וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מבשרים בשורות רעות לילדים קטנים?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 16.4.2024 / 11:51

איך משרים תחושת ביטחון ובאילו מילים כדאי להשתמש? כך תסבירו לילדים על אובדן של מישהו אהוב

אימא ובת מסתכלות מהחלון. Natalia Bostan, ShutterStock
ילדים זקוקים לכן כגורם מתווך, המסביר להם את המציאות כפי שהיא/ShutterStock, Natalia Bostan

נושא האובדן הוא נושא כאוב, מפחיד ולא פשוט לנו, כמבוגרות, לכן כשזה נוגע להעברת הסבר כל כך רגשי לילדים, אתן עלולות להיבהל, להתבלבל או להעלים את הסיטואציה בהסחת דעת. לא מעט אמהות חוששות לדבר עם ילדיהן הקטנים על המוות, בין אם מדובר בכלב שהלך לעולמו או בסבתא שנפטרה, מתוך הרצון להגן עליהם מכל כאב וחוסר נוחות וגם מהפחד שהם לא בדיוק יבינו.

דנה חובש, מדריכת הורים מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך, טוענת כי הילדים דווקא רואים, שומעים ומרגישים הכל, אך יחד עם זאת הם פרשנים גרועים. הם שומעים אתכן מדברות בבית, מקשיבים לסביבה ומרגישים את השינוי בהתנהגות ובטון הדיבור שלכן. לכן חשוב לא להסתיר ולא להשאיר ילד עם חוסר בהירות שכזו, כי הוא עלול למלא את החלל שנוצר בדמיון שיכול להיות מפחיד עוד יותר מהמציאות.

למה הילדים זקוקים?

ילדים זקוקים לכן כגורם מתווך, המסביר להם את המציאות כפי שהיא, בהתאמה לשלב ההתפתחותי שלהם. הם תלויים במילים שלכן ולהרגשת הביטחון שאתן משרות עליהם להמשך התמודדות והתפתחות. מחקרים שנעשו בנושא מגלים כי כשמתווכים לילדים קטנים מידע בצורה קונקרטית לגבי המוות זה מסייע להם, ואילו כשמבוגרים בסביבה מעורפלים או נמנעים מלספר עובדות אובייקטיביות, הילדים חווים קושי.

אז איך כדאי לתווך?

דברו עם הילדים בזמן רגוע ולא בזמן סערת רגשות. כשאתן נסערות הילד עלול לקלוט זאת דרך מסרים בלתי מילוליים וזה עלול להקשות עליו. היו ענייניות ואל תפחדו להשתמש במילה "מוות" על כל הטיותה ולהוסיף אותה לאוצר המילים הטבעי של הילדים. ציינו עובדות אמיתיות בקצרה, לדוגמא: "סבתא מתה כי הייתה מאוד מאוד חולה ומבוגרת מאוד". תנו דגש על ה"מאוד" כדי שלא יחששו למות כשהם חולים. בכדי לתת להם הרגשת ביטחון, ענו על כל השאלות שמטרידות אותם, העבירו להם את המסר שבבית שלכם מדברים על הכל. כל שאלה מקובלת ואתן לא מסתירות מהם דבר. כך תדגימו להם מודלינג של פתיחות, כנות ואמון.

ילדים בשנותיהם הראשונות מבינים את העולם באופן קונקרטי ומוחשי, לכן חשוב לא להשתמש במטאפורות והסברים כמו "סבתא ישנה" או "סבתא בשמיים". זה עלול לגרום להם לחשוש מללכת לישון או לטוס במטוס בשמיים, כדי לא לפגוע בסבתא. תנו מקום לכל רגש שיעלה (פחד, כעס, עצב), היו אמפתיות לרגשות ולהתנהגויות שיצוצו ושתפו אותם גם ברגשות שלכן, למשל: "גם אני עצובה, נוכל להיזכר ולהתגעגע יחד". עצב הוא חלק מקשת הרגשות שלנו. לא צריך להסתיר ולהדחיק, אלא לתווך את העצב כדבר נורמלי שמותר לחוות אותו. אם הילדים שואלים אם גם אתן תמותו, ענו בכנות "כן, כולנו נמות אחרי שנהיה זקנים מאוד, מאוד, מאוד".

סמכו על הילדים שלכן, גם אם הם יפחדו או יעצבו מאוד, הם מסוגלים להתמודד ויצליחו להמשיך הלאה. הקשיבו להם, היו בקושי יחד איתם, ענו להם לשאלות, חבקו ועודדו אותם ברגעים הקשים.

אמא מלווה את בתה ליום הראשון בגן. ShutterStock
ילדים בשנותיהם הראשונות מבינים את העולם באופן קונקרטי ומוחשי, לכן חשוב לא להשתמש במטאפורות והסברים/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully