וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דלקות אוזניים, צריבות בעיניים ועור שרוף: כל הדרכים להגן על עצמנו מנזקי הקיץ

ד"ר צחי שלקוביץ, ד"ר אחמד טאהה, ד"ר רנה חנא

עודכן לאחרונה: 10.5.2024 / 8:13

עונת הרחצה נפתחה רשמית ויחד עם הכיף מגיעות גם כמה בעיות מטרידות שיכולות לפגוע לנו בבריאות. שלושה מומחים בתחומם עושים לכם סדר ומגלים לכם מה יכול באמת לשמור עליכם ומה הוא רק מיתוס

כווית שמש. ShutterStock
כווית שמש/ShutterStock

עונת הרחצה בפתח, ואל ההנאה בעת הבילוי בים או בבריכה מתלוות גם לא מעט סכנות, ביניהן החשיפה לשמש, דלקות אוזניים וצריבות בעיניים. המומחים של מאוחדת מסבירים: כל מה שצריך לדעת לפני שאורזים מגבת ובגד ים.

חשיפה מסוכנת לשמש

ד"ר צחי שלקוביץ, מומחה לרפואת עור במרפאות רעננה ובני ברק במאוחדת מסביר כיצד נגן על העור ומהם הדגשים שחשוב לשים לב אליהם.

קרם הגנה. תמיד. חשוב כמובן למרוח קרם הגנה על העור בקיץ, אבל לא רק בקיץ ולא רק לפני שנוסעים לבריכה או לים. הנזק המצטבר מהשמש הוא יום יומי ולכן מומלץ לפני כל יציאה מהבית, גם בחורף, למרוח קרם הגנה על הפנים, הידיים, האמות ולמעשה בכל מקום שחשוף לשמש. חשוב להבין שגם ביום מעונן, קרינת השמש חודרת מבעד לעננים ומזיקה לעור שלנו.

התאמה אישית של קרם ההגנה. יש אנשים שנמנעים מלמרוח קרם הגנה בגלל הריח הדומיננטי שלו. חשוב לדעת שכיום קיים מגוון רחב של פתרונות, ביניהם ספריי שקוף ללא ריח, וקרם לחות לאיזור הפנים עם ריח ומרקם נעים, שכולל שכבת הגנה מהשמש.

קרם הגנה גם כששוהים בצל. אחת הטעויות הנפוצות ביותר היא המחשבה שכשיושבים מתחת לשמשיה בבריכה או בים אין צורך בקרם הגנה. זו טעות חמורה, כיוון שחול הוא משטח בהיר המחזיר קרינה. כשהקרינה פוגעת בחול חלקה מוחזר לכיוון שלנו, גם אם אנחנו יושבים בצל, מה שיכול להוביל לקבלת כוויות שמש, במיוחד עבור בהירי עור או עור רגיש.

המים לא מגנים עלינו מפני השמש. מדובר בטעות נפוצה וכיוון שקרני השמש חודרות גם את המים, המים לא מהווים שכבת הגנה והעור שלנו חשוף באותה המידה. לכן, גם אם אנחנו נמצאים רוב הזמן במים, חשוב שנמרח על העור קרם הגנה.

מרחתם? תמרחו שוב. כשמבלים בים או בבריכה לאורך זמן חשוב לחדש את קרם ההגנה, וההמלצה היא למרוח שוב מדי שעתיים, תלוי במספר מקדם ההגנה (SPF) הרשום על התכשיר. אדם ממוצע יתחיל לקבל גוון אדמדם לאחר 10-15 דקות של שהייה לא מוגנת בשמש. מספר ה SPF למעשה מצביע על כפולות הזמן, כך שמקדם הגנה 30 למשל, יגן עלינו למשך כ- 300 דקות וכך הלאה. למרות שעל פניו נשמע שאנחנו אמורים להיות מוגנים למשך זמן של כחמש שעות, הכוונה היא לחמש שעות ביום רגיל ורק במידה ולא נרטבנו או התנגבנו במגבת שהסירה את שכבת ההגנה. לכן, בזמן חשיפה לשמש בבריכה, בנסיעה או בחצר יש לקחת מקדם בטחון ולהימרח בכל שעתיים לפחות, ובוודאי אחרי שמתנגבים במגבת.

אין הבדלים משמעותיים בין תכשירי ההגנה. כיום יש מגוון מאוד רחב של תכשירי הגנה: קרם, תרסיס לבן, ספריי שקוף, וכולם יגנו עלינו מפני השמש. ההבדל העיקרי בין התכשירים השונים הוא במשך הזמן שהוא יספק לנו הגנה, מה שנקבע על פי מספר ה-SPF שמופיע על גבי התכשיר. חשוב להקפיד להשתמש במקדם הגנה עמיד למים, וככל שהמספר גבוה יותר כך ההגנה טובה יותר.

הסכנה שבשימוש בשמן משזף. שמן גזר אכן מצוין לשיזוף, אבל העובדה שהוא גורם לשיזוף מהיר הופכת אותו להיות מסוכן ביותר. השימוש בשמן הגזר נפוץ בעיקר בקרב צעירים וצעירות שמעוניינים לקבל גוון עור שזוף, אבל מדובר בתופעה מסוכנת ביותר כיוון שהשמן לא מכיל מקדם הגנה השימוש בו יוביל לנזקי שמש קצרי טווח - כוויות, וכמובן גם לנזקים ארוכי טווח. העובדה שלא רואים את הנזק באופן מיידי היא מטעה. מדובר בנזקים שצצים תוך עשור או שניים, גורמים לכתמי שמש, קמטים ונגעים טרום סרטניים שעלולים להתפתח לסרטן. אם תגנו על העור היום, הוא יישאר בריא בעתיד.

דלקת אוזניים. ShutterStock
דלקת אוזניים/ShutterStock

כאבי אוזניים

עונת הרחצה מאופיינת על ידי כאבים באוזניים שפוקדים אותנו לאחר בילוי בבריכה או בים. מדובר בדלקת אוזניים חיצונה, שהיא אחת המחלות הנפוצות בתחום מחלות האף אוזן גרון. דלקת אוזן חיצונה מתרחשת בעיקר בתעלת האוזן, אך יכולה לערב את החלק החיצוני של עור התוף וגם את האפרכסת, והגורמים העיקריים הם חיידקים ופטריות. הסיכוי לדלקת זו עולה משמעותית בתקופת הקיץ בעקבות השהייה במים בעונת הרחצה. ד"ר אחמד טאהה, מומחה למחלות אף אוזן וגרון וראש צוואר במרפאת רעננה של מאוחדת מסביר על הדלקת הנפוצה וגם מפריך מספר מיתוסים בנושא.

למה דלקת אוזן חיצונה נפוצה יותר בעונות הרחצה? דלקת אוזן חיצונה נפוצה פי 5 בקרב שחיינים ושחייניות מהסיבה שכאשר מים נכנסים לתעלת האוזן בזמן שחייה, חלקם נשארים בה, מה שמעלה את אחוז הלחות המקומית ומהווה קרקע פורייה לצמיחת חיידקים ופטריות ולהתפתחות דלקת מקומית.

האם דלקות אוזן חיצונה נפוצה בעיקר בקרב ילדים? בהחלט לא נכון. דלקות אוזניים מתרחשת בכול קבוצות הגיל, אך היא נדירה בקרב ילדים מתחת לגיל שנתיים.

האם כדאי להימנע מצלילה? אין צורך להימנע מצלילה. החשיפה למים, בין אם בצלילה או בשחייה מעלה את הסיכוי לדלקת אוזן חיצונה באופן דומה.

האם כדאי להשתמש במקלות ניקוי לאוזניים באופן תדיר ובמיוחד בעונת הרחצה? השימוש במקלות אוזניים לא מפחית את ההסתברות לדלקת אוזניים - להיפך. ה"חיטוט" באוזן גורם נזק לשכבת העור של התעלה מה שמקל על החיידקים להיכנס לשכבה העמוקה יותר ולגרום לדלקת מקומית. אין ספק שהיגיינה היא חשובה ולכן במקום להשתמש במקלות אוזניים יש לנקות על ידי שימוש חיצוני במגבת. כמובן שאם נכנסים מים לאוזניים בעת הבילוי בבריכה או בים יש "להפטר" מהם על ידי הטיית הראש עם האוזן כלפי מטה וניגוב עם מגבת.

האם מומלץ ללכת לרופא במידה וכואבת האוזן אחרי בילוי בבריכה? דלקת אוזן חיצונה מתחילה מתלונות קלות של עקצוץ ואי נוחות, ויכולה להחמיר עד כדי כאב משמעותי וירידת בשמיעה בגלל בצקת וחסימה בתעלה. לכן חשוב לא להזניח ואם יש כאבים לגשת ולהיבדק אצל רופא.

כדאי לשים באוזניים אטמים כשנכנסים לבריכה? לא בהכרח. למי שאין נטייה לפתח דלקות אוזניים באופן כללי או אחרי בילוי בבריכה/ים אין צורך להגן על האוזן באמצעות אטמים. אבל, מי שיש לו נטיה לפתח דלקות מומלץ שיתמגן על ידי אטמי אוזניים, כיסוי אוזניים או כיסוי ראש ואוזניים.

האם מומלץ לטפל באופן מניעתי על ידי טיפות אוזניים לפני הכניסה לבריכה? אין שום צורך להיחשף לטיפול אנטיביוטי שעלול להשפיע לרעה על הביופילם בתעלת האוזן ולגרום ליצירת אוכלוסיית חיידקים עמידה לטיפול אנטיביוטי, במידה ויהיה צורך לטפל בהמשך, ולכן התשובה היא לא.

האם יש הבדל בין מקורות מים שונים בהשפעה על התפתחות דלקות אוזניים? באופן כללי עצם החשיפה למים מכל סוג עלולה לגרום לדלת באוזן, אבל מים מזוהמים יכולים לגרום לדלקת אוזן משמעותית יותר ממים נקיים. ולכן, במידה וישנה התראה על זיהום מים במקום מסוים, מומלץ לא להיכנס למקומות כאלה.

האם יש עוד גורמי סיכון להתפתחות דלקת אוזן חיצונה מלבד חשיפה למים? בוודאי. טראומה מקומית מניקוי עם מקלוני אוזניים, חסימת אוזניים כתוצאה מפקק צרומן (שעווה), מחלות עור למיניהן שיכולות לערב גם את תעלת האוזן, תעלות צרות, טיפול חיצוני שיכול להשפיע על האוזן כגון קרינה לאזור הראש והצוואר, וגם אנשים עם דיכוי חיצוני כגון סוכרת לא מאוזנת. מומלץ למי שיש לו סיכון נוספים להתמגן לפני הכניסה למים.

אישה בבגד ים עם משקפי שמש. ShutterStock
אישה בבגד ים עם משקפי שמש/ShutterStock

עיניים שורפות

השפעות הקיץ ומקורות המים ניכרים גם בעיניים. ד"ר רנה חנא, רופאת עיניים במאוחדת במרפאת נתניה מפרטת.

הרכיבו משקפי שמש בטיחותיים שחוסמים את קרינת UVA ו-UVB. משקפי שמש הם כמובן גם אביזר אופנתי, אבל עיקר מטרתם להגן על העיניים מפני התפתחות מחלות עיניות בעתיד כגון קטרקט, ולהגן על הקרנית מפני פגיעת קרני האור שיכולות לגרום לכוויות בעקבות העובדה שקרני האור חוזרות בצורה מוגברת בשל השתקפות ושבירה מוגברת משטח הים. בנוסף, משקפי שמש יכולים להקטין או למנוע צמיחת קרום של הלחמית על הקרנית (פטריגיום) בעתיד, ועבור ילדים המשקפיים מגנות על העיניים מכניסת גופים זרים וחלקיקים כמו חול ואבק.

כובע עם שוליים רחבים ימנע נזקי השמש לעיניים. שימוש בכובע יסייע להימנע מלהסתכל באופן ישיר על השמש. מבט ישיר לשמש הוא ממסוכן כיוון שקרני השמש יכולות לפגוע ברשתית העין ולגרום לנזק בלתי הפיך מונע שנקרא רטינופטיה, או פגיעת רשתית על ידי המערכת הסולרית.

היזהרו מנזקי הכלור באמצעות משקפת מים. ריכוז גבוה של כלור עשוי לגרום לתגובה אלרגית בעיניים שיכולה לבוא לידי ביטוי באודם בעיניים, תחושה של גוף זר, צריבה וגירוד, ואף לנזקים קשים יותר עד לכוויות עיניות. ההמלצה היא להשתמש במשקפי צלילה שיגנו על העיניים. במידה ונכנסו מים שמכילים כלור לעיניים יש לשטוף את העיניים באופן מידי במים זורמים, במידה והצריבה לא עוברת חולפת יש לפנות לרופא עיניים לקבלת טיפול.

עדשות מגע - מחוץ לתחום. אסור בתכלית האיסור להיכנס למים בעת שימוש בעדשות מגע, שמהוות מצע לחיידקים ואף לפטריות ובעת מגע עם מים עלולים להוביל לזיהומים קשים, בלתי הפיכים ואף לצלקות בעתיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully