וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרופה הפופולרית הזו הצליחה להאט את מחלת הפרקינסון

עודכן לאחרונה: 8.4.2024 / 14:55

תרופת הסוכרת שהפכה ללהיט ענק בעולם בזכות התרומה שלה לירידה במשקל, הצליחה להאט את את מחלת הפרקינסון במחקר שנערך על 156 חולים במחלה

ד"ר תמרה שיינר מסבירה מהי מחלת הפרקינסון ואיך חיים לצדה/מערכת וואלה!

פרקינסון היא מחלה הפוגעת ב-10 מיליון אנשים ברחבי העולם. במחקר שפורסם ב-New England Journal of Medicine חוקרים מצאו כי תרופה המשמשת לטיפול בסוכרת האטה את התקדמותן של בעיות מוטוריות הקשורות למחלה.

מחלת הפרקינסון היא הפרעה הרסנית של מערכת העצבים לה אין טיפול או תרופה. התסמינים כוללים רעד קצבי הידוע כרעידות, האטה בתנועה, פגיעה בדיבור ובעיות באיזון, שמחמירות עם הזמן.

במחקר הנוכחי, מדענים בדקו סוג של תרופות הנקראות אגוניסטים לקולטן GLP-1 - שמשמשים בדרך כלל לטיפול בסוכרת והשמנה ומצויים בזריקות ההרזיה הפופולריות כמו אוזמפיק ודומותיה. אולם עד כה, העדויות ליתרונות קליניים בחולים היו מוגבלות ומחקרים מוקדמים לא נתנו תוצאות חד משמעיות.

פרקינסון. ShutterStock
פרקינסון. האם תרופת ההרזיה הפופולרית מעכבת את המחלה?/ShutterStock

במחקר החדש, 156 חולים עם פרקינסון בשלב מוקדם גויסו ברחבי צרפת ולאחר מכן נבחרו באקראי לקבל Lixisenatid, שנמכר תחת שמות המותג Adlyxin ו-Lyxumia או פלצבו.

לאחר שנה אחת של מעקב, הקבוצה שקיבלה את הטיפול, שניתן כזריקה, לא ראתה החמרה בתסמיני התנועה שלה בהשוואה לאלו שקיבלו פלצבו. ההשפעה הייתה "צנועה" על פי המחקר, והייתה מורגשת רק כאשר הוערכה על ידי אנשי מקצוע "שגרמו להם לבצע משימות; ללכת, לקום, להזיז ידיים וכו'", אמר עורך המחקר הבכיר אוליבייה רסקול, נוירולוג מאוניברסיטת טולוז, ל-AFP.

אבל, הוא הוסיף, ייתכן שהסיבה לכך היא שמחלת פרקינסון מחמירה לאט, ועם עוד שנה של מעקב, ההבדלים עשויים להיות חזקים הרבה יותר. "זו הפעם הראשונה שיש לנו תוצאות ברורות, המוכיחות שהייתה לנו השפעה על התקדמות הסימפטומים של המחלה ושאנחנו מסבירים זאת על ידי אפקט נוירו-פרוטקטיבי", אמר רסקול.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

תופעות לוואי של גסטרו

תופעות לוואי במערכת העיכול היו שכיחות עקב שימוש בתרופה וכללו בחילות, הקאות וריפלוקס, בעוד שקומץ חולים חוו ירידה במשקל. הן רסול והן המחבר ווסיליוס מייסנר, נוירולוג בבית החולים האוניברסיטאי של בורדו, הדגישו שניהם כי יידרש מחקר נוסף כדי לאשר את הבטיחות והיעילות לפני שהטיפול יינתן לחולים.

מייקל אוקון, המנהל הרפואי של קרן הפרקינסון, אמר ל-AFP שמבחינה מעשית, ההבדלים בתוצאות המטופלים לא היו מובהקים מבחינה קלינית, אבל "סטטיסטית ובהשוואה למחקרים אחרים, הבדל מסוג זה אמור למשוך את העניין ואת תשומת הלב שלנו". הוא הוסיף כי "סביר להניח שמומחים יתווכחו אם המחקר הזה עומד בסף המינימלי להגנה עצבית, וסביר להניח שלא". אחת הסיבות לדבריו, היא תופעת הלוואי של הירידה במשקל הייתה מדאיגה עבור חולי פרקינסון.

מחברי המחקר החדש אמרו שהם מצפים לתוצאות מניסויים נוספים שעתידים לסייע לאשש את הממצאים שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully