וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי כיסאות ריקים: איך נכין את הנפש לליל הסדר השנה

אריה מונק

עודכן לאחרונה: 21.4.2024 / 13:46

מאות בתים בישראל ישבו השנה לשולחן החג בהרכב חסר. מנכ"ל עמותת "בית חם" לבריאות הנפש עם כלים מעשיים שיעזרו אולי במעט להקל על חסרונם של אלפים שהלכו מאיתנו השנה

מדליקים נר ראשון על חנוכיות עם תמונותיהם של בני משפת ביבס בכיכר החטופים. דנור אהרון Danor Aharon, אתר רשמי
לדבר, למרות שקשה. שולחן החג הריק בכיכר החטופים/אתר רשמי, דנור אהרון Danor Aharon

בכל שנה, חג הפסח מגיע עם הבטחה של חידוש, רעננות וחירות. אך לא תמיד המציאות מתאימה לציפיות. בפסח הקרוב, אלפי כיסאות ריקים יעטפו את שולחנות הסדר של מאות משפחות בישראל, משפחות המתמודדות עם אובדן אהובים בעקבות אירועי 7 באוקטובר בפרט, ומלחמת חרבות ברזל בכלל. הורים שכולים, ילדים יתומים, אלמנות ואלמנים, אחיות ואחים ומעגלים רחבים נוספים המושפעים השנה מהאובדן הקשה.

מה ניתן לעשות כדי להתכונן רגשית לחג החסר והמורכב הזה? האם אפשר למצוא שמחה אמיתית במציאות קשה זו? ואילו דרכים יש לנו להתמודד עם האתגר הזה? הנה מספר כלים שיעזרו לנו לצלוח את החג הקרוב.

התכוננות רגשית

מודעות לרגעים הקשים היא בסיס חשוב, כלומר, הידיעה שרגעים אלו יהיו שם, תעזור לנו להתמודד איתם כשהם יתרחשו ולהתאושש מהם לאחר מכן. חשוב להבין שהרגעים הקשים הללו הם חלק בלתי נפרד מהחיים כרגע ושאין דרך להימנע מהם אלא רק להתכונן אליהם נפשית ולקבל אותם, כפי שהם, עם כמה שפחות מאבקי נפש פנימיים שעשויים להיות חסרי תועלת אל מול המציאות.

החג כזיכרון

אפשר להיעזר בחג הפסח כזמן לזיכרון ולהוקרה של האהובים שאינם איתנו עוד. בדרך זו נוכל להעביר את המורשת שלהם הלאה, ולהזכיר את הדרך בה הם תרמו לחיינו. ההתכנסות המשפחתית היא הזדמנות לחזק את זיכרונם בצורה חיובית ומעצימה בקרב החיים, אם באמצעות סיפורים מעוררי השראה, ואם באמצעות שיתוף בחוויות אישיות ויומיומיות. לעיתים נטיית לבנו, היא לא לדבר על אלו שלא איתנו, לא להזכיר אותם, לא כי הגעגוע לא קיים, אלא במחשבה שלא להכאיב יותר לקרובים להם, שסבלו כאב די והותר. נכון, זה קשה ומעציב ובכל זאת, מומלץ שלא להימנע "מעיצוב הזיכרון", כל אחד בדרכו, והחג הוא הזדמנות לכך. הרצון של אדם שלא לדבר על היקיר שאיננו, נובע מתהליך טבעי של התמודדות עם אובדן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הכל על ניהול קהילה. Unsplash
להישען על אנשים אחרים. שווים. כאלו שהיו שם ומבינים את התחושות שלכם/Unsplash

הישענות על הקהילה

זו אולי הפעולה החשובה ביותר שרבים ממעיטים בחשיבותה, ולא בצדק. היא יכולה לשנות חיים. לא פחות. למרות הנטייה המוכרת אצל רבים להתבודדות ברגעים הקשים, התחברות לקהילה, בעיקר קהילה שמבינה ותומכת, עם עדיפות לשייכות לקבוצת השווים, אנשים שחוו בעצמם אובדן של קרוב משפחה, יכולה להביא נחמה וחיזוק. חשוב להבין שאין צורך להתמודד עם הקשיים לבד ושישנם אנשים שיכולים לעזור לנו ולתמוך בנו.

התמקדות במשמעות העמוקה של החג

חג הפסח מביא אתו הזדמנות להתייחס לערכים העמוקים של החירות והשחרור. במקום להתמקד רק בצרכים הטכניים של החג, ניתן להתמקד ביכולת שלנו לחיות בחירות פנימיות שכוללת חוסן פנימי עמוק, כזה שאינו תלוי בנוכחותם של אחרים. ניתן גם לבחור בחירות ושחרור בעזרת חיבור רוחני, כולל הבנה שיש דברים נסתרים שגדולים מאיתנו ואינם בשליטתנו.

התמקדות בריפוי הנפש

אל תתביישו לטפל ולבקש עזרה. ריפוי הנפש יכול וצריך פעמים רבות לכלול שיחות עם אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש, דבר שיכול להקל עלינו ולסייע בהתמודדות עם התחושות הקשות בזמן החג.

בפסח הקרוב ייתכן ונחווה חוויות קשות וחדשות, כאלו שלא מוכרות לנו, כולל צער גדול על האובדן. מעבר ליכולת הטבעית של הנפש להכיל ולהתמודד, אני בטוח שאם נגיע לחג מוכנים ובמודעות, נצליח, ואף נחבק, כל התמודדות שתגיע לפתחנו. בתפילה שעוד נצא מחוזקים מאי פעם, ונזכה לחג של גאולת ובריאות הנפש.

"בית חם" לבריאות הנפש פתחה קו סיוע חם לטובת התמודדות עם משברים נפשיים שהגיעו כתוצאה מהמלחמה. במוקד שמספרו *9518 זמינים אנשי מקצוע רבים, כולל עובדים סוציאליים קליניים, פסיכולוגים ועוד. עמותת "בית חם" מעניקה שירותי טיפול ושיקום בקהילה כבר מעל 27 שנה. אלפי אנשים המתמודדים עם משברי חיים שונים זוכים לתהליך טיפולי-שיקומי, באמצעות צוות של כ-450 עובדים עם ניסיון טיפולי רב הנותנים מענה מקצועי, מגוון ורגיש לכל מגזר, על מורכבויותיו. העמותה מפעילה שבע מרפאות לבריאות הנפש ברחבי הארץ, ושני גופים גדולים לטיפול וליווי נפגעות ונפגעי טראומה מינית - מרכז "בנפשנו" ומרכז "בליבנו" ומערך שיקום מהגדולים בישראל.

הכותב הוא מנכ"ל עמותת "בית חם" לבריאות הנפש, זוכה פרס זוסמן-ג'וינט על פעילותו למען מתמודדי הנפש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully