וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חדש גילה 4 סוגי שינה - גלו לאיזה סוג אתם שייכים?

עודכן לאחרונה: 25.4.2024 / 7:37

ידוע שלא כולם ישנים את אותה השינה, אבל החלוקה לפי קטגוריות היא חדשה. אז איזה טיפוס שינה אתם?

כך תחזקו את המערכת החיסונית/כללית רפואה משלימה

אתם כנראה מכירים את סוג האישיות שלכם, למשל אם אתם מופנמים או מוחצנים. אולי אתם אפילו מכירים את שפת האהבה שלכם. אבל האם אי פעם חשבתם מה סוג השינה שלכם?

חוקרים מאוניברסיטת פנסילבניה פרסמו לאחרונה מחקר שעוזר לאנשים לקבוע את סוג השינה שלהם ומה זה אומר על הבריאות הכללית שלהם. הנתונים, שפורסמו בכתב העת Psychosomatic Medicine, הורכבו מ-3,683 מבוגרים בגיל העמידה בארצות הברית שנבדקו במהלך עשור. המשתתפים דיווחו על מצבים בריאותיים כרוניים ומדדי שינה - משך השינה, שביעות רצון, סדירות, ערנות ויעילות - פעמיים במהלך המחקר.

לאחר מכן סיווגו החוקרים את המשתתפים לאחד מארבעה סוגי שינה שונים:

  • כאלה שישנים טוב: אלה שהיו להם הרגלי שינה אידיאליים
  • ישנים בסופי שבוע: אנשים שישנו שינה לא סדירה, מופחתת בימי חול וישנו זמן רב יותר בסופי השבוע או בימי החופש שלהם
  • ישנוני/נדודי שינה: אלה שלא ישנו הרבה זמן והיו ישנוניים בשעות היום
  • אנשי התנומות: אנשים שישנו טוב אבל בעיקר דרך תנומות תכופות במהלך היום
אישה עייפה במיטה. Maridav, ShutterStock
אישה עייפה במיטה/ShutterStock, Maridav

"אני חושב שארבע הקטגוריות שהם הסבירו היו דרך טובה לסכם את הספקטרום הרחב של מה שאנחנו רואים בהפרעות שינה קליניות... וסוג המטופלים שמגיעים למרפאה שלנו", אמר ד"ר. קנת לי, המנהל הרפואי של המרכז להפרעות שינה לרפואה באוניברסיטת שיקגו שלא היה קשור למחקר.

"עכשיו, ברור שאנחנו לא רואים את אלה שישנים היטב. אם אתה ישן טוב, אתה לא הולך לראות רופא שינה. אבל לעתים קרובות אנו רואים את הקטגוריות האחרות", אמר.

יותר ממחצית ממשתתפי המחקר נפלו לקטגוריות "התת-אופטימלית" של תנומות או נדודי שינה. לאורך תקופת המחקר בת 10 השנים, סוג השינה של המשתתפים נשאר במידה רבה זהה.

"תוצאות אלו עשויות להצביע על כך שקשה מאוד לשנות את הרגלי השינה שלנו מכיוון שבריאות השינה מוטבעת באורח החיים הכללי שלנו. זה עשוי גם להצביע על כך שאנשים עדיין לא יודעים על חשיבות השינה שלהם ועל התנהגויות בריאות השינה", אמרה מחברת המחקר סומי לי בהודעה לעיתונות.

חוקרים מצאו כי אלה הסובלים מנדודי שינה נוטים יותר לפתח מצבים בריאותיים כמו סוכרת, מחלות לב וכלי דם ודיכאון. גם לנמנמים היה סיכוי גבוה יותר לפתח את המצבים האלה, אבל פחות סיכוי מאשר אלה הסובלים מנדודי שינה.

זה ומחקרים אחרים מראים "יש הרבה יתרונות בריאותיים במונחים של שינה אופטימלית", אמר לי. בנוסף לסיכון המוגבר למחלות לב או שבץ מוחי, דפוסי שינה לא סדירים עלולים להחמיר את הסיכון לפתח סוכרת, דמנציה או הפרעות מצב רוח.

שינה "נותנת למוח הזדמנות להתחדש", אמר לי. "ולכן זה עוזר לשטוף הרבה מהדברים שהמוח שלך צריך לנקות".

בעוד שרוב כולם יודעים שנדודי שינה הם בעיה, נמנום מוגזם יכול גם להסוות בעיות שינה. "הדאגה שלי עם תנומות קצרות היא שזה עשוי להצביע על בעיית שינה בסיסית - כמו, למשל, אי שינה מספקת או שינה באיכות ירודה", אמרה ד"ר מירה טאדרוס, אסיסטנטית פרופסור לרפואה בבית הספר לרפואה של איכאן ב-Icahn. הר סיני בניו יורק.

"חשוב אם מישהו שם לב שהוא צריך לנמנם כשלא היה צריך לנמנם לפני כן, או סתם מוצא את ישנוניות אחר הצהריים קצת יותר חמורה, כדי באמת להעריך את השינה ואת איכות השינה שלו", אמרה טדרוס.

אנשים שמשלימם שינה בסופי שבוע או בימי החופש שלהם צריכים לחשוב גם על הרגלי המנוחה שלהם.

"גם זה לא אופטימלי. זה יהיה אידיאלי לקבל את אותה כמות שינה מספקת [כל לילה]. ...אני חושב שרבים מאיתנו אשמים בזה, שבו אנחנו נשארים ערים עד מאוחר כדי להספיק עבודה, או התחייבויות משפחתיות או דברים מהסוג הזה, ואנחנו פשוט מתוחים כל כך, ואז אנחנו פשוט משלימים שעות שינה", אמר לי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully