וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרעת קשב שקטה: בואו לבדוק אם גם אתם סובלים מזה

ד"ר שירלי הרשקו

עודכן לאחרונה: 26.5.2024 / 8:26

קל יותר לפספס את אנשי הקשב 'השקטים' ולכן יש גם חשיבות ומודעות למאפיינים שלהם. הנה כל מה שלא ידעתם

הפרעת קשב. ShutterStock
שם אחד - הרבה תכונות שונות/ShutterStock

כאשר מזכירים את נושא הפרעת הקשב, רבים האנשים שיעידו על עצמם שהם בטוח עם הפרעת קשב, למרות שהם לא עברו אבחון. רובנו מזהים את הפרעת הקשב עם תכונות כגון היפראקטיביות, חוסר סבלנות, אימפולסיבית, ועוד שלל תכונות קופצניות. אולם, קיים סוג שכיח לא פחות, של הפרעת קשב מהסוג 'השקט', שסובל לא פחות מהשלכות הפרעת הקשב, קל יותר לפספס את אנשי הקשב 'השקטים' ומכאן גם חשיבות ומודעות למאפיינים שלהם.

הפרעת קשב היא נוירו-התפתחותית והיא מולדת. כלומר היא הפרעה מוחית שמלווה את האדם במשך כל חייו. המבנה המוחי אצל אנשי הקשב שונה פיזית וקיים תפקוד לקוי של מוליכים עצביים (דופמין) במוח. הדופמין אחראי על הרבה מאוד דברים, בין השאר על הקשב, האושר, הזיכרון, התפקודים הניהוליים והוויסות החושי. לפני הכל, חשוב מאוד לא להחליט לבד ולהסיק מסקנות ללא אבחון.

תסמינים משותפים להפרעת קשב

  • קושי להתמקד לאורך זמן (יותר מ-5-15 דקות) וביצוע שגיאות 'טיפשיות'.
  • קושי בהחזקת הקשב בפעילויות שונות למשל בקריאת טקסט ארוך או סרט.
  • הקשבה חלקית בלבד ואיבוד רצף במהלך השיחה או פגישה עם אנשים.
  • קושי במעקב אחר הוראות במלואן וצורך לקבל תזכורות והסברים שוב ושוב.
  • ארגון לקוי כמו בסידור השולחן /הבית / התיק.
  • הימנעות ממטלות שדורשות מאמץ מנטלי מתמשך כמו שיעורי בית או קריאה.
  • איבוד חפצים כמו סווצ'ארט בהסעה, או טלפון/ארנק/משקפיים.
  • מוסח בקלות מכל רעש, מחשבה, קולות בחוץ או בפנים.
  • שכחה, בין אם בפרטי מידע או של חפצים כלשהם.
הפרעת קשב וריכוז. GettyImages
הפרעת קשב וריכוז/GettyImages

את רוב התסמינים נוכל לזהות בשני הסוגים של הפרעת הקשב. יחד עם זאת, לא אצל כולם מופיעים כל הסממנים ולבטח לא מופיעים באותה תדירות. כל אחד שונה, ולעתים מתווספים אלמנטים כגון לקויות למידה ואחרים.

בחלק מהמקרים יתווספו היפראקטיביות (פעלתנות יתר) ו/או אימפולסיביות (קושי לשלוט בדחפים). הסימנים הללו אמורים להופיע במספר תחומים בחיים ולא רק בתחום אחד.

את אנשי הקשב השקטים קל לפספס בגלל הנינוחות שהם לכאורה חווים. הם משרים תחושה שהם בהקשבה - הם לא מפריעים ולא גונבים פוקוס.

הפרעת קשב מהסוג ההיפראקטיבי

כשמדובר בהפרעת קשב מהסוג ההיפראקטיבי, נוכל למצוא סממנים נוספים, של תנועה, הרבה פלפל, היפר אנרגיה ונוכחות אנרגטית.היפראקטיביות: מתנהג כמונע על ידי מנוע, מתקשה להירגע ולבטח להירדם.

ההיפראקטיביות מתבטאת בדרכים רבות אבל כולן מבטאות את חוסר השקט והמנוחה הכללי אם בתנועתיות כמעט בלתי פוסקת, חוסר רוגע וצורך כל הזמן להיות בפעולה ובעשיה. זו הוצאת אנרגיה אין סופית עד שהסוללה נגמרת ברגע אחד.

תזוזה ודיבור יתר: גם דיבור מהיר הנו חלק מההיפר ויש קושי להפסיק לדבר. בישיבה מרובה או על כיסא, תחול תזוזה תכופה ושינוי תנוחת הישיבה, הרגל מקפצת, שלא לדבר על ישיבה והקשבה גם יחד.

ריכוז סלקטיבי, אבל רק בדברים שמעניינים: גם כאשר מדובר בסוג ההיפר של הפרעת הקשב, קיימת יכולת לשבת ולהתרכז בדבר אשר הכי מושך ומעניין את אותו אדם, משום שהפרעת קשב היא לא חוסר בקשב, אלא חוסר בוויסות של הקשב. יחד עם זאת, תמיד ימצא סיבה לקום מהכיסא ולהסתובב גם במצבים שלא אמור לעשות כן, (למשל בארוחות, בלימודים, באמצע הלילה), תחושת אי נוחות גדולה (גופנית ורגשית של חרדה ומתח) כשיש צורך לשבת לאורך זמן, נראה עיסוק בחפצים בסביבה.

התרוצצות ללא תכלית: במקרים רבים תהיה התרוצצות בסיטואציות לא מתאימות, דבר אשר עלול להפריע לסביבה. תחושת אי שקט ובמיוחד ברגעים שיש צורך ורצון להירגע, ובכלל, קיימת משיכה לאקסטרים ולריגושים או לסכנות.

רועש בפנים ובחוץ: בזמן פעילות, ישיבה בכיתה או ליד השולחן, בזמן טיול או משחק, הם יהיו רועשים יותר, מזמזמים, מדברים בקול רם.

קוראי מחשבות: התשובות שלהם יגיעו לפני סיום השאלה ששאלתם ולרוב יהיו תשובות אימפולסיביות. הם אלופים בלקטוע אחרים באמצע המשפט, יקטעו את השאלה כדי לתת תשובה, יש להם יכולת להשלים לכם את המשפטים. עבורם לחכות בתור זו המלצה.

מתי מגיעים? ישנו קושי בנסיעות ארוכות, במשחקים ארוכים, בהמתנה ודחיית סיפוקים.

הם מתגרים ומציקים לאחרים: מושכים תשומת לב ואי אפשר להתעלם מהם.

ד"ר שירלי הרשקו היא מומחית בכירה בהפרעת קשב, מאבחנת, פסיכותרפיסטית וחוקרת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully