וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר מדאיג הראה כי השמנה מעלה את הסיכון ל-32 סוגי סרטן

עודכן לאחרונה: 16.5.2024 / 8:38

השמנה היא אחת הבעיות הבריאותיות הגדולות בעולם. כעת מחקר שכלל מיליוני אנשים מצא כי היא לא רק מעלה את הסיכון למחלות כמו סוכרת ולחץ דם, אלא עלולה לגרום לסרטן

למה השמנה מוגדרת כמחלה - ומתי היא באמת מסכנת אותנו?/מערכת וואלה

השמנה היא אחת הרעות החולות של העולם כולו, וידוע כי היא גורמת למי שסובלים ממנה למחלות רבות. כעת, מחקר חדש מראה כי כמעט מחצית ממקרי הסרטן קשורים להשמנה, מה שהופך את השמירה על המשקל בעזרת תזונה נכונה וספורט, לא רק לכדאי, אלא לממש הכרחי. המחקר של אוניברסיטת לונד בשוודיה בחן 4.1 מיליון משתתפים שהיו במעקב במשך כ-40 שנה, תוך בדיקה מדוקדקת של משקלם ואורח חייהם. במהלך התקופה זוהו יותר מ-332,000 מקרים של סרטן.

בדוח נאמר כי ב-40 אחוז מהמקרים הללו, נראה שיש קשר בין משקל עודף להתפתחות סרטן. בסך הכל, החוקרים באוניברסיטה מצאו 32 סוגי סרטן עם קשר להשמנה. הדוח הוסיף כי בעבר, מחקר בינלאומי זיהה 13 סוגי סרטן הקשורים להשמנה. ממצאי המחקר יוצגו בקונגרס האירופי בנושא השמנת יתר בוונציה.

אנשים שסובלים מהשמנת יתר. ShutterStock
אנשים שסובלים מהשמנת יתר/ShutterStock

"השלכות חשובות על בריאות הציבור"

החוקרים אמרו שלממצאי המחקר יש השלכות חשובות על בריאות הציבור. "סוגי סרטן מבוססים הקשורים להשמנה היוו 25 אחוזים מכלל מקרי הסרטן במחקר זה, והשיעור עלה ל-40 אחוזים כאשר נוספו סוגי סרטן פוטנציאליים הקשור להשמנה", אמרו החוקרים והוסיפו כי חלק ניכר ממקרי הסרטן אפשר למנוע על ידי שמירה על משקל תקין.

המחקר מצא כי על כל עלייה של חמש נקודות באינדקס מסת הגוף (BMI) - שווה ערך לעלייה של כ-6 קילוגרמים עבור אדם בעל משקל תקין - הגדיל את הסיכוי לחלות במספר סוגי סרטן שכיחים ב-24% בגברים וב-12% בנשים. אותה עלייה הייתה קשורה ל-19 סוגי סרטן אחרים, מה שהעלה את הסיכון ב-17% לגברים ו-13% לנשים.

מדענים מאמינים שהשמנה עלולה להגביר את הסיכון לסרטן באמצעות מנגנונים ביולוגיים כמו דלקת כרונית, שינויים בחילוף החומרים ושינויים ברמות ההורמונים.

פרופסור ג'ייסון הלפורד, נשיא האגודה האירופית לחקר השמנת יתר (EASO), אמר כי המחקר הוא ניתוח חזק בקנה מידה גדול. "כמו תמיד, יש צורך במחקר נוסף, אך הוא מגלה את מה שחקרו את הקשר בין סרטן להשמנת יתר חשדו: שהשמנה עלולה להיות גורם סיכון להרבה יותר סוגי סרטן ממה שהיו לנו עדויות לגביו בעבר", הוסיף פרופסור הלפורד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully