וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו הדרך הכי טובה לשלב חלבונים בתפריט שלכם

עינת מזור בקר

עודכן לאחרונה: 24.4.2024 / 1:35

חלבונים לא רק בונים את הגוף שלנו, אלא גם תורמים לתחושת שובע ומסייעים לירידה במשקל. דיאטנית מסבירה איך עושים זאת בצורה הכי טובה

חלבונים הם אבני הבניין של הגוף שלנו, הם ממלאים תפקיד חיוני בבניית ותיקון רקמות, ייצור אנזימים והורמונים, ותפקוד תקין של המערכת החיסונית. הם מהווים מרכיב חשוב בתזונה מאוזנת ובריאה, לצד פחמימות ושומנים. מקורות מזון עשירים בחלבון כוללים בשר רזה, עוף, דגים, ביצים, מוצרי חלב דלי שומן, קטניות, אגוזים וזרעים.

שילוב נכון של חלבונים בתזונה יכול להביא למגוון יתרונות בריאותיים. ראשית, חלבונים תורמים לתחושת שובע ממושכת יותר בהשוואה לפחמימות ושומנים, הודות לקצב העיכול האיטי שלהם. תכונה זו יכולה לסייע בוויסות התיאבון, הפחתת צריכת הקלוריות ושמירה על משקל תקין. שנית, חלבונים חיוניים לבניית ושימור מסת שריר, במיוחד בשילוב עם פעילות גופנית קבועה. שמירה על מסת שריר תקינה חשובה לחילוף החומרים, חוזק וניידות, במיוחד עם העלייה בגיל.

עם זאת, חשוב לצרוך חלבונים בכמות מתונה ומותאמת אישית. צריכת יתר של חלבון (מעל 2 גרם לק"ג משקל גוף ליום) עלולה להעמיס על הכליות, במיוחד בקרב אנשים עם בעיות כליה קיימות. לכן, מומלץ לצרוך בין 0.8 ל-1.2 גרם חלבון לכל ק"ג משקל גוף ביום, בהתאם לגיל, מין, מצב בריאותי ורמת פעילות גופנית.

סלט עוף. ShutterStock
סלט עוף/ShutterStock

כיצד לשלב חלבונים בתזונה היום יומית?

  • הקפידו לכלול מקור חלבון איכותי בכל ארוחה - בשר רזה, עוף, דגים, ביצים, מוצרי חלב דלי שומן או קטניות. זה יסייע בחלוקה מאוזנת של החלבון לאורך היום.
  • שלבו קטניות כתחליף לבשר בחלק מהארוחות - הן מספקות חלבון מלא לצד סיבים תזונתיים, ברזל ונוגדי חמצון.
  • הוסיפו כף אבקת חלבון או יוגורט דל שומן לשייקים ולחביתיות - לתוספת חלבון בארוחות הבוקר או כחטיף.
  • בחרו בחטיפים עשירים בחלבון כמו יוגורט יווני, גבינה דלת שומן, חומוס או אגוזים - לשילוב נוח של חלבון בין הארוחות.
  • נסו להחליף חלק מהפחמימות בארוחה בחלבון - למשל, הוסף חזה עוף לסלט במקום קרוטונים.
  • הכינו מנות עשירות בחלבון מראש - כמו תבשיל קטניות, קציצות הודו או סלט טונה. הכנה מראש מאפשרת זמינות וקלות לשילוב בארוחות.
סלט עדשים שחורות ובטטה. אלון מסיקה
לא לשכוח לאכול קטניות/אלון מסיקה

לאנשים עם סוכרת, בחירה נכונה של מקורות חלבון היא בעלת חשיבות מכרעת. עדיף להתמקד במקורות חלבון דלי שומן, כגון בשר רזה, עוף ללא עור, דגים, מוצרי חלב דלי שומן וקטניות. מקורות אלה מכילים פחות שומן רווי, הקשור לסיכון מוגבר למחלות לב, שהן סיבוך נפוץ של סוכרת. קטניות, כגון שעועית, עדשים וחומוס, הן אפשרות מצוינת, שכן הן מספקות לא רק חלבון, אלא גם סיבים תזונתיים. סיבים תזונתיים מסייעים בוויסות רמות הסוכר בדם, תורמים לתחושת שובע ומקדמים בריאות מערכת העיכול.

מנגד, רצוי להימנע או להפחית משמעותית צריכה של מזונות מעובדים עתירי שומן ונתרן, כגון נקניקיות, המבורגרים ומוצרי בשר משומרים. מזונות אלה עלולים לתרום לדלקת כרונית, עמידות לאינסולין והחמרה בבקרת הסוכרת. חלוקה אסטרטגית של צריכת החלבון לאורך היום, תוך שילובו עם פחמימות מורכבות בכל ארוחה, עשויה לתרום לאיזון רמות הסוכר ולמניעת תנודות חדות.

בנוסף לכמות ואיכות החלבון, חשוב לשים לב לשיטות הבישול. העדיפו לשיטות בישול בריאות כמו אפייה, צלייה, גריל או אידוי, על פני טיגון עמוק או צלייה ממושכת. תיבול הבשר או הקטניות בעשבי תיבול, מיצי לימון ותבלינים יכול להעצים את הטעם ללא תוספת מלח, שומן או סוכר מיותרים.
לסיכום, שילוב מושכל של חלבונים איכותיים בכמות מתונה הוא חלק חשוב בתזונה בריאה ומאוזנת, ובמיוחד עבור אנשים המתמודדים עם סוכרת. בחירת מקורות חלבון נכונים, תוך מתן עדיפות למזונות דלי שומן ועשירים בסיבים תזונתיים, יכולה לתרום משמעותית לניהול מיטבי של המחלה ולבריאות כללית טובה יותר. עם זאת, חשוב להתאים את התזונה באופן אישי, תוך התחשבות בגורמים כגון גיל, מין, פעילות גופנית ומצב בריאותי כולל.

עינת מזור בקר היא דיאטנית סוכרת במרפאת ההשמנה במרכז DMC לטיפול בסוכרת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully