וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלק מחולי הדמנציה נהיים צלולים ימים לפני המוות - למה זה קורה?

עודכן לאחרונה: 12.5.2024 / 11:01

האם מתרחשת "שירת הברבור" אצל חלק מחולי הדמנציה ולמה היא מתרחשת? על השאלה הזו ניסו חוקרים מארה"ב לענות, אבל מסתבר שזה לא כזה פשוט

ד"ר נועה ברגמן מסבירה מה גורם לאלצהיימר, האם יש דרך למנוע את המחלה, ואיך מטפלים במי שכבר חלה/מערכת וואלה!

דמנציה מתוארת לעתים קרובות כ"פרידה הארוכה". למרות שהאדם עדיין חי, המחלה משבשת לאט ובאופן בלתי הפיך את הזיכרונות ואת התכונות שהופכות אדם לאדם שהוא. בסופו של דבר, דמנציה גוזלת את יכולתו של האדם לתקשר, לאכול ולשתות בעצמו, להבין היכן הוא נמצא ולזהות בני משפחה.

כבר במאה ה-19, סיפורים של משפחות, מטפלים ועובדי בריאות תיארו כמה אנשים עם דמנציה שהפכו לפתע צלולים. הם תיארו את האדם ככזה שעוסק בשיחה משמעותית, חולק זיכרונות, מתבדח ואפילו מבקש לאכול. ההערכה היא ש-43 אחוזים מהאנשים שחווים את הבהירות הקצרה הזו מתים תוך 24 שעות, ו-84 אחוזים מהם ימותו תוך שבוע.

אחות ליד מיטת חולה. BlurryMe, ShutterStock
אחות ליד מיטת חולה/ShutterStock, BlurryMe

בשנת 2009, החוקרים מייקל נחם וברוס גרייסון טבעו את המונח "צלילות סופנית", שכן אפיזודות ברורות אלו התרחשו לעתים קרובות זמן קצר לפני המוות. אבל לא כל האפיזודות של ההתבהרות מצביעות על המוות קרוב. מחקר אחד מצא שאנשים רבים עם דמנציה מתקדמת יראו הבלחות קצרות של האני הישן שלהם יותר משישה חודשים לפני המוות.

צלילות דווחה גם במצבים אחרים המשפיעים על המוח או כישורי החשיבה, כגון דלקת קרום המוח, סכיזופרניה, ובאנשים עם גידולי מוח או שסבלו מפגיעה מוחית.

רגעים של צלילות שאינם בהכרח מעידים על מוות, נקראים לפעמים צלילות פרדוקסלית. זה נחשב לפרדוקסלי מכיוון שהוא מאתגר את המהלך הצפוי של מחלות ניווניות כמו דמנציה. אבל חשוב לציין שהאפיזודות הללו של צלילות הן זמניות ולמרבה הצער אינן מייצגות היפוך של מחלות ניווניות עצביות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מדוע מתרחשת צלילות סופנית?

מדענים מנסים להסביר מדוע מתרחשת צלילות סופנית. דווח על כמה מקרים של צלילות שהתרחשו בנוכחות יקיריהם. אחרים דיווחו שמוזיקה יכולה לפעמים לשפר את הבהירות. אבל לפרקים רבים של צלילות אין טריגר מובהק.

צוות חוקרים מאוניברסיטת ניו יורק שיער ששינויים בפעילות המוח לפני המוות עלולים לגרום לצלילות סופנית. אבל זה לא לגמרי מסביר מדוע אנשים משחזרים לפתע יכולות שהניחו כי אבדו.

גם צלילות פרדוקסלית וסופנית קשות מאוד למחקר. הסיבה - לא כולם עם דמנציה מתקדמת יחוו אפיזודות של צלילות לפני המוות. בנוסף, אפיזודות צלילות הן גם בלתי צפויות ומתרחשות בדרך כלל ללא טריגר מסוים. ומכיוון שצלילות סופנית יכולה להיות תקופה משמחת עבור אלה שצופים בפרק, זה יהיה לא מוסרי עבור מדענים להשתמש בזמן הזה כדי לבצע את המחקר שלהם. בזמן המוות, קשה גם למדענים לראיין מטפלים לגבי רגעים ברורים שאולי התרחשו.

הסברים לבהירות סופנית חורגים מעבר למדע. רגעים אלו של בהירות נפשית עשויים להיות דרך עבור האדם הגוסס להיפרד בפעם האחרונה ולהתחבר מחדש עם המשפחה והחברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully