וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תינוקות מבחנה נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות בסוג הסרטן הזה - מחקר

עודכן לאחרונה: 6.5.2024 / 9:55

מספר האנשים שמשתמשים בטכנולוגיות של הפריה חוץ גופית הולך וגדל עם השנים כשאנשים מחליטים ללדת בגילאים מאוחרים יותר. המחקר אומנם מהימן אך חוקרים מבהירים כי אין סיבה להיכנס לפאניקה

הפריה חוץ גופית/שאטרסטוק

תינוקות שנולדו באמצעות הפריית מבחנה עלולים להיות בסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן מסוג לוקמיה בילדות, כך עולה ממחקר חדש. מדענים גילו שלילדים שנולדו תוך שימוש בעוברים מוקפאים יש סיכוי גדול יותר ב-61 אחוזים לפתח את סרטן הדם בשלב מאוחר יותר בחיים בהשוואה לאלו שנוצרו באופן טבעי.

גם לתינוקות שנולדו באמצעות IVF באמצעות עוברים טריים היה סיכון מוגבר, ב-41 אחוזים. אבל מומחים בלתי תלויים אמרו שהטכנולוגיה עצמה לא אשמה. במקום זאת, הם הציעו כי לזוגות מבוגרים ופחות בכושר, שנוטים יותר להשתמש ב-IVF מלכתחילה, יש סיכוי גבוה יותר ללדת ילדים עם לוקמיה באופן כללי - מה שיכול להסביר את התוצאות.

הפריה חוץ גופית. Shutterstock, עיבוד תמונה
הפריה חוץ גופית/עיבוד תמונה, Shutterstock

החוקרים הצרפתים, שעקבו אחר יותר מ-8.2 מיליון ילדים, אמרו כי יש לפרש את הממצאים שלהם בזהירות. ד"ר ריצ'רד פרנסיס, סגן מנהל המחקר ב-Blood Cancer UK, אמר לאתר הדיילי מייל כי למרות שהמחקר "בוצע היטב", הוא לא צריך להדאיג הורים שילדו ילד באמצעות IVF או אלה ששוקלים טיפולי פוריות. "יש להתייחס לממצאים ממחקר זה בזהירות, במיוחד מכיוון שהוא נערך במערכת בריאות שונה משלנו, ושבה מספר הילדים עם סרטן הדם קטן מאוד", אמר.

הוא הוסיף: "גורמי סיכון אינם זהים לגורמים וישנם גורמי סיכון שונים לסרטן הדם שכולם קשורים זה בזה, כאשר דברים כמו גיל, מין ומוצא אתני משחקים תפקיד חשוב גם כן. "חשוב לזכור שהסיכון לילדים לפתח לוקמיה נותר נמוך. עבור אלה שעוברים, או שיש להם ילד צעיר מהתעברות מסייעת, הממצאים האלה לא צריכים להיות משהו שצריך לדאוג לגביו, אבל אם יש לכם חששות, עליך לפנות לצוות הבריאות שלכם".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

גיל ההורים משפיע

הילדים המעורבים במחקר תועדו כולם במרשם האמא-ילד הלאומי הצרפתי בין השנים 2010 ל-2021. מתוכם 2,729 אובחנו כחולי לוקמיה במהלך תקופת מעקב ממוצעת של שש שנים. נמצא כי לתינוקות שהופרו באמצעות עוברים מוקפאים היה הסיכון הגבוה ביותר, עם 69 מקרים למיליון ילדים בשנה. בקרב הנולדים באמצעות עוברים טריים, הסיכון עמד על 52 מקרים למיליון ילדים. הסיכון בתינוקות שהופרו באופן טבעי המספר עמד על 48 למיליון.

בכתב העת Jama Network Open, החוקרים אמרו כי הממצאים "מרמזים שילדים שנולדו לאחר העברת עוברים טריים או העברת עוברים קפואים היו בסיכון גבוה יותר ללוקמיה". עם זאת, הצוות המורכב מגופי בריאות ברחבי צרפת, בראשות הסוכנות הלאומית הצרפתית לבטיחות תרופות ומוצרי בריאות, הודה כי "הערכת הסיכון של סרטן בילדות היא מאתגרת לאור נדירותו. לכן, יש לפרש את הממצאים הללו בזהירות".

ד"ר צ'אנה ג'ייסנה, מומחית לאנדוקרינולוגיה של הרבייה באימפריאל קולג' בלונדון, שלא הייתה מעורבת במחקר, אמרה שלמחקר היה מחדל בולט. "הביקורת העיקרית שלי היא שהתוצאות לא נראות נכונות לגיל ההורים", אמרה. "זוגות שילדו תינוק באופן טבעי נוטים יותר להיות צעירים ובכושר יותר מאשר זוגות הזקוקים לטיפולי פוריות.

מומחים מאמינים שהעלייה קשורה לנשים שבוחרות להביא ילדים לעולם בשלב מאוחר יותר. שיעורי ההצלחה של הפריה חוץ גופית משתנים, מ-41 אחוזים מתחת לגיל 35 ועד שישה אחוזים בגיל מעל גיל 44, על פי הנתונים שלה.

מהם גורמי הסיכון?

"אנחנו יודעים שהבריאות של האמא וגם של האבא יכולה להשפיע על תוצאות ההריון, במיוחד גיל מבוגר שמפחית את איכות הביצית והזרע על ידי גרימת נזק ל-DNA. כבר ידוע שאמהות ואבות מבוגרים יותר הם אלה שינטו ללדת ילדים עם לוקמיה, בדיוק כמו עם תסמונת דאון". עם זאת, הוא הוסיף שחשוב לזכור שרוב הילדים שנולדו בטיפולי פוריות הם בריאים וטכנולוגיות כמו IVF היו חלק קריטי בסיוע לנשים להרות.

"השינויים בחברה מביאים לכך שיותר נשים צריכות להבטיח יציבות תעסוקתית לפני שיביאו ילדים", אמר. "לדעתי, רק להגיד לנשים להביא ילדים מוקדם יותר זו עצה רפואית לא מועילה. במקום זאת, עלינו להתמקד בהפחתת גורמי סיכון הניתנים לשינוי ללוקמיה בילדות, כגון עישון".

לוקמיה, מכל הסוגים, היא הסרטן השכיח ביותר בילדים מתחת לגיל 15. ללוקמיה לימפובלסטית חריפה, הצורה הנפוצה ביותר של המחלה, יש שיעור הישרדות כולל של יותר מ-90 אחוזים חמש שנים לאחר האבחנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully