וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם חלבון מהצומח בריא כמו חלבון מהחי - ואיזה מהם איכותי יותר?

ד"ר דלית דרימן מדינה

עודכן לאחרונה: 20.5.2024 / 11:42

מחקר חדש ניסה לברר מה עדיף, והממצאים איך לא - לא באמת חד משמעיים. אז באיזה גילאים הכי בריא לאכול חלבון מהצומח ולמה בכל זאת חייבים לערבב

בשנים האחרונות ישנה עלייה בפופולריות של דיאטות המבוססות על הצומח. לאור זאת קיימת חשיבות גוברת להבין את ההשלכות הבריאותיות של תזונה המבוססת על הצומח.

מחקר שפורסם לאחרונה במגזין הרפואי Nutrients, בחן כיצד רמות שונות של צריכת חלבון צמחי משפיעות על רמות מספיקות של רכיבים תזונתיים חיוניים בקרב נבדקים בארה"ב. במחקר נעשה שימוש בנתונים מסקר בחינת הבריאות והתזונה הלאומית בארה"ב: מחקר ה-NHANES מהשנים 2013-2018. מחקר זה שופך אור על היתרונות התזונתיים, והחסרונות הפוטנציאליים, של צריכה מוגברת של חלבון צמחי בקבוצות גיל שונות.

קציצות טופו ברוטב חמוץ מתוק. מיכל לוי אלחלל, מערכת וואלה
זה בשר? זה טופו? קציצות מן הצומח/מערכת וואלה, מיכל לוי אלחלל

מה בדק המחקר?

החוקרים ניתחו נתונים תזונתיים של 19,493 משתתפים בגילאי 9 ומעלה כדי לקבוע כיצד הגברה של צריכת חלבון מן הצומח השפיעה על רמה מספקת של רכיבים תזונתיים שונים בדיאטה. ההלימה התזונתית נמדדה על ידי אחוז האוכלוסייה עם צריכה מתחת לממוצע המשוער, או אחוז האוכלוסיה עם צריכה שמעל מה שנחשב כצריכה מספקת.

מה המחקר גילה?

המחקר הראה שצריכה גבוהה יותר של חלבון מהצומח הובילה למספר ממצאים בקבוצות הגיל השונות שנבדקו.

1. בקרב ילדים ומתבגרים (9-18 שנים) צריכת החלבון הגבוהה מהצומח הובילה ל:

● ירידה ברמות: סידן, אשלגן, וויטמין D.
● עליה ברמות: נחושת, ומגנזיום.

2. בקרב מבוגרים (19-50 שנים) צריכת החלבון הגבוהה מהצומח הובילה ל:

● ירידה ברמות: חלבון, כולין, סלניום, ויטמין B12, ואבץ.
● עלייה ברמות: נחושת, חומצה פולית, ברזל, מגנזיום, תיאמין, וויטמין C.

3. בקרב מבוגרים (51+ שנים) צריכת החלבון הגבוהה מהצומח הובילה ל:

● ירידה ברמות: סידן, ויטמין A ואבץ.
● עלייה ברמות: נחושת, חומצה פולית, מגנזיום, תיאמין וויטמין C.

ממצאים אלו מצביעים על כך שחלבונים מהצומח משפרים צריכת חומרים מזינים מסוימים, אך הם עשויים להוביל למחסור של חומרים מזינים אחרים, מה שמדגיש את הצורך בתזונה מאוזנת המשלבת חלבונים מהצומח והחי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
ביצים קשות חתוכות. Africa Studio, ShutterStock
המפתח הוא איזון. ביצים/ShutterStock, Africa Studio

מחקר זה תומך בהנחיות התזונתיות, הדוגלות במגוון מקורות חלבון כדי להבטיח הלימה תזונתית. מחקר זה מדגיש כי בעוד שתזונה צמחית מציעה יתרונות בריאותיים משמעותיים, יש לתכנן את התזונה בקפידה על מנת למנוע מחסור פוטנציאלי של חומרים מזינים.

איזון בין צריכת חלבונים מהצומח לחלבונים מהחי יכול לסייע בהפחתת הסיכון לפתח חסרים תזונתיים תוך כדי המשך הנאה מהיתרונות הבריאותיים והסביבתיים של מזונות צמחיים. לאור זאת, אנשי מקצוע בתחום הבריאות צריכים להדריך את האוכלוסייה לגבי בחירות תזונתיות מושכלות המתאימות לצרכי הבריאות והעדפות אורח החיים של כל אחד ואחת.

יש להיות מודעים לכך שהתזונה האידיאלית היא זו המשלבת מזון ממגוון מקורות, הן ממקור צמחי והן ממקור מהחי. ולכן, אם אדם מסויים מעוניין לעבור לתזונה צמחית בלבד, עליו להקפיד על שילוב של מגוון רחב של מזונות עתירי רכיבים תזונתיים, ועליו לשקול שימוש מוצרים מועשרים או תוספי מזון לרכיבים תזונתיים כמו ויטמין B12 וברזל שיכול להתפתח מחסור שלהם בתזונה צמחית בלבד.

המלצות מעשיות

הדיאטה המומלצת ביותר היא דיאטה מגוונת הכוללת הן חלבון מהחי והן חלבון מהצומח. דיאטה מגוונת כזו תבטיח שהאדם יקבל את כלל הרכיבים התזונתיים הדרושים לבריאות אופטימלית.

מודעות: אם האדם מחליט לבסס את הדיאטה על מזון מהצומח בלבד עליו להיות מודע לכך שבדיאטה כזו יכולים להתפתח חסרים תזונתיים.

שימוש במזונות צמחיים מועשרים או בתוספים שונים יכול לסייע בהפחתת הסיכון לפתח חוסרים פוטנציאליים שייתכנו כאשר התזונה מבוססת על חלבון צמחי בלבד ואינה כוללת חלבון מהחי.

בדיאטה צמחית יש לשים דגש על קטניות, אגוזים, וזרעים: אלה צריכים להיות מקורות החלבון הצמחי המועדפים על פני דגנים שהינם בעלי צפיפות ואיכות חלבון נמוכים יותר.

המחקר שתואר מספק תובנות חשובות לגבי הקשר המורכב בין צריכת חלבון מן הצומח ואספקה של חומרים מזינים לגוף. המחקר מדגיש את החשיבות של איזון תזונתי והצורך בייעוץ תזונה מותאם אישית כדי לתמוך בבריאות וברווחה של האוכלוסייה לאור העניין הגובר בתזונה צמחית. התזונה האידיאלית מבוססת על שילוב של חלבונים מהצומח והחי. כאשר התזונה מבוססת אך ורק על הצומח ולא כוללת מוצרים מהחי יש לקחת בחשבון שיהיה צורך בשימוש במוצרים מועשרים על בסיס צמחי ובתוספים, על מנת שהאדם יוכל להשיג תזונה מאוזנת מבחינה תזונתית התומכת בבריאות וברווחה כללית.

ד"ר דלית דרימן מדינה היא מומחית ברפואת המשפחה ורפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully