וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אני הרבליסט קליני, וזה הטיפול הטבעי שעוזר למחלת העור של הקיץ

ירון סופר

עודכן לאחרונה: 16.4.2024 / 14:57

כ-15 אחוזים מכלל האוכלוסייה, גברים ונשים סובלים מסבוריאה, שלא רק מלווה בגירודים ומראה עור אדמומי, אלא גם גורמת לבושה. ירון סופר, הרבליסט קליני, מסביר איך ניתן לטפל בבעיה בדרכים טבעיות

סבוריאה. ShutterStock
לא רק מטרד, גם מקור לבושה. סבוריאה/ShutterStock

ישראל היא מדינה חמה מאוד, האביב כבר כאן וגם ימי הקיץ החמים ממש מעבר לפינה. החום מביא איתו לא מעט פגעים לעור שלנו ולקרקפת. את התופעות השכיחות היא סבוריאה. מדובר במצב בו קיימת הפרשה עודפת של חלב אל העור. החלב מיוצר בתוך בלוטות החלב הממוקמות בדרמיס, מתוך בלוטת החלב יוצאת צינורית דקה המתחברת למעטפת השערה. החלב מופרש דרך אותה צינורית וגולש על פני מעטפת השערה ומשם מופרש על פני העור ומקנה לו את מראהו השמנוני - אזור הקרקפת והפנים עשיר במיוחד בבלוטות אלו והתייבשות החלב עם שכבת העור החיצונית ביותר הנושרת באופן קבוע, יוצרת את הקשקשים הנראים בעיקר בפנים ובראש.

שילוב של הפרשת שומן עם תהליך דלקתי בעור נקרא סבוריאה דרמטיטיס, כאשר 15 אחוזים מכלל האוכלוסייה, גברים ונשים סובלים מתופעה זו. מי שסובל מסבוריאה, סובל לכל אורך עונות השנה, אבל בקיץ בשל החום יראה ביטויים מחמירים יותר, כי הגוף שלנו מזיע יותר, מה שיכול לגרום גם לפטריות מתחת לקשקשים. בנוסף מדובר בתופעה ויזואלית מאוד.

מה גורם לסבוריאה?

על מנת לטפל בסבוריאה מבחינת הרפואה הטבעית, קודם כל יש למצוא את מקור הבעיה וישנם שני מקורות עיקריים שאנחנו יודעים עליהם היום:

תזונה: הסבוריאה על פי הרפואה הסינית נוצרת מהצטברויות של חום ולחות במערכת העיכול ולכן גם ההקשר לאוכל שאותו אנחנו אוכלים הוא ברור, כמו מזון שמנוני, חם וחריף וכו'. החום בדרך כלל יעלה מהקיבה לריאות ומשם לעור ויצור חום ורעילות שיתבטא בתהליך דלקתי. החום המצטבר בריאות ובקיבה חודר לרמת הדם וגורם להתפשטות הפריחה ולתופעות יובש וקשקשת בעור.

סטרס: כיום ידוע שמצבי מתח ולחץ מעודדים תהליכים דלקתיים וזה יכול לקרות מגיל אפס. יש סטרס שעובר בתורשה ואז אנחנו נראה מצוקה עוברית, הגילאים השכיחים יותר הם סביב גיל שמונה עשרה פלוס, בדרך כלל נבין שהיה איזשהו טריגר, איזשהו אירוע שגרם ללחץ ומתח . כשהגוף שלנו במצב של לחץ יש זרימה לא נכונה בגוף, מה שמוביל לחום.

מליסה. ShutterStock
חליטות מקררות ומרגיעות כמו מנטה עשויות לסייע. סבוריאה/ShutterStock

ישנם מספר פתרונות טבעיים להתמודדות על תופעת הסבוריאה, כשברובם נדבר על קירור הגוף שלנו, כשהטיפ החשוב ביותר הוא לשלב ביניהם על מנת להגיע לתוצאה הרצויה:

1. הקפדה על תזונה נכונה תעזור לשיפור מהיר יותר: יש להימנע ממזונות שמנוניים וחמים, להימנע ממאכלים חריפים, מטוגנים וכמובן גם מאלכוהול ומקפאין שעלולים להחמיר את המצב. גם תבלינים נחשבים 'חמים' ויש להימנע מהם, כמו: פלפל שחור, קינמון ואגוז מוסקט. לעומת זאת, יש להרבות באכילת סיבים תזונתיים, דגנים מלאים כמו אורז מלא וחיטה מלאה וירקות ירוקים, עלים, נבטים וכו' הנחשבים למקררים.

2. הורדת סטרס: בכל הקשור להורדת המתח הנפשי מומלץ על פעילות גופנית מתונה, לא חדרי כושר או פעילות אינטנסיבית, אלא פעילות שגם תגרום לרגיעה וזה כמובן אינדיבידואלי לכל אחד ואחת.

3. שילוב טיפול צמחי שיתרום לרגיעה:

חליטות מקררות ומרגיעות כמו מנטה, שעליה הירוקים והרעננים פותחים ומרעננים את הנשימה, מרגיעים ומשחררים כעסים וממריצים את המחשבה. צמח המליסה הידועה כטוניק למערכת העצבים, כמרגיעה במצבי אי שקט, קשיי שינה וכמשככת כאב.

סקוטלריה סינית ידוע גם בשם צמח הקערורית הסינית, משמש מזה אלפי שנים ועד היום את הרפואה הסינית המסורתית להרגעה ושחרור במצבים של חרדות, חוסר שקט, לחץ דם, קשיי שינה וכו'. כשבנוסף מדובר גם בצמח אנטי דלקתי שמסייע במצבים של חום ולחות ובדלקות וזיהומים.

אומגה 3 שהוא תוסף תזונה הנחשב לטוב ביותר לבעיות עור ועוזר לאזן חילוף תאים. מדובר בחומצת שומן המשתייכת לקבוצת חומצות השומן הרב בלתי רוויות והיא הכרחית לתפקוד אופטימלי של כל תא בגופינו. תפקידה העיקרי של אומגה 3 הוא אנטי דלקתי, מפחיתה תהליכי דלקת בגוף.

4. שימוש במוצרים חיצוניים. זה נכון שלא מדובר בטיפול, אך מכיוון שסבוריאה זו תופעה מאוד חיצונית וויזואלית, הטבה במראה שוברת את מעגל הסטרס ומביאה לרגיעה מסוימת שתעזור בתהליך הריפוי.

יש לחפש מוצרים שיקלו על הגרד והפטרת ושיוסיפו לשימון העור ויביאו לריכוך ולשיפור מצב העור והנראות שלו. חשוב מאוד להבין שלא מדובר בתכשיר שירפא, אך בהחלט יעזור להטבה מסוימת בעיקר נפשית. אליהם יש להוסיף כל שמפו אן תכשיר שמטפל בקשקשת, אך חשוב מאוד לא להתקבע על תכשיר אחד מכיוון שהגוף מתרגל ואז התכשיר לא משפיע. במידה ורואים הטבה לאחר שימוש בתכשיר כלשהו, יש לרווח בין הימים בהם משתמשים בו ואף לנסות ולהחליף מדי פעם תכשירים כדי שהגוף ימשיך להגיב ולא יתרגל.

הכותב הוא הרבליסט קליני, ברא צמחים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully