וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מנת יתר של אבטיח": האנשים האלה יכולים למות אם יאכלו יותר מדי מהפרי

מחקר חדש מציג מקרה בו 3 אנשים אכלו אבטיח להנאתם וסיימו בבית החולים. למה זה קרה ומה סימן האזהרה לכולנו?

איך בוחרים אבטיח? המדריך המלא/מערכת וואלה!

הקיץ פה ואיתו האבטיח, ואין דבר יותר מרענן וטעים מאשר הפרי הקייצי הזה, אבל עבור אנשים עם מחלת כליות כרונית (CKD), יותר מדי אבטיח - יכול להיות מסוכן.

זה היה המקרה של שלושה חולים עם CKD שהופיעו במחקר מקרה חדש שפורסם לאחרונה ב- Annals of Internal Medicine: Clinical Cases, שבסופו של דבר חלו במחלה קשה לאחר שאכלו כמויות עודפות של אבטיח - אבל מה גרם להם להזדקק בסופו של דבר לטיפול רפואי?

התשובה טמונה בכך שלמרות מה שרבים חושבים יש יותר באבטיח מאשר רק מים. הפרי העסיסי הזה מלא בוויטמינים ומינרלים, שהדומיננטי שבהם הוא אשלגן. חתיכה גדולה של אבטיח (בערך 286 גרם) מכילה 320 מיליגרם של אשלגן, שהם כ-12% מהצריכה היומית המומלצת לנשים וכ-9% לגברים.

עבור האדם הבריא הממוצע, אבטיח מהווה מקור שפע (וטעים) לאשלגן, וזה שימושי בהתחשב בתפקידיו הרבים בגוף. הוא משמש את העצבים שלנו כדי לסייע בהעברת אותות, כולל אלו הגורמים להתכווצות שרירים, בשמירה על רמות נוזלים תקינות מחוץ לתאים שלנו, ובשמירה על לחץ הדם.

בנסיבות רגילות, עודף אשלגן שלא נעשה בו שימוש בתהליכים אלו מוסר על ידי הכליות ויוצא החוצה בשתן. עם זאת, עבור אנשים עם CKD, הכליות לא כל כך יעילות בסינון אשלגן החוצה

אבטיח עם בולגרית. ShutterStock
אבטיח עם בולגרית/ShutterStock

משמעות הדבר היא שעבור שלושת המטופלים במחקר המקרה, אכילת יותר מדי אבטיח עשיר באשלגן גרמה להם לפתח היפרקלמיה חמורה, מצב שבו יש יותר מדי אשלגן בדם. לחולים היו בין 6.6 ל-7.4 מילימול לליטר אשלגן בדמם - הטווח התקין הוא בין 3.5 ל-5.0 ממול/ליטר. שלושתם צרכו כמויות גדולות של אבטיח - כמו שהוא או בצורת מיץ - כל יום במשך שלושה שבועות עד חודשיים.

למרות שהחולים נראו על ידי אנשי מקצוע בתחום הבריאות, היפרקלמיה לא תמיד מביאה לתסמינים ברורים, כפי שהיה במקרה של אחד משלושת החולים. עם זאת, יכולים להיות לזה גם כמה תסמינים די רציניים: שני החולים האחרים, למשל, הציגו בעיות לב שיוחסו לעודף אשלגן; לאחד היה קצב לב איטי מהרגיל ובשני היה צריך להתשמש בדפיברילטור כדי להחזיר את קצב הלב הסדיר. תסמינים אחרים יכולים לכלול חולשת שרירים, תחושות עקצוץ, בחילות, ובמקרים פתאומיים או חמורים, קוצר נשימה וכאבים בחזה.

למרבה המזל, למרות שזה יכול להיות רציני, ניתן לטפל בהיפרקלמיה. במקרה של מטופלי המחקר, הטיפול המיידי שלהם כלל טיפול תרופתי, אך הומלץ גם לכולם להפחית את צריכת האבטיח. מעקב מספר חודשים לאחר מכן גילה שכולם עשו זאת, וכתוצאה מכך, רמות האשלגן שלהם חזרו למצב נורמלי.

מחברי המקרה מקווים שהוא יביא למודעות לסכנות המעט ידועות של אכילת יותר מדי אבטיח עבור אנשים עם CKD. "אבטיח הוא פרי קיץ פופולרי ולמרות שבננות, תפוחי אדמה ועגבניות ידועים לשמצה בגרימת היפרקלמיה, לעתים קרובות מתעלמים מהסיכון להיפרקלמיה לאחר צריכה מופרזת של אבטיח", הם כותבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully