וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהו משקה האלכוהול המפתיע עם הכי הרבה יתרונות בריאותיים

ד"ר מאיה רוזמן

עודכן לאחרונה: 13.5.2024 / 20:33

אלכוהול הוא חלק בלתי נפרד מיום העצמאות. מחקרים מהשנים האחרונות מצאו לא מעט יתרונות בריאותיים במשקאות אלכוהוליים שונים. ד"ר מאיה רוזמן עם המנצח המפתיע

עובדות מעניינות על בירה/וואלה

למרות המצב המורכב, רבים מאיתנו יחגגו את יום העצמאות גם השנה, ואלכוהול - איך לא - הוא מרכיב עיקרי בחגיגות האלו. הרי כבר מימי התנ"ך אנחנו יודעים ש"יין משמח לבב אנוש", מה גם שקצת אחרי התנ"ך הנושא נבדק מדעית ומחקרים לא מעטים מצאו את היתרונות הבריאותיים לשתיית אלכוהול, בכמות קטנה כמובן.

האם זה אומר שאלכוהול הוא בסך הכל בריא, ומהו המשקה האלכוהולי הבריא מכולם? לפני שתרימו כוסית לחג - קבלו את ההסברים:

יין: היתרון הבריאותי המוגבר של תוצרת ישראל

יין אדום נחשב למשקה שהשפעתו על הבריאות ועל מניעת מחלות לב, שקולה אצל חלק מהאנשים לטיפול תרופתי כמעט. מחקרים רבים לאורך השנים זיהו את נוגדי החמצון החשובים ביין, ואת השפעת היין האדום במניעת מחלות לב.

יין אדום מכיל פוליפנולים, נוגדי חמצון חשובים שנמצאו כמפחיתים את תהליך הסתיידות העורקים ולכן גם מפחיתים בצורה משמעותית את הסיכון למחלות לב.

מבחינה זו, חשוב להבדיל בין סוגי היין - יין לבן מכיל כמות קטנה משמעותית של נוגדי חמצון אלו, ולכן הערך הבריאותי נמצא ברובו ביין האדום.

היין האדום הוא חלק בלתי נפרד מהתזונה הים תיכונית, שבשנים האחרונות מככבת במקום הראשון מבין כל סוגי הדיאטות כתזונה הבריאה ביותר, מאריכת החיים ומפחיתה סיכון למחלות.

כמה מילים על פוליפנולים: נוגדי החמצון האלו נוצרים בקליפה של הענבים האדומים, כריאקציה לאור השמש. ככל שהענבים נחשפו ליותר אור שמש, כך יכיל הענב יותר נוגדי חמצון. זו הסיבה שביין אדום שיוצר בישראל יש כמות גדולה יותר של נוגדי חמצון מאשר ביין אדום מספרד, איטליה או צרפת.

יין אדום. Giphy
לכו על אדום, ורצוי ישראלי. הוא יותר בריא/Giphy

בירה: המשקה ששינה מעמד

מחקרים מהשנים האחרונות העלו על נס את הבירה והשפעותיה הבריאותיות המיטיבות. מסקנות החוקרים שבדקו את הנוזל המר הזה היו מעודדות ביותר: לבירה יכולת לשפר את תפקוד מערכת החיסון, לשפר את הזיכרון, ואפילו להפחית את הסיכון לסוכרת ולסרטן.

הבירה מכילה נוגדי חמצון, שונים מאלו שביין אבל בכמות לא פחותה, ומאחר שאין בה חומרים משמרים כמו שיש בכל היינות בכל העולם - יש לה יתרון אפילו בהשוואה ליין האדום.

בשנים האחרונות חל תהליך בו הבירה הועלתה מדרגתה כמשקה פועלים זול ושודרגה לאחד המשקאות הבריאים, אפילו יותר מיין.

כמה אלכוהול מומלץ לצרוך?

לפני הכל, אף גוף בריאות של אף מדינה מעולם לא סיפק המלצה בריאותית לשלב אלכוהול בתזונה שלכם. אחרי שאמרנו זאת, הנה כמה נקודות חשובות בנושא:

אין כמות אחת לכולם. לנשים למשל, מומלצת כמות קטנה יותר מאשר לגברים. גם צעירים צריכים להיזהר יותר כי השפעת האלכוהול אצלם חזקה יותר. בכמות מוגזמת - לכל סוג של אלכוהול, גם ליין ולבירה, יש רק חסרונות: החל מפגיעה במוח ובכבד ועד לסיכון להתמכרות מסוכנת.

להיזהר מאלכוהול זול ולא איכותי. הוא יכול להזיק לגוף גם בכמות קטנה, כי אם הוא לא מזוקק מספיק, הוא יכיל חומר שנקרא מאתנול. כשצורכים חומר זה, הגוף מייצר ממנו חומרים רעילים מאוד כמו פורמלין, שפוגע במערכת העצבים.

לבדוק את אחוז האלכוהול. הכמות שנחשבת "בריאה" או "סבירה" תלויה באחוז האלכוהול במשקה: במשקאות החזקים של 40% אלכוהול, כמו וודקה, וויסקי או ערק - הומלץ בעבר עד מקסימום שני שוטים ביום. ביין - עד 2-3 כוסות ליום, ובבירה - שם אחוז האלכוהול הכי הנמוך - אפילו עד שני בקבוקים של שליש ליטר ביום.

מלצר בית בירה, ראשון לציון. אמיר מנחם,
מי אמר כרס בירה (וטעה)?/אמיר מנחם

מצד שני: המחקרים שמזהירים מאלכוהול

תודו שנעים לנו לשמוע הילולים ותשבחות על המשקאות האלכוהולים, שאנחנו ממילא שותים, שמשפרים לנו את מצב הרוח תוך חצי דקה, ועוזרים מעט לשכוח את המלחמות והצרות שסביבנו.

אבל, עם כמה שננסה להדחיק את האמת, אלכוהול, גם בכמות קטנה, עשוי להזיק לבריאות, ולכולנו כדאי להתרחק ממנו.

עד כדי כך, שלאחרונה פורסם מאמר בירחון המדעי האמריקאי לתזונה קלינית בו המליצו להסיר את היין האדום מרשימת המאכלים המומלצים בתזונה הים תיכונית.

מחקר גדול אחר שבוצע על מאות אלפי אנשים בסין ופורסם באותו ירחון, מצא גם הוא שלאלכוהול, ברמות קטנות מאוד, השפעות מזיקות על הבריאות, וגם אם יש לאלכוהול קצת השפעה בהפחתת מחלות לב - הנזקים הנילווים לצריכת אלכוהול אינם מצדיקים שתייה על מנת לקבל את היתרון היחסי הזה. המלצת החוקרים היתה להזהיר מפני כל סוג של אלכוהול בכל כמות שהיא, ולא לכתוב רק על הנזק בכמויות גדולות.

מיתוס 1: שתיית בירה מובילה ל"כרס בירה"

תופתעו אולי לדעת שדווקא בבירה יש הכי פחות קלוריות מכל סוגי האלכוהול - רק 40 קלוריות במאה גרם. בבקבוק יש בערך 130 קלוריות, שזה פחות אפילו מקפה הפוך.

כנראה שהכרס וההשמנה לא מגיעים מהבירה עצמה, אלא ממה שמנשנשים לצד הבירה. כך למשל, צלוחית קטנה של בוטנים תכיל למעלה מ-400 קלוריות, כמו 3 בקבוקי בירה נוספים.

מה עם סוגי אלכוהול אחרים? גם כאן השד לא כל כך נורא כמו שאנחנו נוטים לחשוב. כוס יין אדום מכילה 80 קלוריות, מספר כמעט זה כמו ליין הלבן. כוס שמפניה גדולה מכילה 100 קלוריות. שוט של וודקה, ערק, ג'ין, רום או וויסקי מכיל כ-100 קלוריות בלבד.

המשמינים ביותר מהם הכי צריך להיזהר הם הקוקטיילים או הליקרים המתוקים כמו לימונצ'לו, או אייריש קרים - בהם יש לפחות 300 קלוריות בחצי כוס קטנה.

מיתוס 2: סדר המשקאות חשוב למניעת השתכרות

ישנם הטוענים שאם שותים קודם משקאות עם אחוז אלכוהול נמוך כמו בירה (5% אלכוהול), ורק אז עוברים ליין (13%), ומשם ממשיכים לחזקים - מפחיתים את ההשתכרות.

ובכן, מדובר במיתוס, וזה הוכח מדעית: במחקר שבוצע לאחרונה נבדק האם יש קשר בין תחושת הבחילות, ההקאות, ובכלל ההשתכרות בקרב אנשים ששתו קודם בירה ואח"כ יין, לבין אלו שעשו זאת הפוך. ובכן, התוצאות הראו שאין קשר. פשוט עדיף לא לערבב בין משקאות, עד כמה שאפשר.

ואם כבר שותים, כך מפחיתים את רמת ההשתכרות

אם אחרי כל האמור תחליטו בכל זאת לשלב אלכוהול בחגיגות שלכם, כדאי לקרוא את הטיפים שיפחיתו את ההשתכרות:

• לא לשתות על בטן ריקה. כל מזון שאוכלים מעכב את ספיגת האלכוהול, בייחוד מזון שומני, ש"מרפד" את הקיבה. לכו על נשנושים שומניים כמו שקדים או בוטנים.

• במהלך שתיית האלכוהול, שלבו גם כמה לגימות מים.

• שתו לאט, קחו הפסקה קצרה בין משקה למשקה. תנו לכבד שלכם זמן לפרק את האלכוהול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully