וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העתיד כבר כאן: הפיתוחים האחרונים בעולמות הסרטנים הכרוניים

על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, בכל חודש מתגלים רק בישראל כ-2,750 חולי סרטן חדשים. איך מתמודדים עם המחלה בשנת 2024? התשובות בפנים

רופא ורופאה מביטים בצילום ריאות. ShutterStock
בכל חודש מתגלים רק בישראל כ-2,750 חולי סרטן חדשים/ShutterStock

מחלת הסרטן היא מחלה המוכרת כיום כמעט בכל בית בישראל. על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, בכל חודש מתגלים רק בישראל כ-2,750 חולי סרטן חדשים. בעולם, עם זאת, אובחנו בשנת 2020 כ-19.3 מיליון בני אדם החולים בסרטן, כאשר על פי הערכות, בשנת 2040 עתיד מספרם לגדול לכ-28.9 מיליון.

"במשך עשורים, הטיפול המקובל במחלה היה כימותרפיה, רדיותרפיה וכירורגיה, אך הנתונים המשמעותיים, יחד עם העובדה כי המחלה מובילה גם לתמותה גבוהה במדינות המערביות, הביאה איתה עשרות אם לא מאות פיתוחים חדשים בתחום - חלקם ידועים וטריוויאליים יותר או פחות, וחלקם יעצבו את עתיד האונקולוגיה בעולם - כאשר המשותף בין כולם הוא העובדה כי בשונה מהטיפולים הישנים שהיו מכוונים למחלה עצמה ולא לחולה, התקדמנו לטיפולים אישיים ומכווני מטרה. בזכותם אנחנו נכנסים לעידן הטרנספורמציה במחקר לחדשנות, בשביל להגיע לטיפולים שהם פורצי דרך", הסבירה ד"ר ננה בן צבי, המנהלת הרפואית של חברת נוברטיס ישראל.

גבר צעיר מאושפז בבית חולים. ShutterStock
לימודי מכונה מסייעים בסקירה של בדיקות הדמייה (דימות, כמו למשל ממוגרפיה) או CT/MRI של המוח/ShutterStock

AI ולימודי מכונה

שני אמצעים שנועדו לעזור לאונקולוגים ולנותני שירות ברפואה לשפר את איכות הטיפול. הם מאפשרים להאיץ אבחון, לקדם טיפול, ולבצע תהליך מדוייק יותר. לימודי מכונה מסייעים בסקירה של בדיקות הדמייה (דימות, כמו למשל ממוגרפיה) או CT/MRI של המוח. היתרון שלהם הוא שהם יכולים לעבור מהר יותר על סדרה של הדמיות, לבצע השוואה, ובחלק מהמקרים להגיע לאבחנה מדוייקת יותר אפילו מהרופאים המנוסים ביותר. סרטן שד וסרטן המעי הגס אלו שני הסרטנים הנפוצים ביותר, וישנם נפחים מאוד גדולים של בדיקות מכוונות עבורם. במקרה הספציפי הזה, לימודי מכונה יכולים לתת משמעות גדולה במיוחד - אבחון מהיר שמוביל לטיפול מהיר, שיכול להציל חיים.

רפואה גנטית

נכון להיום, רפואה גנטית מאפשרת ללמוד ולנתח מידע גנטי (ספציפית DNA) על מנת להבין טוב יותר את הבסיס הגנטי של הסרטן. מדובר בפיתוח שאמנם פותח כבר לפני עשור, אבל היום אנחנו מדברים על רפואה גנטית שלמה, שהפכה להיות לאמצעי מאוד משמעותי בהחלטה הטיפולית בקרב חולים אונקולוגים. כיום, יש לנו את היכולת להשוות מידע גנטי של בן אדם למבנה הגנטי של הגידול. זה מאפשר לנו לטפל לא רק בחולה עצמו אלא גם לראות את הבסיס הגנטי של בני משפחה אחרים ולהבין איך לטפל גם בהם אם יש צורך.

מודלים תלת מימדיים של גידולים עבור כל חולה

כשאנחנו מדברים על התאמה גנטית, יש לנו גם את היכולת לקחת תאים סרטניים מהאיבר של החולה עצמו ולגדל אותם מחוץ לגוף, במעבדה בתלת מימד. אלה תאים שמשכפלים ונושאים את אותם מאפיינים שיש בגידול בגוף אדם. מדובר במודלים חשובים מאין כמותם בהתקדמות הרפואה, כיוון שהם משמרים מאפיינים של הגידול האמיתי, כולל גנטיקה, חלבונים ומראה, ומאפשרים לחוקרים ולרופאים לבצע מניפולציות ופעולות על מנת לבדוק לאיזה טיפולים מגיבים התאים האלה, ובכך להיות הרבה יותר מדויקים מול המטופל עצמו.

חלקיקים קטנטנים (Nano practicals)

אחת מפריצות הדרך של השנים האחרונות, אלו חלקיקי ה"ננו", חלקיקים שמתוכננים בצורה כזו שהם יכולים לספק טיפולים נגד הסרטן ולהגיע ישר לתוך תאי הגידול עצמם. החלקיקים הללו זעירים, בטיחותיים לגוף, יציבים וכן יכולים להישאר בתוך הגוף הרבה זמן ולאפשר שחרור של חומרים אנטי סרטניים באיטיות עם הרבה פחות תופעות לוואי. בנוסף, לחלקיקי ה"ננו" יש גם יכולת להתגבר על העמידות שהתאים הסרטניים מפתחים לכל מני טיפולים במהלך הדרך, ובכך עוצרים תהליך קריטי - עמידות רב מטרתית לטיפול בסרטן.

רדיו ליגנדים

עד לפני מספר שנים, השתמשנו בחומרים רדיו אקטיביים רק לצורך מיפויים ואיבחונים. בשנים האחרונות פותח טיפול ה"רדיו ליגנדים", במהלכו מוכנסים לתוך הגוף חומרים רדיו אקטיביים שיש להם את היכולת להיצמד לקולטנים מסוימים על פני תאי סרטן, להתחבר אליהם ולהרוס אותם.

בסרטן הערמונית אצל גברים, לדוגמה, יש קולטנים בשם PSMA שבטיפול ברדיו ליגנדים ניתן להשמיד. בשנים הקרובות הטיפולים הללו צפויים להיכנס יותר ויותר לשימוש גם לאינדיקציות אחרות כמו גידולי מוח, סרטן ריאות, סרטן שד וכ'ו.

כימותרפיה תוך בטנית תחת לחץ

בעולם הגידולים הבטניים, פותחה מערכת חדישה לאספקת כימותרפיה לתוך חלל בטני תחת לחץ. בטכניקה הזו, כימותרפיה מועברת לתוך חלל הבטן בצורך ספריי, ומתרכזת באזורים של הגידול. בדרך כלל למי שיש גרורות בתוך הבטן וחושבים שזה יכול להיות מאוד מאוד אפקטיבי בחלק מהגידולים הבטניים, שהם גורם תמותה מאוד גבוה.

בעולם האימונותרפיה, במאה ה-21 היו לא מעט פריצות דרך, שאפשרו במקרים מסוימים אף לרפא מחלה גרורתית של סרטן. בעתיד, במסגרת המשך הפיתוחים בעולם האימונולוגיה לתקיפת המערכת החיסונית, בעתיד יותר נתמקד בוקצינות אישיות (כמו חיסונים אישיים) שנייצר מתאי גידול של כל חולה.

בנוסף, ההבנה כי יש אינטגרציה במערכת החיסונית במצב החיידקים במעיים של בן אדם, וכי סרטן מתפתח ברגע שהמערכת החיסונית לא יכולה לנטרל תאים סרטניים, והחיידקים שנמצאים בתוך המעיים מאפשרים לתאים הסרטניים להיות גלויים למערכת החיסונית - בשנים האחרונות נערכים מחקרי מיקרוביום שאוספים חיידקים מגופו של אדם ומשם מפתחים תרופות שיכולות להשפיע על המערכת החיסונית ולנצח את מחלת הסרטן.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
ננה בן צבי. יח"צ,
ננה בן צבי/יח"צ

אפשר לסכם ולומר בוודאות, העתיד כבר כאן. צפויים לנו פיתוחים שיהפכו את הטיפולים לטיפולים מאוד אינדיבידואלים, ההצלחות יהיו יותר טובות ויהיו יותר אפשרויות לריפוי. בנוסף, המבנה הגנטי של הטיפולים יהיה יותר ברור לנו - מה שיאפשר לרפא בצורה יותר טובה. והכי חשוב - המוטו של כלל חברות התרופות יהפוך להיות ברור - לא ימכרו יותר תרופות לחולים אונקולוגים מהמדף, אלא יספקו לכל חולה טיפול שמתאים לו עם יותר שירותים רפואיים מאשר תרופות, שישנו גם את היחסים בין מטופל למטפל ולפארמה כולה.

  • עוד באותו נושא:
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully