וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתעוררים בבוקר עם שעון מעורר? יש לכך מחיר בריאותי

פרופ' יהודה אדלר

עודכן לאחרונה: 5.4.2024 / 14:13

מחקרים רבים גילו לאחרונה את ההשפעה המזיקה של התעוררות בבוקר בעזרת שעון מעורר. לצליל הצורם של השעון השפעה מזיקה על בריאות הלב

השעון המעורר שלא יתן לכם להמשיך לישון/וואלה

להתעוררות לצלילו הצורם של שעון מעורר יש חלק מושרש מהחיים המודרניים עבור רבים מאיתנו. עם זאת, מספר מחקרים שפורסמו לאחרונה מצביעים על כך שלנוהג נפוץ זה עשויות להיות השלכות רבות על הבריאות שלנו, במיוחד בכל הקשור למחלות לב וכלי דם.

הבנת המחקר

מחקר שנערך על ידי אוניברסיטת וירג'יניה שופך אור כיצד ההתעוררות הפתאומית הנגרמת על ידי השעון המעורר, בין אם מדובר בשעון מעורר מסורתי או אחד כזה בטלפון, יכולה להוביל לעלייה משמעותית בלחץ הדם בבוקר. עלייה זו בלחץ הדם, במיוחד אם היא מתרחשת באופן קבוע, עלולה להעלות את הסיכון לפתח מצבים הקשורים ללב כגון יתר לחץ דם, שבץ והתקפי לב.

המדע מאחורי הצלצול

מחזור הערות-שינה הטבעי של הגוף, או הקצב הצירקדי, שנועד להכין אותנו להתעוררות ולשינה באופן הדרגתי. התעוררות פתאומית על ידי צלצול שעון המעורר משבשת את התהליך הטבעי הזה, וגורמת לתגובת לחץ בגוף. תגובה זו, המכונה תגובת "הילחם או ברח", משחררת הורמוני לחץ כמו קורטיזול ואדרנלין, מה שמוביל לעלייה מיידית בלחץ הדם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

השלכות על בריאות הלב

הקשר בין לחץ דם גבוה למחלות לב וכלי דם מתועד היטב. לחץ דם גבוה מתמשך יכול להוביל להתקשות ולהיצרות העורקים, להגביר את הסיכון להתקף לב ושבץ מוחי. לכן, ממצאי המחקר מדגישים את ההשפעה הפוטנציאלית ארוכת הטווח של התעוררות לצלצולי השעון המעורר על בריאות הלב.

אילוסטרציה. ShutterStock
פוגם במהלך השינה הטבעי. שעון מעורר/ShutterStock

המלצות לשיטות השכמה בריאה יותר

בהתחשב בממצאים אלו, מומחים מציעים לחקור דרכים עדינות יותר להתעורר, המתואמות יותר עם המקצבים הטבעיים של הגוף. האפשרויות כוללות שימוש בשעון מעורר כזה עם צלילים מתקדמים המוגברים בהדרגה בעוצמת הקול. יש גם שעונים מעוררים שמעירים בעזרת אור המחקה זריחה, אבל הכי טוב אם אתם יכולים להסתגל להתעוררות טבעית. כך תרגישו הרבה יותר טוב לאורך היום.

תפקיד משך השינה

בנוסף לאופן שבו אנו מתעוררים, לכמות ואיכות השינה יש חשיבות מכרעת לבריאות הלב וכלי הדם. קיצור משך השינה נקשר לסיכון גבוה יותר למחלות לב, מה שמדגיש את החשיבות של שינה משקמת מספקת בכל לילה.

המחקר המצביע על הסיכונים הקרדיו-וסקולריים הפוטנציאליים הקשורים בהתעוררות לצלצול שעון המעורר משמש תזכורת למשחק הגומלין המורכב בין ההרגלים היומיומיים שלנו לבין בריאות הלב. על ידי בחינת שיטות התעוררות טבעיות יותר ותעדוף שינה מספקת, נוכל לנקוט בצעדים יזומים למזעור סיכונים אלו ולתמוך ברווחה הכללית שלנו.

הכותב הוא מומחה לקרדיולוגיה, לרפואה פנימית ולמנהל רפואי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully