וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חייו של איש ההייטק הבכיר ניצלו במקרה הודות למכשיר אותו פיתח

עודכן לאחרונה: 17.5.2024 / 12:58

אחרי שנים של עבודה במיזמי בריאות שנמכרו במיליארדי דולרים, רצה ד"ר דורון אדלר לפרוש לגמלאות. אבל הצוות שלו שכנע אותו לעבוד על עוד מוצר אחד. המוצר הזה הציל את חייו

הפיתוח שהציל את חייו של ד"ר דורון אדלר. סטטוסקופ עם בינה מלאכותית שמזהה מחלות. באדיבות סאנולה,
הפיתוח שהציל את חייו של ד"ר דורון אדלר. סטטוסקופ עם בינה מלאכותית שמזהה מחלות/באדיבות סאנולה

"לא בכל יום אדם יכול לומר שמכשיר רפואי שהוא פיתח הציל את חייו", אומר ד"ר דורון אדלר, מבכירי התעשייה הרפואית בישראל ובעולם, מנכ"ל ובעלים של חברת חברת הסטארט-אפ סנולה (Sanolla) מנשר, המספקת פתרונות דיאגנוסטיקה מבוססים בינה מלאכותית לרפואה ראשונית.

וזה בדיוק מה שקרה. סטטוסקופ שמצויד עם בינה מלאכותית לאבחון מהיר של מחלות לב-ריאה, שהחברה בבעלותו של אדלר פיתחה, אבחן את המחלה הקשה אצלו בשלביה המוקדמים.

"במהלך פיתוח כל מוצר, אנחנו בודקים אותו על עצמנו כדי ללמוד עליו", מספר אדלר. "כשפיתחנו את הסטטוסקופ החדש, ברוב הפעמים שהייתי בודק את עצמי, הוא היה מצביע על תוצאות שחורגות מהנורמל, אבל מבלי יכולת לציין מהי בדיוק הבעיה. אני בכל הזמן הזה לא ייחסתי לזה חשיבות, הייתי בטוח שזו תקלה במכשיר ונצליח להתגבר עליה".

המכשיר עליו מדבר אדלר הוא VoqX, הסטטוסקופ החכם הראשון בעולם שמזהה צלילי אינפרה סאונד, גלי קול שהאוזן האנושית אינה מסוגלת לשמוע. הסטטוסקופ מכיל בתוכו אלגוריתמים של בינה מלאכותית, אותם פיתחה סנולה, שמספקים יכולת חסרת תקדים לסווג מחלות לב-ריאה לרבות מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD), דלקת ריאות, אסתמה ומחלות לב. המוצר אף פותח פתח לאבחון מחלות לב-ריאה שלא ניתן היה עד היום, לאבחן באמצעות האזנה.

ד"ר דורון אדלר. באדיבות סאנולה,
ד"ר דורון אדלר/באדיבות סאנולה
"ברוב הפעמים שהייתי בודק את עצמי, המכשיר הצביע על תוצאות שחורגות מהנורמל. אני בכל הזמן הזה לא ייחסתי לזה חשיבות, הייתי בטוח שזו תקלה במכשיר ונצליח להתגבר עליה"

הטכנולוגיה החדשנית הזו, שמכונה "צלילי החיים" קולטת גלי קול בתדרים נמוכים (3-40Hz), הידועים כאינפרה סאונד. גלי קול אלה אינם נקלטים על ידי האוזן האנושית אך טמון בהם מידע קליני רב שעד עכשיו לא היה נגיש לקהילייה הרפואית.

המכשיר קיבל את אישור רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) ואת אישור אמ"ר של משרד הבריאות לציוד רפואי.

כשהחלה החברה לשווק את המכשיר בישראל, הגיע ד"ר אדלר לבתי החולים כדי להדגים על עצמו את הפיתוח בפני הצוותים הרפואיים. באחד ממפגשי ההדגמה, בבית חולים בצפון הארץ, הראה המכשיר שוב תוצאה שחורגת מהנורמל כשניסה אותו על עצמו. לפני שהספיק אדלר להסביר לנוכחים שמדובר בבעיה במכשיר, קרא לו אחד מרופאי הריאות לחדרו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

"בוא תיכנס לבדיקה אצלי לתפקודי נשימה"

"הרופא אמר לי, 'בוא תיכנס לבדיקה אצלי לתפקודי נשימה'. ביצעתי את הבדיקות, והתוצאות היו מצוינות. אבל הרופא לא ויתר. הוא שלח אותי לעשות שיקוף ריאות. התוצאה היתה גבולית. משם שלחו אותי לסי.טי, ואז התברר שיש לי גידול סרטני בריאות בגודל של 20 מ"מ".

"הגילוי הזה היכה אותי בתדהמה", מספר אדלר, "מעולם לא עישנתי, אני מקפיד עד כמה שאני יכול לשמור על כושר ותזונה נכונה. במשפחתי לא היו חולי סרטן. אני ממש לא שייך לשום קבוצת סיכון.

"בהתחלה לא יכולתי להאמין שזה באמת קורה לי. בגלל היכרותי עם התחום בישראל, הגעתי למספר רופאים בכל הארץ כמעט - בכרמל, ברמב"ם, באיכילוב ובהלל יפה. כולם, ללא יוצא מן הכלל, ראו את הסי.טי ואת תוצאות הבדיקה ואמרו שחייבים להוציא את הגידול הזה מהגוף, ועדיף כמה שיותר מהר".

בשלב הבא כינס אדלר את אשתו ושלושת ילדיו ומסר להם את הבשורה הקשה. "ההרגשה היתה רעה כשקיבלתי את הממצאים. כל הרופאים שדיברתי איתם אמרו לי שיש לי הרבה מזל כי תפסתי את זה בזמן והסיכוי לריפוי מוצלח הוא גבוה ביותר. השעון התחיל לתקתק עבורי. אנשים שמעשנים 20 שנה, המכשיר מדווח שהריאות שלהם לא במצב טוב, אבל בגלל שהמוצר עוד היה בפיתוח, בכלל לא חשבתי ללכת לרופא. חשבתי שיש בעיה במכשיר או באלגוריתם", מספר אדלר.

ד"ר דורון אדלר. באדיבות סאנולה,
ד"ר דורון אדלר מרצה על הפיתוח שהציל את חייו/באדיבות סאנולה

"המשפחה עזרה לי לקבל את ההחלטה הנכונה"

"אספנו את כל הילדים ביום שבת, הצגנו להם את הממצאים והסברנו להם מה צריך לעשות. היו מחשבות האם לבצע ניתוח מקומי שמוריד את הגידול או ניתוח שמוריד את כל האונה. התייעצנו ודיברנו, ראינו שיש כל מיני דברים שמעלים ספק והחלטנו להוריד את כל האונה. בפועל, הורידו לי יותר מאונה אחת בריאה כי נמצאו מספר נקודות של גידולים סרטניים, אז גם המשפחה עזרה לי לקבל את ההחלטה הנכונה. ממש עשינו דיון של בעד ונגד ההחלטה. בסופו של דבר הורידו לי יותר מאונה אחת".

ד"ר דורון אדלר הוא שם מוכר בתעשיית ההייטק והרפואה בישראל ובעולם כולו. לאחרונה אף נכנס לרשימת 100 הבוגרים המשפיעים ביותר של הטכניון בחיפה. גם בנו סיים את לימודי הדוקטורט בטכניון, וממשיך את דרכו. בן נוסף עוסק בתחום המחשבים ובתו בתחום החינוך.

הוא היה חבר בצוות ההקמה ומנהל הפיתוח של IMAGING GIVEN, החברה שפיתחה את גלולת הווידאו הראשונה למערכת המעי הדק ונמכרה לפני כעשור לחברת מדטרוניקס בסכום של כ-900 מיליון דולר. בשנת 2000 הקים את "סיביונד", חברת סטארט-אפ שהייתה חלוצה בפיתוח אנדוסקופים זעירים בטכנולוגיה ייחודית המבוססת על הפטנטים שלו, שמאפשרת ראייה בתוך כלי דם פעילים.

עולה פחות מסמארטפון זול

יו"ר וסגן נשיא חברת מדטרוניקס העולמית הגיע במיוחד לישראל כדי לחזות בפיתוח של "סיביונד", שלבסוף מוזגה לתוך חברת ACMI האמריקנית, שנרכשה מאוחר יותר על ידי חברת "אולימפוס" היפנית בשני מיליארד דולר. אדלר מונה להיות מנהל הטכנולוגיות הראשי (CTO) של "אולימפוס" ואחראי על כל פעילות המחקר והפיתוח מחוץ לגבולות יפן. במסגרת עבודתו היה מעורב במחקר מערכות בינה מלאכותית לזיהוי פוליפים במערכת העיכול וטכנולוגיות מתקדמות דוגמת מצלמות תלת ממד, חדר ניתוח שמופעל על ידי גלי מוח, שאדלר מתאר כ"מדע בדיוני", קצת כמו המוצר החדשני החדש שלו.

הניתוח אותו עבר אדלר להוצאת הגידול הסרטני היה לא פשוט, אבל יומיים אחרי הוא כבר חזר לעבוד. "שמתי את המחשב על הברכיים, היה אסור לי עוד לרדת מהמיטה. היו לי עוד תהליכי החלמה וגם חזרתי מדי פעם לאשפוזים שונים וטיפולים רפואיים בבית החולים".

היום הוא נקי מהסרטן, ומרכז את מאמציו בשיווק המכשיר שהציל את חייו. "אני בכלל רציתי לפרוש הרבה לפני שפיתחנו את המכשיר, אבל הצוות שלי, אתו אני עובד הרבה שנים ביחד, שכנע אותי להישאר. אז נשארתי, ופיתחנו את המכשיר שהציל את החיים שלי. מדובר בסטטוסקופ, מוצר רפואי בסיסי ש-200 שנה לא השתנה. במכשיר החדש, התוצאות מגיעות ישר לתיק הרפואי האישי של המטופל. מדובר בדרמה של ממש במערכת הטיפול הביתית ואצל כלל רופאי המשפחה בעולם. בסוף, הרופאים מאוד מוגבלים ביכולת לעקוב אחרי המטופלים שלהם, בייחוד בתחום הזה, עכשיו יש להם את היכולת לעשות זאת".

"אני בכלל רציתי לפרוש הרבה לפני שפיתחנו את המכשיר, אבל הצוות שלי, אתו אני עובד הרבה שנים ביחד, שכנע אותי להישאר. אז נשארתי, ופיתחנו את המכשיר שהציל את החיים שלי"

לאחרונה הסתיים פיילוט גדול של התנסות עם המכשיר על 1,000 נבדקים בקהילה אצל רופאי המשפחה. מתוך כל הנבדקים, המכשיר זיהה כמה עשרות כחולי לב ברמת דיוק גבוהה במיוחד.
"אין לי ספק שחייהם ניצלו בעקבות הבדיקה", אומר אדלר. "מדובר באנשים שלא ידעו שיש להם בעיה רפואית בלב. מדובר בבדיקה שאורכת שניות בודדות והתוצאה היא על המקום, בתוך פחות מחצי דקה. המכשיר הזה יכול לפתור גם את בעיית התורים ההולכת וגוברת במרפאות הציבוריות בישראל וגם לבדוק את האוכלוסייה בצורה מקיפה ואמינה יותר. המטרה שלנו היא שהמוצרים שלנו יהיו בכל מרפאה ואפילו בכל בית, בארץ ובעיקר בעולם".

עלות המכשיר החדש היא בין 200-250 דולר. "פחות מסמארטפון זול", אומר אדלר בחיוך. "מדובר במכשיר מקצועי אבל בסיסי ביותר לתפעול. אנחנו רוצים שברגע שאדם לא מרגיש טוב, המכשיר גם יזמין לו אמבולנס, זה הכיוון אליו אנחנו הולכים. מעבר לזה, בגלל הבינה המלאכותית, המכשיר יתעדכן באופן דינמי ורציף ויוכל לזהות גם מחלות אחרות בעתיד".

מתי נראה את המוצר בישראל?
"יש לנו אישור אמ"ר (יבוא ציוד רפואי). אנחנו מחפשים שותפים אסטרטגיים להפיץ את המוצר, אנחנו בפגישות ושיחות עם כמה ובזמן הקרוב נחליט מי יצעד איתנו קדימה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully