וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עייפים כל הזמן? 10 דרכים טבעיות להחזיר את האנרגיה לחיים

רון יפה

עודכן לאחרונה: 10.4.2024 / 9:35

אחת התלונות השכיחות היא על עייפות כרונית. על-פי הרפואה הפונקציונלית יש לכך שתי סיבות. איך תבררו אם אתם סובלים מאחת מהן, וכך תצאו ממעגל העייפות הכרונית

כך תחזקו את המערכת החיסונית/כללית רפואה משלימה

אחת מהתלונות השכיחות ביותר שאני שומע בקליניקה היא על עייפות כרונית. כאשר אנשים עייפים, איכות החיים שלהם סובלת. מטלות הבוקר הופכות להיות קשות יותר, העבודה בלתי נסבלת, ויחסים משפחתיים מתנוונים, בנוסף מתחילה הדרדרות בזיכרון ובעיות בשינה.

הרפואה הפונקציונלית היא גישה רפואית חדשנית אשר מנסה לאתר את הסיבות לבעיות בריאותיות באמצעות ההבנה שהכל קשור בהכל ובעיה במערכת אחת יכולה להיות בעקבות בעיה במערכת אחרת. לכן, לכל התסמינים שהוזכרו יש שתי אפשרויות שיכולות להיות שורש הבעיה: תשישות של בלוטת האדרנל או חולשה של המיטוכונדריה.

מהי תשישות של בלוטת האדרנל?

תשישות של בלוטת האדרנל מוגדרת כירידה בתפקוד של בלוטת האדרנל המתאפיינת בירידה תפקודית של הפרשת הורמוני בלוטת האדרנל בתבנית יומית, בייחוד הקורטיזול. בלוטת האדרנל מפרישה הורמון בשם קורטיזול. מדובר בהורמון מקבוצת הסטרואידים, המופרש כאמור מבלוטת האדרנל. זהו אחד ההורמונים החשובים ביותר ומשפיע כמעט על כל רקמה בגוף. הוא משתתף בפירוק חלבונים, מסייע לאזן את משק הפחמימות והשומן ומשפיע דרמטית על מערכת החיסון.

הורמון זה בעצם מווסת את התגובה שלנו למצבי לחץ והוא מופרש בתנודות קבועות במהלך היממה. בבוקר רמות הקורטיזול אמורות להיות גבוהות ולקראת הערב הן יורדות. לרמה הכי נמוכה שלהן הן מגיעות בלילה, לפני שאנחנו הולכים לישון. זהו כמובן המצב האופטימלי, כמו שדברים צריכים להיות. אבל כשאנחנו נמצאים במצב של סטרס נפשי או פיזי, הקורטיזול קופץ ולאורך זמן הוא פשוט לא יכול לחזור לאיזון ונשאר נמוך.

אישה עייפה במשרד. ShutterStock
עייפות. התלונה השכיחה ביותר/ShutterStock

מהן הסיבות לתשישות של אדרנל

תשישות של בלוטת האדרנל נגרמת כתוצאה מסטרס אקוטי או מתמשך. זה יכול להתחיל בפתאומיות או בעקבות מצב מתמשך של סטרס. אגב, הסטרס יכול להיות שלילי, אבל גם חיובי.

איך ניתן לדעת אם בלוטת האדרנל שלכם מותשת?

על מנת להצליח בטיפול בבלוטת אדרנל, חשוב לבדוק את תפקוד הבלוטה באמצעות בדיקת דם, בדיקת רוק או בדיקת שתן - בדיקות שאפשר לבצע בקופות החולים. בנוסף, אפשר להתחיל להבין מה קורה עם בלוטת האדרנל אם בדיקת דם לרמת הסודיום בגוף נמוכה מ-138.

מהי בעיה מיטוכנדריאלית?

הגוף שלנו מייצר אנרגיה על מנת לתפקד, לזוז ולחיות. האנרגיה הזאת מגיעה אלינו בצורת המזון שאנו אוכלים והמשקאות שאנחנו שותים. היא מגיעה לגופנו בצורה של פחמימות, חלבונים ושומנים, אבל כדי לייצר את האנרגיה הזאת הגוף שלנו הופך את המזונות הללו דרך פירוקם למולקולה הנקראת ATP, שהיא יחידת האנרגיה של התא.

את התהליך הזה מבצעת המיטוכונדריה, וכמו שכבר הבנתם, אם המיטוכונדריה של תאי המוח לא עובדת כמו שצריך, נחווה עייפות, ירידה בריכוז ובזיכרון או שנחווה תופעה שנקראת Brain Fog, ערפול מוחי.

ירידה בתפקוד המיטוכונדריאלי מתרחשת אצל כל בני האדם ככל שהם מזדקנים. בדיוק כמו אותו מכשיר סלולרי שנמצא אצלכם כבר שנים, אבל הסוללה שלו כבר לא עובדת באותה יעילות כמו שהיתה כשרכשתם אותו. היא מתרוקנת מהר ולא נותנת את אותו ההספק. ירידה בתפקוד המיטוכנדריאלי קשורה למחלות רבות כמו תסמונת התשישות הכרונית, פיברומיאלגיה, הזדקנות מוקדמת, תסמונת מטבולית , סוכרת, השמנה, מחלות לב וכלי דם, בעיות בבלוטת התריס, שחלות פוליציסטיות, תסמונת קדם ויסתית, מחלות אוטואימוניות ואפילו תסמונת Post Covid(פוסט קורנה), שהיום אנחנו יודעים שאחת מהסיבות למצב הזה היא פגיעה במיטוכונדריה.

מה עלול לפגוע במיטוכונדריה?

סטרס חמצוני, מצב בו ישנם רדיקלים חופשיים. הרדיקל החופשי הנו מולקולה לא מאוזנת בעלת מספר אלקטרונים לא זוגי בקליפתו אשר מנסה בכל דרך לאזן עצמו באלקטרון נוסף בריא בגוף. תהליך זה נקרא סטרס חמצוני. על מנת למנוע את ההשפעה של אותם רדיקלים חופשיים, אנחנו צריכים שיהיו לנו מספיק נוגדי חמצון בגוף שהם חומרי מזון המספקים את האלקטרון החסר לרדיקלים החופשיים, ובכך מונעים את השפעתם המזיקה. רדיקלים חופשיים נוצרים גם כתוצר לוואי של תהליכי ייצור אנרגיה במיטוכונדריה וגם מגיעים אלינו מבחוץ כתוצאה מחשיפה לרעלים. ברגע שאין מספיק נוגדי חמצון בתזונה שלנו זה יגרום לפגיעה בתפקוד של המיטוכונדריה.

שמן קוקוס. ShutterStock
כפית אחת לקפה. שמן קוקוס/ShutterStock

איך ניתן לדעת אם המיטוכונדריה שלי מתפקדת כמו שצריך?

בדיקות מעבדה מתקדמות כמו למשל בדיקת חומצות אורגניות בשתן היא אחת מהבדיקות הנפוצות ברפואה הפונקציונלית על מנת לגלות אם יש בעיה במיטוכונדריה. אבל אפשר לזהות בעיה זו גם בבדיקת דם רגילה בקופת החולים. רמות של גלובולין Glubulin מעל 2.8 ביחד עם רמות אלבומין Albumin מתחת ל-4, או יחס אלבומין גלובולין מתחת ל-1.5 - מעידים על חולשה של המיטוכונדריה.

10 דרכים לשפר את רמות האנרגיה שלכם בצורה טבעית?

1. אכלו תזונה עשירה בנוגדי חמצון: כמו למשל עלים ירוקים, פירות יער, ברוקולי, כרובית, קייל , תה ירוק, תרד, אבוקדו, שקדים, אגוזים, גרעינים.

2. התחילו את הבוקר בקוקטייל אדרנל המכיל: ערבבו 180 מ"ל מי קוקוס, חצי לימון סחוט ורבע כפית מלח הימלאיה ורוד.

3. שתו יותר מים: לפחות 2 ליטר מים ביום

4. חכו עם הקפה: אם אתם לא יכולים לוותר על הקפה, אז את הקפה הראשון של הבוקר שתו לפחות שעה לאחר הקימה, וניתן לשדרג אותו עם כפית של שמן קוקוס או כפית של חמאת גהי, חצי כפית קינמון, חצי כפית קקאו נע או רבע כפית מלח הימלאיה וכפית אבקת פטריות.

5. הוסיפו מזונות מאזני קורטיזול: כמו למשל אבוקדו, תרד, בננות, פולי קקאו נע ושקדים.

6. הוסיפו חליטות תה לתפריט שלכם: במיוחד תה שנקרא טולסי לפני השינה יכול לסייע בהורדת רמות קורטיזול גבוהות הגורמות לבעיות שינה.

7. המנעו מחשיפה לרעלים: הגוף שלכם יקבל רעלים ממזון מעובד, עישון, קרינה, תכשירי קוסמטיקה ומוצרי ניקוי לא טבעיים.

8. הכניסו סאונה ללו"ז: סאונה אינפרה אדום או טיפול באור אינפרה אדום, לפחות פעמיים בשבוע למשך 20 דקות, מסייעים בניקוי רעלים ותמיכה במיטוכונדריה ובאדרנל. אם אין אפשרות, גם סאונה רגילה יכולה לעשות את העבודה.

9. הזיזו את הגוף: פעילות גופנית קבוע המשלבת גם אימוני כוח וגם אימונים אירוביים.

10. השקיעו בנפש: עבודה נפשית כמו למשל תרגול יוגה, מדיטציה או מיינדפולנס יסייעו בהורדת רמות הסטרס שאתם חווים.

רון יפה N.D הנו נטורופת מוסמך בעל ניסיון של מעל 28 שנה בייעוץ, טיפול, הדרכה ולימוד בגישת הרפואה הפונקציונלית. הוא יעביר סדנא בנושא "נלחמים בעייפות - מרימים את האנרגיה", בכנס אוכלים בריא ה-14, שייערך השבוע בימים חמישי ושישי, ב-11-12 באפריל בתיאטרון גבעתיים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully