וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההבדל בין "אבל" ל"אבל מורכב": הכלים להתמודדות עם השכול

ד"ר אורי-יה רן, פסיכולוגית קלינית

עודכן לאחרונה: 12.5.2024 / 18:16

7 באוקטובר הופך את יום הזיכרון הנוכחי למוחשי וקשה יותר לכולנו. עבור משפחות שכולות ישנה תחושה של שותפות המקנה משמעות לאובדן. מאידך, הוא מעצים בעיות רגשיות וזיכרון מאוד טרי. עם הכוונה נכונה והקניית כלים מקצועיים, ניתן לחיות חיים מספקים, גם לצד הכאב

הראל סקעת עם בני משפחות שכולות בבת ים/צילום: עיריית בת ים

אבל הוא תהליך פרידה פסיכולוגי כואב, אך במקביל נורמטיבי ואנושי, תהליך שבו בני האדם אמורים להתמודד להמשך חייהם. אבל מתרחש לרוב בעקבות מוות של אדם קרוב והוא תגובה אוניברסלית של אנשים. מתקפת הטרור והמלחמה שהחלה בשביעי באוקטובר, הופכת את ההתמודדות השנה לקשה עוד יותר, ומעלה גם טראומות מזיכרון קרוב שניסינו להדחיק.

בעולם הפסיכולוגיה, כולנו שמענו בעבר על חמשת שלבי האבל של הפסיכיאטרית האמריקאית אליזבת' קובלר-רוס ב-1969, שכוללים הכחשה, כעס, מיקוח, דיכאון וקבלה שבסופם נפרדים מהמת וממשיכים בחיים. למעשה התיאוריה הזו כבר פחות מקובלת ורלוונטית בקרב הפסיכולוגים. התמודדות עם אבל ואובדן כיום נתפסת כתהליך מורכב יותר שנמשך לפרקי זמן שונים וההתמודדות וההכלה משתנה מאדם לאדם. כלומר, אין זמן מוגדר לתחושה, הרגש יכול לצוף בכל רגע ואין התקדמות בשלבים קבועים. גם אם נדמה לעיתים מהצד שאותו אדם חזר לתלם, צוחק, נהנה וקיבל משמעות בחייו, לעיתים הוא עלול לחוש את האבל בסיטואציות שונות, יחוש את האבל בעוצמה רבה ויתקשה לתפקד.

הלוויתו של גבריאל שני שנפל ברצועת עזה, הר הרצל, ירושלים. 31 בינואר 2024. יונתן זינדל, פלאש 90
התמודדות עם אבל ואובדן כיום נתפסת כתהליך מורכב יותר שנמשך לפרקי זמן שונים וההתמודדות וההכלה משתנה מאדם לאדם. טקס לוויה צבאית/פלאש 90, יונתן זינדל

תהליך ההתמודדות עם האבל

ישנה חשיבות גדולה לגורמי ההשפעה כמו היחסים שהיו לאותו אדם קרוב, הדרך שבה נפרדו דרכם והזיכרונות שנשארו. לעיתים ישנה ציפייה שאבל יתקדם בשלבים קבועים אינה מציאותית ואף מזיקה למתמודדים מכיוון שהיא מתייגת דרכי התמודדות וקצב התמודדות עם אבל כנכונות יותר ופחות. לאובדן של אדם קרוב התגובות הראשוניות לרוב מתאפיינות במצבי התנהגויות כמו בכי, חרדה, כעסים שונים, חוסר שינה, חוסר תיאבון, געגוע חזק, אפתיות וניתוק מהמציאות. לכן על מנת להתמודד עם מצבים כאלו, ההמלצה בפרק הזמן הזה לאותו אדם היא להיות עטוף בקרב אנשים הקרובים אליו ולהקפיד על אכילה ושינה סדירים ככל הניתן.

התחושות הקשות המלוות את אותו אדם עשויות להירגע ולהשתנות ככל שחולף הזמן מהאירוע ולהתחלף בקבלת המצב הקיים. תהליך זה יכול להוביל לשיפור כלשהו במצב הרוח ועד להשלמת המצב הקיים האובדן, תהליך שיכול לתרום להמשיך בחיים לצד הקושי והכאב הטרי. על אף עוצמתן הרבה ולעיתים מפחידה של התגובות לאבל, עוצמתן תפחתנה באופן טבעי אצל רוב האנשים בהדרגה לאורך הזמן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"אבל מורכב"

אך אם התחושות הקשות אינן עוברות לאחר זמן ארוך וממושך, ברוב המקרים מדובר ב-"אבל מורכב". אבל זה מתאפיין בקושי להמשיך בחיים, תחושות של זרות וניכור מהעולם ומאנשים קרובים ותחושות של חוסר טעם וחוסר משמעות לחיים. בין גורמי הסיכון לאבל מורכב הם יחסים מורכבים עם הנפטר כגון כעס רב על התנהגותו בעבר, ומוות אלים וטראומטי של הנפטר. מומלץ לכל אדם לשים לב לזמנים שעלולים להקשות ולהחמיר את תחושות האבל והקושי, זאת בשל העובדה שהאבל מגיע בגלים ובעוצמות שונות לאורך זמן. בין הזמנים העלולים להעלות רגשות חזקים סביב אבל ואובדן של אדם קרוב נכללים ימי שנה לפטירה, ימי הולדת של האדם האהוב שנפטר וכמובן יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה.

כמו כן, מומלץ להתכונן מראש לקראת אותם ימים. שהייה לצד קרובים תוכל להקל את התחושה, גם חיות מחמד יעזרו להפיק מעט את הכאב. על מנת להסיח את הדעת ככל הניתן, מומלץ ליזום פעולות מהנות ומרגיעות. כל זאת על מנת ליצור אזור שקט ונעים ככל הניתן ביחס לימים אלו.

בין אם התחושות החזקות לא מרפות, בין אם קשה להתמודד איתן ובכל מקרה כזה או אחר של מועקה וכאב שלא נגמר, תמיד מומלץ להיעזר באיש מקצוע מוסמך מבריאות הנפש על מנת לרכוש עוד כלים מקצועיים להרגיע את התחושות הכואבות על מנת לאפשר חיים מספקים לצד האבל וללמוד לחיות לצדו.

ד"ר אורי-יה רן היא פסיכולוגית קלינית מומחית במחוז הצפון של מכבי שרותי בריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully