וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילד מתנגד ומתעקש כל הזמן? זה מה שאתם צריכים לעשות

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 16.4.2024 / 11:48

אתן לא מסכימות למשהו אבל הילד ממשיך להתעקש? כך תסגלו הורות קשובה למרות הרגע המאתגר

ילד בוכה. ShutterStock
חשוב לתת מקום לרצון של הילד/ShutterStock

הגיע הערב, הילד כבר נכנס למיטה, אבל רגע לפני השינה הוא מבקש, שלא לומר דורש: "אמא, אני רוצה גלידה!". מאחר וזה משהו שאתן ממש לא מסכימות שיקרה, נוצרת כאן אי הלימה בין הרצון של הילד לבין זה שלכן. הוא ממשיך להתעקש וגם לבכות ואתן מוצאות את עצמכן מתרגזות, אולי גם מרימות את הקול, וכל האווירה הנעימה שקדמה לוויכוח נעלמת כלא הייתה.

אז איך באמת אפשר להתמודד עם הסיטואציה?

קודם כל, לתת מקום לרצון של הילד- הוא מבחינתו רוצה את הגלידה כרגע, אפשר להגיד לו: "אני מבינה שאתה מאוד רוצה לאכול את הגלידה עכשיו", לאחר מכן נסרב בתוספת הסבר: "כבר ציחצחת שיניים ולא כדאי לאכול מתוק לפני השינה, לכן לא תאכל גלידה היום", ואז תוכלו להציע אופציה אחרת שכן מתאימה מבחינתכן, למשל: "נוכל לשמור את הגלידה למחר בצהריים". העקרון הוא לתת מרחב מקבל ומאפשר, להיות קשובות לרצונות של הילד ולא לבטל אותם, אך במקביל לא לבטל את הערכים, והרצונות שלכן כאמהות. במילים אחרות - לקדם את המוטיבציות של עצמכן, של הילד ושל הקשר מתוך גישה החותרת למפגש בכבוד ובהדדיות.

פעמים רבות, כשהילד יגיד "לא" למשהו שאתן מבקשות ממנו או יתעקש על משהו שלא הולם את הערכים שלכן, התגובה שלכן תהיה אוטומטית ולא תעצרו לחשוב מה בעצם הילד רוצה. זה קורה מאחר ולכל אחת מאיתנו יש כפתורים שאם ילחצו עליהם זה יפעיל אצלה משהו אוטומטי. ברגע שתהיו קשובות יותר ומודעות לכפתורים האלה, יהיה לכן יותר קל להתמודד עם סיטואציות בהן הרצונות שלכן ושל הילד פשוט מתנגשים.

תוכלו לבחור את התגובות שלכן ממקום קשוב וחומל ולא לתת לתגובות אוטומטיות לנהל אתכן. אפשרו לתחושות ולרגשות של הילד להתקיים, אל תתעלמו מהם, אך אל תשכחו שהמשימה שלכן היא להתוות את הדרך בכבוד ובהדדיות.

אז איך ניתן לראות את הילד ממקום קשוב וחומל?

ראשית, תנו לגיטימציה לרצונות שלו ודעו איך "לסרב מבלי לדחות". במקביל, שימו לב שאתן מספיק קשובות אליו ביומיום. הנה כמה דוגמאות אפשריות ליישם זאת:

1. הכניסו זמן ביום בו אתן לגמרי נוכחת עם הילד, בלי הסחות דעת כמו נייד, טלוויזיה או התעסקות במטלות הבית תוך כדי.
2. גלו אמפתיות לרגשות של הילד - אם הוא קיבל מכה, נפל או סיפר לכן משהו שקרה לו - גם אם בעינינו זה נראה שולי להתייחס, הביעו אמפתיה. אל תגידו "לא קרה כלום" כי בעיניו כן קרה.
3. שמשו מודל - התנהגו בעצמכן לפי הערכים שאתם מצפות מהילד. איך אתן יכולות לדרוש מממנו משהו שאתן לא עושות בעצמכן? למשל לאכול בריא כשהוא רואה אתכן זוללות ממתקים בערב?
4. תנו לילד להוביל ולהחליט בכל מיני סיטואציות במהלך היום כמו לבחור בין שני משחקים או בין פעילויות שאפשר לעשות אחרי הגן.

גם אם זה נראה מאוד רחוק, השינוי הגדול בסופו של דבר יגיע בעקבות שינוי המודעות שלכן כאמהות ומתן תשומת הלב, הקשב והחמלה לעצמכן ולילד.

ילד כועס ליד שולחן אוכל. ShutterStock
גם אם זה נראה מאוד רחוק, השינוי הגדול בסופו של דבר יגיע/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully