וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא משחק ילדים: משחקי התפתחות מקדמים שחשוב להכיר

בשיתוף חברת ילדודס

8.4.2024 / 10:37

למה כל כך חשוב לשחק? מומחי פסיכולוגיה התפתחותית מסבירים

משחק מונופול. PEXELS,
משחק מונופול/PEXELS

השנים הראשונות לחיי האדם הן שנים קריטיות מבחינה התפתחותית. בשנים אלו הילדים שלנו "עושים אוניברסיטה" וקולטים כמות עצומה של מידע. הם לומדים להכיר את עצמם ואת העולם שסביבם, מפתחים מגוון סוגי יכולות והופכם מיילודים רכים לילדים בעלי אופי ודעה. כאן במאמר נדון בחשיבות של המשחק על שנות ההתפתחות הראשונות וגם ניתן טיפים לשמירה על בריאות והיגיינה בקרב ילדים. חשבתם שבחירת משחק זה משחק ילדים? אז כנראה שלא ממש… קראו את הכתבה ששוברת מיתוס ושמה את המשחק במקום הראוי לו במדף מקדמי ההתפתחות החשובים ביותר בשנים הראשונות.

השפעת המשחק על רכיבי ההתפתחות השונים:

לאורך שלבי ההתפתחות של הילד ניתן לראות בבירור את השפעת המשחק ככלי משמעותי לקידום:

התפתחות קוגניטיבית

המשחק חושף את הילד להכרת תכונות החומר, להבדיל בין הדומה לשונה, לפתח מיומנות מיון, מיומנות הכללה, הסקת מסקנות והבחנה. בנוסף, המשחק מפגיש את הילד עם חוקים פיזיקליים (הופה, אם זורקים חפץ באוויר הוא נופל על הרצפה, מדהים!). כאן הילד יתבקש גם לפתור בעיות ולפתח את הדמיון.

דוגמאות למשחקים לפיתוח הקוגניציה:

· לוח צורות גיאומטריות - משחק המקדם הבחנה בין צבעים וצורות ויכולות יצירת מתכונת לפי תבניות קיימות.

· משחק יצירה במגנטים - משחק המפתח יכולות דמיון, הבנת חוקים פיזיקליים והתנסות עם מרקמים וחומרים שונים.

· בניית מסלול מכוניות - משחק המשלב חשיבה, יכולת הרכבה ועבודה על פי הוראות וכן מפתח יכולת הסקת מסקנות, חשיבה מרחבית והרכבה טכנית.

התפתחות סנסומוטורית

לפי ז'אן פיאז'ה, פסיכולוג התפתחותי שוויצרי: התקופה הסנסומוטורית כוללת את השנתיים הראשונות לחיי הילד. בשנים אלה הוא מחדד את חושיו באמצעות משחק, חוקר את העולם בצורה ישירה ומקבל מידע רב על צלילים, מראות, טעמים וריחות. בנוסף, הילד רוכש באמצעות המשחק שליטה מוטורית ומפתח שרירים גסים ועדינים.

דוגמאות למשחקים לפיתוח היכולת הסנסו-מוטורית:

· חול צבעוני לילדים - חושף את הילד למרקמים וצבעים ומאפשר פיתוח יכולת הדמיון וחוויית יצירה מהנה.

· לגו קלאסי - המוצר הוותיק לפיתוח יכולות של בנייה, ייצוב ושווי משקל וכן פיתוח הדמיון בבניית מבנים שונים שלא על פי דגם קיים.

· משחק מגנטים לילדים - מאפשר ליצור, ליהנות ממרקם נוח וכיפי לשימוש ולבנות דגמים בכל הרמות.

התפתחות רגשית

המשחק מאפשר לילד לשחזר חוויות ואירועים שונים כשהוא במקום של שליטה וכך לגבש דרכים יעילות להתמודדות אפקטיבית בחיים עצמם. בנוסף, משחק כולל אפשרות לפריקה רגשית משחררת לצד פיתוח הבנה רגשית נאותה לשיפור האינטליגנציה הרגשית החיונית לרווחה נפשית ולכינון מערכות יחסים תקינות.

דוגמאות למשחקים לפיתוח רגשי:

· משחקי דמיון ומשחקים סימבוליים - כאן הילד בונה לעצמו עולם אישי שאינו כפוף לגבולות המציאות: הוא יכול להיות מלך ולהשיג עמדת שליטה או לשמש בתפקיד התינוק ולקבל פינוק ותשומת לב. זו ההזדמנות של הילד להשתמש במעוף ולפתח עולם פנימי עשיר ועתיר חוויה, הנאה ולימוד.

· משחקי קופסה הכוללים מימד של ניצחון/הפסד כגון: משחק הלטאה, סידור כדורים במבחנה ועוד - מלמדים את הילד להתמודד עם תחושות של אכזבה, לווסת רגשות של שמחה ולדחות סיפוקים על מנת להשיג רווח גבוה יותר.

התפתחות חברתית

משחקים הכוללים ריבוי שחקנים מאפשרים לילד לתרגל ניהול יחסי גומלין עם הזולת, ניהול משא ומתן, התמודדות עם תחרות, המתנה בתור וויסות רגשות גם במצב של הפסד במשחק.

דוגמאות למשחקים לפיתוח יכולות חברתיות:

· ווקי טוקי - מאפשר משחק חברתי דינמי בו ילדים הרחוקים זה מזה מדברים אחד עם השני, מפתח שיתוף פעולה, יוזמה ועבודה בצוות.

· קליעה למטרה - משחק תחרותי המאפשר לילד להתמודד על תורו, להתנסות בחוויה מוטורית מהנה ולספוג אכזבה במקרה הצורך. המשחק המשותף מגביר את החוויה ומספק עניין רב לשחקנים.

אילו משחקים מקדמים התפתחות?

שילוב משחק בחיי הילד מתחיל כבר בשבועות הראשונים לחייו, כאן חשוב להקפיד על התאמת המשחק וחשיפת התינוק לגירויים בצורה המתאימה לגילו ולאופיו. טרייסי הוג, בספרה המפורסם "הלוחשת לתינוקות" ממליצה להמעיט בגירויים בשלבים הראשונים בחיי התינוק. היא מתרצת זאת בצורך של הילד בסביבה שקטה ונינוחה כדי להסתגל לעולם הרועש ועתיר הגירויים כפי שנחשף אליו כשיצא לאוויר העולם. חשוב לחשוף את הילד למשחקים בצורה מתונה ולאפשר לו בשבועות הראשונים לחייו - מרחב אישי והרבה מגע נעים וקרבה פיזית להורים.

בשלבים הבאים יש לשלב משחקים מסוגים שונים כחלק אינטגרלי משעות הערות של התינוק: מובייל, בובות בד ומשחקים הכוללים מנגינות וצלילים. עם הזמן חשוב שהתינוק יכיר משחקים בעלי מרקמים שונים, משחקים הכוללים נשכן לשלב של בקיעת השיניים ומשחקים המלמדים קשר בין סיבה ותוצאה (לדוגמה: לחיצה על כפתור המדליק מוזיקה). בהמשך מומלץ להפגיש את התינקו עם משחקים ייעודיים לגירוי זחילה ומשחקים המסייעים ברכישת מיומנות ההליכה. אלו ועוד יאפשרו לו להכיר את העולם טוב יותר ולסגל הרגלי חשיבה והתמודדות שיכשירו אותו לקראת היותו ילד, נער ובוגר.

החשיבות של משחק הורה-ילד

להורה תפקיד מכריע בעיצוב וקידום ההתפתחות האינדיבידואלית של התינוק. חשוב מאוד כבר מהרגעים הראשונים להעניק מגע חם ומחבק, לדבר אל התינוק בגובה העיניים ובהמשך, לשחק איתו במשחקים שונים כגון משחקי אצבעות, משחקי דמיון ומשחקי הרכבה ויצירה. החיבור המתאפשר דרך המשחק מעניק לילד תחושת ביטחון, מעצים אותו ומתווך לו מידע חשוב בהסתכלות על העולם. ההורה ידריך את הילד לחשיבה נכונה מה שישפר את יכולותיו הקוגניטיביות, יעודד אותו להתמודדות רגשית מווסתת ויתן לו משוב חיובי שיחזק את הדימוי העצמי. משחק הורה-ילד נחשב לכלי התפתחותי ראשון במעלה החיוני בשנות ההתפתחות הראשונות.

אביזרי בריאות והיגיינה לילדים ותינוקות שחשוב להכיר ניקיון, היגיינה ובריאות הם חלק מההרגלים אותם נרצה לסגל לילדים שלנו כבר בשנותיהם הראשונות. חברת ילדודס המציעה אתר משחקי ילדים מוביל, מציגה מחלקה ייעודית לאביזרים חווייתיים להקניית הרגלי היגיינה איכותיים בקרב ילדים. רוצים דוגמאות? הנה הצצה למחלקת ההיגיינה והטיפוח באתר ילדודס:

מברשת שיניים 360

החשיבות של צחצוח השיניים, כך מתרים רופאי השיניים, מתייחסת לכל שלב החל מצמיחת השן הראשונה. חברת ילדודס מקדמת את תחום היגיינת חלל הפה ומציעה מברשת שיניים מגניבה לילדים: מברשת הסיליקון עשויה בצורה ארגונומית שהופכת את צחצוח השיניים לחוויה כיפית ונעימה במיוחד ומשאפרת לכם להקנות הרגלי צחצוח שיניים נאותים בקרב הפעוט שלכם.

קוצץ ציפורניים חשמלי

אין הורה שלא נרתע מלקצוץ ציפורניים לתינוק רך: מדובר במשימה לא פשוטה הכוללת גזירה מדויקת של קצה הציפורן מבלי להכאיב או "להיכנס עמוק מדי" לבסיס הציפורן, כל זאת בעוד התינוק מתפתל על הידיים. קוצץ ציפורניים חשמלי עושה במקומכם את העבודה ומספק ציפורניים גזורות היטב ללא כאב.

בקבוק כפית האכלה מסיליקון

פטנט מבריק שמאפשר לכם להרגיל את התינוק לאכילה בכפית בצורה קלה, נוחה ונקיה.

ילדודס: הקשר הישיר בין משחק, התפתחות ובריאות

חברת ילדודס המתמחה במשחקי ילדים איכותיים מצביעה על הקשר ההדוק בין משחקים תואמי גיל להתפתחות תקינה. אתר ילדודס מחולק למחלקות לפי סוגי משחקים וגילאי השחקנים ומאפשר לכם לבחור בקלות משחק התפתחותי בהתאמה מושלמת. בנוסף תוכלו למצוא באתר אביזרי היגיינה לילדים המשלבים הקניית הרגלים חיוביים עם חווית משחק כיפית ומצחיקה. בואו לגלות את אתר המשחקים של ילדודס שמציע ילדות חכמה, כיפית ומקדמת יותר.

בשיתוף חברת ילדודס
  • עוד באותו נושא:
  • משחקים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully