וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיופי לטיפול: תפקידו של הבוטוקס בטיפול בהפרעות נוירולוגיות

ד"ר זייד מג'ד, בשיתוף zap doctors

עודכן לאחרונה: 19.9.2024 / 9:22

כיצד הבוטוקס, שהפך שם נרדף להעלמת קמטים, הפך לכוכב דווקא בתחום הנוירולוגיה? הנוירולוג, ד"ר זייד מג'ד, מסביר על הבשורות החיוביות שמייצר הטיפול למי שסובלים מ'טיקים', דיסטוניה והפרעות נוספות

רופא פלסטי עם מטופלת לפני ניתוח פלסטי. ShutterStock
אז איך בוטוקס עשה את הקפיצה הזו ממכוני יופי למרפאות נוירולוגיות?/ShutterStock

בוטוקס, שם נרדף להעלמת קמטים, עשה קפיצה מרשימה ממכוני היופי למחלקות נוירולוגיה. אף שרובנו מכירים את החומר כמשמש להחלקת קווי פנים, בעולם ההפרעות הנוירולוגיות הוא הפך לכוכב של ממש בזכות הפוטנציאל הטיפולי שלו בטיפול במגוון הפרעות. "מצאנו שהבוטוקס יעיל לטיפול במצבים כמו טיקים, מנחים לא תקינים בצוואר, התכווצויות ודיסטוניה", אומר ד"ר זייד מג'ד, נוירולוג מומחה (תת התמחות בהפרעות תנועה בתל השומר). "הוא משפר את איכות החיים של מטופלים רבים. למעשה, בוטוקס משנה חיים מעבר לפני השטח בלבד".

כולנו שמענו על בוטוקס כפתרון מהיר לקמטים, אבל האם ידעתם שהוא גם מחולל מהפכה בעולם הרפואה? בוטוקס, או רעלן הבוטולינום, התפתח מתכשיר יופי למטפל רב-תכליתי במספר הפרעות נוירולוגיות. מעבר זה מהווה בשורה מצוינת לחולים רבים משום שהוא פותח עבורם אפשרויות חדשות לטיפול ולשיפור חייהם.

אז איך בוטוקס עשה את הקפיצה הזו ממכוני יופי למרפאות נוירולוגיות? הכל מתחיל ביכולתו לחסום את שחרור האצטילכולין, מוליך עצבי המאותת לשרירים להתכווץ. "על ידי עיכוב אות זה", אומר ד"ר זייד, "בוטוקס יכול להפחית ביעילות תנועות שרירים לא רצוניות ועוויתות. מנגנון זה הוכח כמשנה משחק בטיפולים נוירולוגיים".

בישראל, אנו רואים יותר ויותר נוירולוגים המשלבים בוטוקס בתוכניות הטיפול שלהם. הרב-גוניות של בוטוקס מועילה במיוחד כאן, שבה פתרונות רפואיים חדשניים תמיד נדרשים. מטופלים שלא הצליחו עם תרופות מסורתיות מוצאים לעתים קרובות הקלה עם בוטוקס, וחווים שיפורים משמעותיים באיכות חייהם.

בוטוקס לטיקים

כאשר מדובר בטיפול בטיקים ודיסטוניה, הבוטוקס הוכיח את עצמו כפורץ דרך. למי שאינו מכיר, טיקים הם תנועות שרירים או קולות בלתי רצוניים שיכולים להשפיע משמעותית על חיי היומיום. דיסטוניה היא הפרעה נוירולוגית הגורמת לשרירים להתכווץ באופן בלתי נשלט, מה שמוביל לתנועות חוזרות ונשנות ותנוחות גוף לא תקינות. זה יכול להיות כואב מאוד ומפריע לחיי היומיום. באופן מסורתי, הטיפולים כללו תרופות שונות עם תוצאות מעורבות, אך הבוטוקס מציע גישה חדשה.

ד"ר זייד מסביר כי הטיפול בטיקים כולל הזרקת מנות קטנות של בוטוקס ישירות לשרירים האחראים לטיקים. ההליך מהיר, לרוב מסתיים תוך מספר דקות, וההשפעות יכולות להימשך מספר חודשים.
מטופלים שעברו טיפול בוטוקס לטיקים מדווחים לעתים קרובות על הפחתה ניכרת בתדירות ובחומרה של התסמינים שלהם. זו לא תרופה, אבל היא מספקת הקלה משמעותית. אחד המטופלים של ד"ר זייד, למשל, שיתף כיצד הזרקות הבוטוקס אפשרו לו להשתתף באופן מלא יותר בפעילויות חברתיות ללא הדאגה המתמדת מאירוע של טיק.

ליצירת קשר עם ד"ר זייד מג'ד באתר דוקטורס

זייד מג'ד. אלבום פרטי,
זייד מג'ד/אלבום פרטי

בעוד שיכולות להיות תופעות לוואי קלות כמו כאב מקומי או חולשת שרירים זמנית, אלה בדרך כלל קצרות טווח. באופן כללי, הבוטוקס פתח אפשרויות חדשות עבור אלה המתמודדים עם טיקים, ומציע אפשרות נחוצה מאוד כאשר טיפולים מסורתיים נכשלים. בוטוקס נמצא יעיל גם להפרעות נוירולוגיות נוספות, כמו דיסטוניה או התכווצויות בצוואר באופן דומה.

ד"ר זייד, נוירולוג מוביל, מדגיש כי למרות שבוטוקס אינו ריפוי קבוע, הוא מציע הקלה משמעותית שיכולה להימשך מספר חודשים. "הזריקות", הוא אומר, "ניתנות בדרך כלל כל שלושה עד ארבעה חודשים, בהתאם לחומרת המצב ותגובת המטופל לטיפול. גישה תקופתית זו עוזרת לשמור על היתרונות תוך מזעור תופעות לוואי פוטנציאליות".

האם יש סיכונים או תופעות לוואי שצריך להיות מודעים אליהם?

ד"ר זייד: "כמו בכל טיפול רפואי, ישנם סיכונים מסוימים. תופעות הלוואי הנפוצות ביותר הן חולשה זמנית באזור ההזרקה או כאב קל. לעתים נדירות, יכולה להתרחש חולשה בשרירים סמוכים. חשוב לזכור שהטיפול צריך להתבצע על ידי רופא מומחה ומנוסה כדי למזער סיכונים אלה".

כמה זמן נמשכת השפעת הטיפול?

ד"ר זייד: "בדרך כלל, השפעת הבוטוקס נמשכת בין 3 ל-6 חודשים. לאחר מכן, יש צורך לחזור על הטיפול. עם זאת, רבים מהמטופלים מדווחים על שיפור משמעותי באיכות חייהם במהלך תקופה זו".

האם השימוש בבוטקס כבר הוכח מחקרית?

ד"ר זייד: "בהחלט. תחום זה נמצא בהתפתחות מתמדת. מחקרים חדשים בודקים את היעילות של בוטוקס בטיפול במיגרנות כרוניות, כאבי גב תחתון, ואפילו בהפרעות רגשיות מסוימות. אנחנו רק בתחילת הדרך בהבנת הפוטנציאל המלא של טיפולי בוטוקס בנוירולוגיה".

ד"ר זייד מדגיש כי למרות שבוטוקס עדיין מזוהה בעיקר עם טיפולים אסתטיים, הפוטנציאל הרפואי שלו הוא עצום. "אנחנו רואים תוצאות מרשימות בשיפור איכות החיים של מטופלים רבים," הוא מסכם. "זוהי דוגמה נהדרת לכך שלעתים, פתרונות לבעיות רפואיות מורכבות יכולים להגיע ממקורות בלתי צפויים".

ליצירת קשר עם ד"ר זייד מג'ד - הברזל 20, תל אביב, טל' - 051-5867172
החרושת 16, רעננה, טל' - 051-5867172
הכתבה באדיבות zap דוקטורס

ד"ר זייד מג'ד, בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully