וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 שינויים יחסית פשוטים שיכולים להאריך לכם את החיים ב-5 שנים

עודכן לאחרונה: 7.5.2024 / 14:00

לחלק מהאנשים יש גנים שמקצרים את החיים שלהם. אבל בעזרת שינויים יחסית קלים הם יכולים להאריך את החיים שלהם במספר שנים משמעותי. הנה הממצאים של מחקר בנושא

מה סיגריות אלקטרוניות עושות לגוף שלכם?/AP, Reuters, Getty Images, Shutterstock

אנשים בעלי נטייה גנטית לחיים קצרים יותר יכולים לחיות כחמש שנים יותר אם הם מקפידים על אורח חיים בריא, כך עולה ממחקר חדש, ראשון מסוגו, בו חוקרים רצו להעריך כיצד ניתן לשפר את סיכויי ההישרדות באמצעות פעילות גופנית, תזונה בריאה, שינה מספקת והפסקת או אי עישון.

המחקר שפורסם בכתב העת BMJ Evidence Based Medicine כלל יותר מ-350,000 בריטים. המחקר עקב אחר האנשים במשך 13 שנים בממוצע, שבמהלכן התרחשו 24,239 מקרי מוות.

החוקרים מצאו כי לאלה עם סיכון גנטי גבוה לחיים קצרים יותר סיכוי גבוה יותר ב-21 אחוזים למות צעירים מאלה עם סיכון גנטי נמוך, ללא קשר לאורח חייהם. לאנשים עם אורח חיים לא בריא יש סיכוי מוגבר של 78 אחוזים למוות מוקדם, בין אם היו להם גנים מקצרי חיים או לא.

פעילות גופנית או גנטיקה?. עריכת תמונות: גרפיקה וואלה!, ShutterStock
פעילות גופנית או גנטיקה?/ShutterStock, עריכת תמונות: גרפיקה וואלה!

במחקר קובצו אנשים לשלוש קטגוריות תוחלת חיים שנקבעו גנטית כולל ארוכה (20.1 אחוזים), בינוני ת(60.1 אחוזים) וקצרה (19.8 אחוזים), ולשלוש קטגוריות ציון של אורח חיים כולל חיובי (23.1 אחוזים), בינוני (55.6 אחוזים) ושלילי (23.1 אחוזים). לאחר מכן הם הסתכלו על זה לצד גורמי אורח חיים כמו תזונה, פעילות גופנית, שינה ואם הם עישנו.

המומחים אמרו כי "משתתפים עם סיכון גנטי גבוה יכולים להאריך בערך 5.22 שנות תוחלת חיים בגיל 40 עם אורח חיים טוב. ה'שילוב האופטימלי של אורח חיים' לחיים ארוכים יותר נמצא אצל אלה שלא עישנו מעולם, עשו פעילות גופנית סדירה, ישנו משך שינה נאות וניזונו מתזונה בריאה.

גם אורח חיים לא בריא וגם גנים המעידים על תוחלת חיים קצרה יותר הכפילו את הסיכון למוות מוקדם בהשוואה לאנשים עם גנטיקה טובה ואורח חיים בריא יותר. אבל החדשות הטובות עבור האנשים האלה הן שלאורח החיים אכן הייתה מידה משמעותית של שליטה על מה שקרה, על פי הממצאים של מומחים מאוניברסיטת אדינבורו ובית הספר לרפואה של אוניברסיטת ג'ג'יאנג בסין.

כל סיכון גנטי לתוחלת חיים קצרה יותר או מוות בטרם עת עשוי להיות מקוזז על ידי אורח חיים בריא בכ-62 אחוזים. בנוסף, החוקרים בדקו את מדד הסיכון הפוליגני (PRS) של המשתתפים - אלפי וריאנטים גנטיים על פני הגנום של אדם כדי להעריך את הסיכון שלהם לפתח מחלה ספציפית.על פי החוקרים לכל וריאנט גנטי בודד יש השפעה קטנה על הסיכון למחלה של אדם. אבל על ידי הסתכלות על כל הגרסאות ביחד, הם יכולים להעריך את הסיכון הכולל שלהם לפתח מחלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully