלו לעבור לאחר מכן למקבל האיברים, כמעט כמו הורדת מערכת הפעלה חדשה.

ללב יש מערכת עצבים סבוכה שכמה חוקרים כינו "מוח לב", שיכול לאחסן נתונים ביוגרפיים על תורם האיברים. עם זאת, זיכרונות אלה עשויים לעבור גם באמצעות תהליכים קונבנציונליים יותר כמו אפיגנטיקה, DNA, RNA או חלבונים.

על פי אתר studyfinds אחד הנמענים במחקר, פרופסור אנונימי בקולג' בן 56, תיאר שיש לו חלומות מציאותיים לאחר שקיבל את לבו של שוטר שנהרג בעת מילוי תפקידו. "כמה שבועות אחרי שקיבלתי את הלב שלי, התחלתי לחלום חלומות. הייתי רואה הבזק של אור בפנים שלי והפנים שלי הרגישו לוהטות, הן נשרפו". אגב, אשתו של התורם אמרה לחוקרים כי "ככה בדיוק קרל מת".

ילד צעיר אחר שקיבל את לבו של פעוט שנפטר סירב לפתע לשחק עם הפאוור ריינג'רס האהוב שלו, אותם צעצועים שהתורם שלו ניסה להגיע אליהם כשנפל מחלון אל מותו הטראגי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

חייבים מחקר המשך

מדענים מצאו תאים של תורמים מסתובבים אצל נמענים עד שנתיים לאחר ההשתלה. לאן התאים האלה הולכים ומה קורה ל-DNA שלהם לא ברור.

בכל מקרה, אם שינויים באישיות הם באמת נפוצים כפי שהמחקר הקטן מציע, אז מחקר נוסף נחוץ ובמהירות. בשנת 2022 נערכו יותר מ-150,000 השתלות איברים ברחבי העולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully